قدس آنلاین: سخنگوی دولت با بیان اینکه روند ثبت سفارش برای واردات و صادرات کالا و تامین ارز به طور عادی در جریان است گفت: طبق گزارش وزارت صنعت معدن و تجارت تا ٦خرداد ماه برالغ بر ١٩ میلیارد و ٧٧٤ میلیون دلار ارز برای١٨٢ هزار و ٢١٦ قلم کالا ی ثبت سفارش شده تخصیص داده شده است.

تخصیص حدود ٢٠ میلیارد دلار ارز برای کالاهای ثبث سفارش شده/ آغاز پرداخت پاداش بازنشستگی کارمندان دولت/بازگشت صرافی‌ها به بازار

محمد باقر نوبخت افزود: برای کالاهای اساسی یک میلیلرد و ٤٨٠میلیون دلار،  برای کالاهای مصرفی ٢میلیارد و ١٩٠ میلیون دلار، برای کالاهای واسطه ای ١١میلیارد و ٦٦٣ میلیون دلار، برای کالاهای سرمایه ای ٣میلیارد و ٥٩٣ میلیون دلار و برای سایر کالاها ٨٤٨ میلیون دلار ارز تخصیص داده شده است.

وی اضافه کرد: تا همین تاریخ  بالغ بر یک میلیون و ٦٣٥ هزار تن گندم به نرخ تضمینی از کشاورزان خریداری شده که ارزش آن ٢ هزار و ١٧٠ میلیارد تومان است و از این رقم تا کنون ١١٠میلیارد تومان پرداخت شده است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: پیش بینی دولت اینست که امسال ٨ هزار میلیارد تومان گندم به نرخ تضمینی از کشاورزان خریداری شود که تلاش ما اینست که تا نیمه سال با کشاورزان تسویه حساب کنیم.

نوبخت همچنین از  تخصیص ٧ هزار میلیارد تومان  برای پرداخت  پاداش بازنشستگی کارکنان دولت خبر داد و گفت: بخش عمده این رقم برای فرهنگیان است و به وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده ایم برنامه ریزی کند تا هر ماه با پرداخت حقوق بخشی از این پاداش بازنشستگی  ا هم پرداخت کند.

وی اظهار داشت: ٣ هزار و ٤٠٠ میلیارد تومان هم برای همسان سازی حقوق بازنشستگان  تخصیص یافته که به دلیل اختلاف تفسیر دولت و مجلس از تبصره ١٢ لایحه بودجه در مورد میزان افزایش حقوق اعمال نشده بود و با رفع این اختلاف از پایان خرداد ماه  همراه با معوقه فروردین و اردیبهشت  پرداخت خواهد شد.

رییس سازمان برنامه و بودجه در باره موضوعات مطرح شده پیرامون کسری بودجه دولت و برداشت دولت از صندوق توسعه ملی، تصریح کرد: ما اجازه برداشت ریالی از صندوق توسعه ملی بدون اجازه مجلس شورای اسلامی و یا اذن رهبری نداریم. اگر منابع کفاف مصارف را ندهد، بر اساس قانون اجازه برداشت از حساب ذخیره ارزی را داریم. امسال کسری بودجه نخواهیم داشت اما بودجه ٣٨٦ هزار میلیاردی که توسط مجلس تصویب شده است، محقق نخواهد شد لذا با مکانیزم تخصیص، آن را مدیریت خواهیم کرد.

نوبخت گفت: یکی از پرداخت های سنگینی که در سال جاری خواهیم داشت، پاداش بازنشستگی کارکنان دولت است که حدود ٥ هزار میلیارد تومان آن مربوط به فرهنگیان خواهد بود. برنامه‌ریزی کرده‌ایم ظرف چندماه آینده همه این پرداخت ها صورت گیرد و در خردادماه میزان افزایش حقوق که به دلیل اختلاف تفسیر بین دولت و مجلس در دو ماه گذشته پرداخت نشده بود، توزیع شود.

وی با بیان اینکه هیچگاه دولت مدعی نیست که مردم مشکل ندارند، اظهار داشت: تنها چیزی که زیاد داریم مشکل است و به رغم موفقیت ها و روندهای مثبت زیاد اذعان می کنیم که مردم ما لیاقت بیشتری دارند. دشمنان سعی می کنند چشمه ما که دلارهای نفتی است بخشکانند، اما تمام تلاش ما نیز این است که مردم با مشکل کمتری مواجه شوند.

مدیریت مذاکرات را خود روحانی در دست دارد
سخنگوی دولت در واکنش به منتقدان برجام که می‌گویند ۲ سال پیش و در زمان مذاکرات دولت با ۱+۵ پیش‌بینی وضعیت امروز و بازگشت تحریم‌ها را با بدعهدی و خروج آمریکا از برجام به دولت یادآوری می‌کردند، اما دولت به آن بی توجه بود، با بیان اینکه در حال حاضر برخی نقد ها دیگر ضربه به دولت، ضربه به قوه مجریه نیست بلکه ضربه به نظام است، اظهار داشت:  آقای روحانی را تاریخ تکریم خواهد کرد که با شجاعت به موضوع مذاکرات هسته ای ورود و آن را مدیریت کرد. باید کسانی را که در مذاکرات با ٦ کشور بزرگ توانستند صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای کشورمان را به اثبات برسانند، تحسین کنیم. اینها سرداران ما هستند.  الحمدالله همیشه مقام معظم رهبری با حکمت و مصلحت از آنها تجلیل کردند.

وی افزود: ترامپ با همه نادانی خود درک کرد که دیپلمات‌های ما قوی هستند و اذعان کرد که وزیر خارجه‌اش نمی‌تواند از پس وزیر خارجه ما برآید، دنیا دیپلمات‌های ما را تحسین می‌کند ما حق نداریم که تیم مذاکره کننده خود را تحقیر کنیم.

وی با اشاره به اینکه اگر تحریم‌ها مجدد وضع شود ما راه مقابله با آن را بلدیم، گفت: اما این کار هزینه دارد و دنبال این نیستیم که هزینه بیشتری به مردم تحمیل کنیم. به هر حال طرف مقابل  ما یک آدم عهد شکن است و ما باید با برنامه مناسب، مقابل توطئه‌های او عمل کنیم.

وی با بیان اینکه باید به سال ١٣٩٢ برگردیم، درحالی که آمریکا و شورای امنیت ما را تحریم کردند، آیا نباید آن را رفع کنیم؟ آیا بدیل دیگری غیر از مذاکره وجود داشت که با آن بتوانیم تحریم ها را رفع کنیم؟ اظهار داشت: قبول می کنیم تحریم ها کامل شکسته نشد، اما شاکله اصلی آن شکست.

سخنگوی دولت افزود: اینکه بانک های آنها با ما کار نمی کنند را نمی‌توان به حساب چشم بسته مذاکره کردن و یا دل بستن به غرب گذاشت. برای عبور از موج جدیدی که علیه ملت ما به راه انداخته اند، حتما نیازمند یک انسجام ملی در داخل بین قوای مختلف هستیم.

وی تصریح کرد: ما به کشورهای غربی اعتماد نداشتیم این چیزی هم که توافق شد ۱۰۰ درصد خواسته ما نبود. چرا ترامپبرجام را به عنوان بدترین توافق‌نامه تاریخی آمریکا اعلام می‌کند. چون فکر می‌کند منافع آن ‌ها تأمین نشده است. ما وارد قراردادی شدیم که به اندازه‌ای که می‌خواستیم تحریم‌ها را شکستیم، کامل شکسته نشده است. با برجام فروش نفت آزاد شد که توانستیم با پول آن حقوق‌ها را بدهیم و سفره مردم را تأمین کنیم. می‌دانید ۱۰ درصد افزایش‌حقوق چند میلیارد تومان بار مالی دارد؟

نوبخت اظهار داشت: اصلاً نه ۱۱۱ هواپیما؛ بلکه یک هواپیما مگر وارد ایران نشد!؟ پس توانستیم تحریم‌ها را بشکنیم.   نگاه به غرب و آمریکا جملات غیر واقع‌بینانه از مذاکره‌کنندگان ما هستند. حرفتان درست است ما برای اینکه از این موج جدید تحریم‌ها عبور کنیم حتما نیازمند به یک اتحاد ملی هستیم و اولین گام اتحاد ملی، اتحاد قوا است. خوشبختانه روز شنبه با حضور مسئولین محترم قوه قضائیه و مقننه  جلساتی را داشتیم و قرار شد این جلسات به صورت منظم و مرتب انجام شود. آنها به عنوان معین در کنار ما آمده‌اند.

دیپلماسی ما محدود به اروپا نیست!

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤال خبرنگار  قدس آنلاین درباره اینکه اتحادیه اروپا بخش کوچکی از طرف‌های تجاری ایران را تشکیل می‌دهد، به غیر از مذاکره با اروپا دولت چه اقدامی برای رفع تحریم‌های آمریکا و همکاری با سایر کشورهای دنیا دارد؟ اظهار داشت:ما غیر از اتحادیه اروپا در حال بهبود روابط با سایر کشورها هستیم، وزیر امور خارجه هم اکنون در هند است وخود من هم سفر ۲۴ ساعته به تایلند داشتم که در این سفر مقامات وزارت صنعت و بانک مرکزی مرا همراهی می‌کردند و رایزنی‌های خوبی در مورد روابط تجاری و مقابله با تحریم‌ها صورت گرفت.

وی افزود:بحث برجام چون به اروپایی‌ها مرتبط است، لذا اخبارش بیشتر در رسانه‌ها منعکس می‌شود ولیروابط ما با کشورهای دنیا به ویژه همسایگان باید افزایش یابد به ویژه همسایگانی که در اوج تحریم‌ها با ما همکاری داشتند بنابراین دیپلماسی ما محدود به اروپا نیست.

جبران کاهش خرید نفت ایران توسط اروپا

وی درباره وضعیت فروش نفت ایران در شرایط احتمالی تحریم‌های آمریکا گفت: بخش عمده‌ای از نفت ما به هند و چین فروخته می‌شود که پس از بازگشت وزیر امور خارجه از هند وی گزارشی از آخرین توافقات ارائه می‌کند. با اروپا نیز در حال مذاکره هستیم که فروش نفت ایران به آنها ادامه یابد و حتی افزایش فروش نفت ایران به این کشورها مطرح است تا اگر برخی از کشورها واردات نفت را کاهش دادند این مسئله جبران شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی پیرامون سوال مجلس از رئیس جمهور، اظهار داشت: سوال، استیضاح و تحقیق و تفحص حق مجلس است و باید از آنها استفاده کنند. باید دید هدف از سوال چیست؟ برای رفع ابهامات نمایندگان رئیس جمهور به سوالات نمایندگان محترم پاسخ دادند.

وی گفت: به وجدان عمومی مجلس ایمان دارم. نمایندگان در خصوص تحقیق و تفحص می توانند بجای ایجاد یک تیم تحقیق و تفحص، از همان دستگاه درخواست آمار کنند. دولت نهم و دهم را به یاد آورید که سوال از رئیس جمهور چه سرانجامی داشت. وی افزود فکر می‌کنم کسانی که سوال دارند اطلاعات بیشتری نیاز دارند که پاسخ به آن در چارچوب جواب رسمی نیست.

معاون رئیس جمهور درباره طرح موضوع بررسی عدم کفایت روحانی نیز اظهار داشت: مخالفان دولت دو سال پیش همین کارها را کردند ولی مردم در انتخابات باز هم به روحانی رأی دادند این افراد کل مردم ایران را نمایندگی نمی‌کنند مردم ممکن است توقع و انتقاداتی از ما داشته باشند، ما هم خود را موظف می‌دانیم به انتظارات آنها پاسخ دهیم.

نوبخت در پاسخ به سوالی پیرامون مذاکرات با اروپا در خصوص برجام، عنوان کرد: اروپایی ها تصور غلطی درباره برنامه هسته ای کشورمان داشتند و آن را تهدیدی برای خود می دانستند. اروپا به جهت اینکه به ما نزدیک تر است، احساس خطر بیشتری نسبت به آمریکا می‌کند و می‌خواهد برجام را برای امنیت خود حفظ کند. البته ما قصد بدی نسبت به کسی نداریم اما به گفته مقام معظم رهبری دوران بزن و در روییتمام شده و اگر تهدیدی علیه کشورمان وجود داشته باشد به آن پاسخ خواهیم داد.

وی افزود: قدرت نظامی ما به هیچ وجه تهاجمی نیست، بلکه دفاعی و بازدارنده است. به همین دلیل است که نوع نگاه اروپایی ها و آمریکایی ها به برجام متفاوت است. اما در آمریکا هم ترامپ، همسو های زیادی بجز جان بولتون که سخنگوی سازمان منافقین است و از آنها پول می گیرد، ندارد.

بازگشت صرافی ها با بازار

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره ضرر و زیان صرافی ها به دلیل تعطیلی و توقف فعالیت هایشان در نتیجه سیاست ارزی جدید دولت و اینکه با ایجاد ثبتت در بازار و ایجاد تعادل در قیمت ارز آیا ذولت برنامه ای برای آزاد کردن معامله ارز در صرافی ها و حذف بازار سیاه و زیرزمینی و تامین نیاز روزمره مردم دارد؟  با اشاره به  امکان فعالیت صرافی های مجاز در سامانه نیما گفت نمی توتنیم از خدمات و همکاری صرافی ها بگذریم و در زمانی که لازم بود این صرافی ها کار خود را انجام دادند.

وی افزود:با اجرای نظام جدید ارزی ما دوباره به نسبتی که ثبات در بازار ارز ایجاد می شود، مسیر ورود دوباره و استفاده از صرافی ها را فراهم می‌کنیم.

هنرمندان بجای اعتراض کمک فکری بدهند

نوبخت درواکنش به موضوع تحریم افطاری رئیس جمهور از سوی هنرمندان و دانشجویان در اعتراض به وضعیت اقتصادی کشور و عدم تحقق وعده‌های دولت، اظهار داشت:  نفی نمی‌کنیم این روزها کسانی که حامی ما بودند چنین اظهار نظر ‌هایی می‌کنند،  ولی ما در دولت همه تلاش خود را کردیم که اقتصاد رشد داشته باشد، ولی دولت چه کاری می‌توانسته انجام دهد و آن را انجام نداده است؟ آیا سفره‌های مردم در اردیبهشت سال قبل خیلی پر رنگ‌تر بود که الان کمرنگ‌تر شده باشد؟ .

وی افزود: اینها واقعیت است چه کسی دوست دارد سفره مردم پر بارتر نباشد؟ ما متوسط حقوق ها را ده درصد افزایش دادیم و بیش از ۹۷ هزار میلیارد تومان برای امور رفاه اجتماعی هزینه کردیم این در حالی استک ه برای آموزش وتحقیقات ۵۷ هزار میلیارد تومان، برای حوزه دفاعی ۵۱ هزار میلیارد تومان و برای حوزه سلامت ۲۶ هزار میلیارد تومان هزینه کردیم این یعنی این پول‌ها را در زمینه رفاهی هزینه کردیم.

وی با اشاره به اینکه مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد سه برابر شده است و هر فردی در کمیته امداد ماهانه  ۱۹۳ هزار تومان حقوق می‌گیرد افزود: آقای فتاح بیان  کرده‌اند که کمک این دولت به محرومان تا کنون توسط هیچ دولتی انجام نشده بود.

سخنگوی دولت تاکید کرد: ما در سال گذشته ۷۹۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کردیم آیا این اقدامات در جهت پر کردن سفره‌های مردم نیست دولت برای جذب سرمایه خارجی مذاکرات را آغاز کرد که به خاطر آن مذاکرات تحت فشار قرار گرفت. دولت هر چه بتواند برای مردم انجام می دهد ما از افراد تحصیل کرده انتظار انتقاد منصفانه داریم. دولت با اشتیاق فراوان منتظر است از همه مردم راهنمایی بگیرد، ولی برخی از صحبت‌ها ممکن است جنبه اجرایی نداشته باشد.

اعتصاب کامیون داران و کارگران

سخنگوی دولت درباره تداببیر و اقدامات دوات در مورد حل مشکلات کامیونداران و خسارات ناشی از اعتصاب آنها به بخش کشاورزی با اشاره به جلسات وزیر راه و شهرسازی با کامیون‌داران و توافقات انجام گرفته برای کمک به حل مشکلات آنها گفت: بر اساس آمار دریافتی روز گذشته بیش از ۵۵ هزار بارنامه صادر شد و روال کار این صنف در حال انجام است. اگر چه این اقدام می‌تواند به کشاورزان و کارگران لطمه وارد کند ولی نباید برای استیفای حقوق خود به اقشار جامعه آسیب بزنیم. نوبخت با تأکید بر اینکه دولت مکلف به تأمین نیاز مردم است گفت: اگر کامیون‌های بخش خصوصی نیاز مردم را حمل نکنند کامیونهای دولتی و ارتش این کار را انجام خواهند داد.

نوبخت درپاسخ به سؤال دیگری در مورد اینکه دولت با توجه به افزایش اعتراض کارگران و فعالان صنفی، چه برنامه ای دارد، گفت: کارگران به دو بخش دولتی و خصوصی تقسیم می شوند و دولت برنامه دارد تا از آن ها حمایت لازم صورت گیرد و به همین منظور وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جلسات مختلفی با نمایندگان کارگران داشته و در حال پیگیری برای حفظ حقوق و انجام انتظارات کارگران است.
وی ادامه داد: تلاش دولت این است که ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای مواد اولیه واحدهای تولیدی را تامین کند و از طرفی انتظار دارد این واحدها نسبت به کارگران حقوق خود را ادا کنند. دولت اجازه نخواهد داد کارفرمایی حق کارگر را تضعیف کندف انا نباید کارفرمایان را در برابر کارگران تصور کرد.

مدیرانی که همسو نیستند از دولت جدا شوند

معاون رئیس جمهور در پاسخ به سؤال دیگری در مورد اختلاف نظر برخی از مدیران میانی با دولت و عدم همراهی آنها با برنامه‌ها و طرح‌های دولت که با واکنش رئیس جمهور و معاون اول او مواجه شده است، و دلیل اینکه چرا با وجود این تذکر تغییری در تیم دولت بوجود نیامده؟  اظهار داشت: رخی نگاه ها این است که تا پایین ترین سطح مدیریت تغییر یابد ولی این دولت به این نگاه معتقد نیست و یک دولت اعتدالی است و تلاش می کند بدون نگاه حزبی و جناحی از مدیران استفاده شود.

وی اضافه کرد:کسانی که با نگاه متفاوت سیاسی با دولت همکاری می کنند ولی عملا تا جایی که سیاست های دولت اجرایی شود همکار دولت نیستند، می‌توانند از مسئولیت جدا شوند و آن را به کسی بسپارند که با اعتقاد به سیاست‌های دولت در اجرای خدمت به مردم عمل کند.

نوبخت تصریح کرد:اظهار تکدر رییس جمهوری به همین منظور است و آنچه از همکاران نظام اداری انتظار داریم اجرای سیاست های دولت است و از سوی دیگر مدیران بالادستی نیز باید نظارت و کنترل کنند تا سیاست‌های دولت برای خدمت به مردم اجرایی شود.

سخنگوی دولت درباره اعتراضات مردمی در شهرستان کازرون نسبت به تقسیمات کشوری در این منطقه نیز تأکید کرد: شکل گیری تقسیمات کشوری تابع قانون است، ممکن است عده‌ای موافق و عده‌ای مخالف باشند. ما باید در جهت اتحاد بین این عزیزان عمل کنیم و وزارت کشور این موضوع را مدیریت خواهد کرد.

نوبخت درباره نارضایتی کشاورزان گلستانی از نرخ خرید تضمینی سیب زمینی هم خاطرنشان کرد: روز گذشته با استاندار گلستان در خصوص این موضوع جلسه داشتیم و آنها اقدامات و برنامه‌هایی را در دست انجام دارند. با این حال  پس از آنکه دولت اعلام کرد سیب زمینی را با قیمت تضمینی ۴۳۰ تومان خریداری می‌کند، در بازار تحرک ایجاد شد، حال آنکه پیش از آن کشاورزان با نرخ‌های کمتری محصول خود را می‌فروختند. با این حال تلاش می‌شود تا حد ممکن به این عزیزان کمک شود.

وی در مورد مواضع اخیر روسیه در مسائل منطقه‌ای خاطر نشان کرد: ما نباید به هیچ کشوری چشم امید داشته باشیم که یاری‌گر ما باشد ممکن است کشوری در موضوعی هدف مشترکی داشته باشد و در موضوع و دیگری منافع متفاوتی وجود داشته باشد بنابر این نباید اگر با کشوری منافع متفاوتی داشته‌ایم تا ابد با آن کشور قهر کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.