قدس آنلاین:دانشگاه تربیت متخصصان جامعه را در رشته‌های گوناگون برای رویارویی با عصر دانش برعهده دارد. یکی از ظرفیت‌هایی که دانشگاه‌ها را در رسیدن به این هدف یاری می‌کند کتابخانه دانشگاه است. کتابخانه پردیس رضوان در سال ۱۳۹۱ تاسیس شده است.

مروری بر فعالیت‌های کتابخانه و مرکز اطلاع‌رسانی دانشگاه امام رضا(ع)آستان قدس

به گزارش قدس آنلاین؛ رسالت این کتابخانه تأمین منابع اطلاعاتی مورد نیاز دانشجویان، کارکنان و اساتید، مرتبط با رشته‌های موجود در دانشگاه و همچنین ارائه خدمات مختلف است. این کتابخانه با مساحتی نزدیک به ۲۵۰ مترمربع در فضایی مطابق با استانداردهای کتابخانه‌ای به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد. در این گزارش به برخی از فعالیت‌های این مرکز که در ۳بخش امانت و گردش کتاب، نشریات ادورای و مرجع فعالیت می‌کند، اشاره می‌شود.

*بخش امانت و گردش کتاب
در بخش امانت و گردش کتاب کتابخانه و مرکز اطلاع‌رسانی پردیس رضوان حدود ۹۹۰۰ جلد کتاب فارسی، ۱۱۵۰ جلد کتاب لاتین، ۶۶۰ عدد لوح فشرده فارسی، ۱۴۵عدد لوح فشرده لاتین، ۱۵ عنوان مجلات فارسی و ۳ عنوان روزنامه عمومی، ۲۰۰ پایگاه اطلاعاتی و ژورنال لاتین و همچنین ۴ پایگاه اطلاعاتی فارسی مشترک قرار دارد که تمام این منابع، مرتبط با رشته‌های موجود در دانشگاه است.

*بخش نشریات ادواری
این بخش دربرگیرنده مجلات هسته در هر یک از رشته‌های آموزشی و همچنین مطبوعات روز می‌شود. طبق آیین‌نامه کتابخانه، شماره‌های مختلف مجلات در این قسمت نگهداری می‌شود. استفاده از نشریات ادواری تنها در این بخش امکان پذیر است.

*بخش مرجع
در بخش مرجع کتابخانه در حال حاضر، ۷۰۰ جلد کتاب به زبان‌های فارسی و لاتین نگهداری می‌شود. اعضای کتابخانه می‌توانند با استفاده از رایانه‌های موجود در این بخش از پایگاه‌های اطلاعاتی فارسی و لاتین و همچنین نرم‌افزارهای موجود در کتابخانه استفاده کنند.

*معرفی برنامه‌های آموزشی کتابخانه
برنامه‌های آموزشی کتابخانه با هدف توسعه و تقویت فکری و خلاقیت و مهارت‌های فنی دانشجویان تحصیلات تکمیلی، استادان و کارکنان انجام می‌شود. این اهداف شامل ارتقاء، توسعه و بازآموزی مهارت‌ها و دانش تخصصی کتابداران، ارتقای سطح مهارت‌های سواد اطلاعاتی دانشجویان، توسعه مهارت‌های دانشجویان در ارتباط با منابع اطلاعاتی، آشنایی اساتید با توانایی‌های بالقوه و بالفعل کتابخانه و... است که این آموزش‌ها به صورت حضوری و غیرحضوری انجام می‌شود. آموزش‌های غیرحضوری نظیر تهیه بروشورها و لوح فشرده آموزشی در زمینه‌های مختلف و آموزش‌های حضوری به صورت برگزاری کلاس‌های آموزشی صورت می‌گیرد.
شرکت در کارگاه‌ها، همایش‌ها و نشست‌های علمی مرتبط با حوزه کاری، ایجاد فضای مناسب برای مشارکت در تولیدات علمی همایش‌ها و نشست‌های علمی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی متناسب با نیاز کتابداران از جمله برنامه‌های آموزشی است که ویژه همکاران برگزار می‌شود، همچنین همکاری در برگزاری دروس روش تحقیق و سمینار تحقیق برای دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد نیز ویژه اساتید این دانشگاه انجام می‌شود.

*پورتال کتابخانه دیجیتال
آشنایی با پورتال کتابخانه دیجیتال، امکانات و منابع اطلاعاتی آن، آشنایی با کتابخانه الکترونیکی، خدمات وکارکردها، آشنایی با شیوه‌های جستجوی منابع کتابخانه (کتاب، پایان نامه، نشریات و لوح‌های فشرده) در فهرست پیوسته کتابخانه، آشنایی با شیوه‌های جستجوی منابع اطلاعاتی در فهرست پیوسته کتابخانه‌های دیگر، آشنایی با پایگاه‌های اطلاعاتی و نشریات الکترونیکی معتبر فارسی و لاتین مشترک دانشگاه، آشنایی با روش‌های جستجو و دریافت متن کامل مقالات علمی و تخصصی، کتاب‌های الکترونیکی، پایان نامه‌های الکترونیکی و ... از پایگاه‌های اطلاعاتی رایگان در محیط وب و آشنایی با نشریات علمی و معتبر رایگان را می‌توان از برنامه‌های آموزشی ویژه دانشجویان ذکر کرد.

*خدمت آموزشی کتابخانه به دانشجویان کارشناسی ارشد
کتابخانه دانشگاه برخی از مهمترین و پرکاربردترین سوالات و نیازهای دانشجویان کارشناسی ارشد در زمان نگارش پایان نامه را به صورت فایل‌های آموزشی تهیه کرده است. این فایل‌ها در فواصل زمانی معین به پست الکترونیکی دانشجویانی که از طرح پیشنهادی خود دفاع کرده‌اند، ارسال می‌شود.
با توجه اینکه دانشجویان مجازی غالبا امکان مراجعه به کتابخانه، دسترسی به منابع چاپی یا استفاده از مجموعه خدمات کتابخانه الکترونیکی را ندارند، کتابخانه و مرکز اطلاع‌رسانی خدمات ویژه‌ای را برای این دانشجویان ارائه می‌کند که راهنمایی در زمینه نگارش و تدوین پروژه سمینار تحقیق، مشاوره در زمینه نگارش و تدوین طرح پیشنهادی و پایان نامه، استخراج اطلاعات مرتبط از منابع چاپی موجود در کتابخانه، جست‌وجو و بازیابی اطلاعات مورد نیاز و متناسب با موضوع پروژه یا پایان‌نامه، راهنمایی و پاسخگویی به سوالات در زمینه شیوه نگارش یا استفاده از نرم افزار word، راهنمایی و آموزش در زمینه مدیریت استناددهی و... را می‌توان برخی از این خدمات برشمرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.