یزد- محمدحسین باقری اظهار داشت: طبق مصوبات جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان ، با هرگونه بهره برداری غیرمجاز در شهرستان قاطعانه برخورد شده و مدیریت مصرف آب در همه بخش های استان ضروری است.

مدیریت مصرف آب در همه بخش های استان ضروری است

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی آب منطقه ای،  رئیس اداره منابع آب حوزه مرکزی شرکت آب منطقه ای یزد وضعیت بارندگی های استان و بویژه شهرستان تفت را  علیرغم بارش های اردیبهشت ماه همچنان نگران کننده دانست و گفت :بارش ها در  شهر تفت در سال آبی ۹۷-۹۶ تاکنون ۷۸.۵ میلیمتر بوده که  نسبت به بلند مدت  با ۳۹ درصد کاهش روبرو بوده است و شهرستان تفت نیز همچون بخش های عمده ای از استان درگیر سطح "خشکسالی بسیار شدید"  می باشد.

باقری  با اشاره به تعداد ۹۰۰ منبع آبی در شهرستان تفت خاطرنشان ساخت: ۴۷۱ چاه عمیق و نیمه عمیق در چهار دشت تحت پوشش شهرستان تفت یعنی دشتهای تفت - نصرآباد ، نیر-دهشیر،  و کفه  طاقستان  به همراه ۴۲۹ رشته قنات موجود در حال استحصال منابع آب زیرزمینی می باشند.

رئیس اداره منابع آب حوزه مرکزی شرکت آب منطقه ای یزد  اقدامات صورت گرفته در سه ماهه گذشته در خصوص حفاظت از منابع آب زیرزمینی شهرستان تفت را تعیین تکلیف ۴۳ حلقه چاه غیرمجاز کشاورزی و صنعتی با صرفه جویی ۳۴ لیتر در ثانیه ، تقویت گروه گشت و بازرسی حوزه مرکزی استان، شارژ و کالیبراسیون کنتورهای هوشمند نصب شده  بر روی منابع آبی و اجرای طرح تحویل حجمی آب در دشتهای طاقستان و نیر-دهشیر و تعیین بخش عمده ای از  انشعابات آب شرب مصرفی در فضای سبز با همکاری شهرداری تفت و آبفا اعلام نمود.

باقری با اشاره به طرح صد درصدی مدیریت مصرف آب استان خاطر نشان ساخت: بنابر موافقت کارگروه سازگاری با کم آبی استان، با کاهش ۵۰ درصدی مصرف در بخش کشاورزی در چارچوب آب قابل برنامه ریزی در این بخش، ۳۰ درصد کاهش مصرف در بخش صنعت و معدن با بازچرخانی آب و ۲۰ درصد کاهش مصرف در بخش شرب و بهداشت با ترویج استفاده از لوازم کاهنده و اقداماتی از قبیل نصب سایه بان کولر می توان به صد در صد مدیریت مصرف دست یافت.

در ادامه فرماندار شهرستان تفت ضمن تأکید بر لزوم تشکیل جلسات  کارگروه رواناب بطور منظم و مستمر تصریح کرد:  بارش ها در اردیبهشت ماه موجب رواناب آب در منطقه شده است که با تشکیل کارگروه رواناب دیگر مشکلات و اعتراضات قبل را نداریم ولی هنوز مشکلات بالا دست و پائین دست منطقه بطور کامل حل نشده است و باید بدنبال یک راه حل اساسی باشیم.

سپس مشاور مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد با بیان اهمیت حفظ و حراست از منابع آب زیرزمینی و سطحی ابراز داشت: رواناب ها باید در مسیرخود جریان پیدا کرده قنات ها را تغذیه نموده و در  دشت رها شود تا سفره های آب زیرزمینی را تغذیه  کند.

سیدعلی سادات اخوی در مورد جداسازی شبکه آبیاری فضای سبز از انشعابات آب خاطر نشان ساخت: با اجرای این طرح قصد خشک نمودن فضای سبز رانداریم و باید با حفظ فضای سبز موجود، مصرف آب در این بخش را مدیریت و ساماندهی کنیم.

گفتنی است اولین شورای حفاظت منابع آب شهرستان تفت با حضور اعضاء فرمانداری این شهرستان برگزار گردید  و در پایان این جلسه تمامی دستگاههای شهرستان تفت از اقدامات انجام شده در  راستای مصوبات شورای حفاظت گزارشی ارائه دادند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.