قدس انلاین – سعید کوشافر: فعالیت گروهی از افراد معلوم الحال تحت عنوان جارچی ودلال های بلیت اتوبوس وانتقال بار دراطراف پایانه مسافربری مشهد امنیت زائران، مسافران وحتی شهروندان را به مخاطره انداخته است.

جلسات 6ساله دولتی ها حریف چند مزاحم درپایانه مشهد نشد/ پلیس پایانه هم دربرابرمزاحمت سازنرمش کوک میکند/ شهرداری مشهد بیش ازحقوق مردم نگران عوارض خود است

این درحالی است که اعتراض و شکایت مکرر مردم مشهد به شهرداری و پلیس تا بحال نه تنها موثر نیافتاده که دربرخی ایام رکود شاهد بیشترشدن این افرادوافزایش مزاحمتهای انها شده است و آزادانه وحتی مقابل چشم ماموران پایانه وپلیس راه برخی بانوان ودختران را سد کرده وبرای انان مزاحمت ایجاد میکنند.

این مساله به زنان ودختران وحتی مردانی که راهی پایانه مسافربری میشوند ختم نمیشود که دربسیاری موارد شهروندان مشهدی را هم شامل میشود، هم صنفان انها دربخش بارهم مقابل خودروهای عبوری ظاهر شده واز انها میخواهند که بارشان رابرای ارسال تحویل انها دهند.

***جارچی شرکتهای مسافربری

به گزارش خبرنگار قدس انلاین این روزها که بازار مسافر کساد است تعداد جارچی ها بسیار بیشتر شده ومحیط کارشنان از مقابل درپایانه فراتر رفته و به کوچه ها و خیابانهای اطراف هم کشیده شده است . این افراد که اغلب دارای ظاهری نامناسب هستندو درمیانشان افراد به ظاهر معتادولاابالی هم به چشم میخورد سراغ هرکس که کیف یا چمدانی در دست داشته باشدمیروندو برایشان فرقی هم ندارد که مرد باشد یا زن وپیریا جوان.

این افراد انقدر پلیه میکنند تا از شهر مورد نظر مسافران اگاه شده وهمراهیشان میکنند تا از تعاونی مسافربری مورد نظر انها بلیت خودرا خریداری کنند. برخی هم برای اتوبوسهایی که مسافرانشان تکمیل نشده است کار میکنندو مسافران را بدون تهیه بلیت مستقیم به داخل اتوبوس میبرند.

یکی ازاین به اصطلاح جارچیان به خبرنگار قدس انلاین میگوید که درقبال هر مسافری که به تعاونی ببرد مبلغ ناچیزی میگیرد . اومیگوید وقتی مسافر کم است این رقم اندکی بیشتر میشودو وقتی مسافرزیاد است این رقم کاهش می یابد وانها از طریق دیگری پول درمیاورند.

***دلال های بلیت درایام پیک

او بااصرار زیاد خبرنگار ما میگوید: در برخی ایام سال مانند دهه اخرصفر یا مناسبتهای مذهبی وتعطیلات بلیت ازمقصد مشهد به سایر شهرها کمیاب میشودولی تعاونی حق ندارد بلیتها راگرانتر بفروشد اینجاست که ما وارد گود میشویم وبلیتها را با قیمت بالاتر و به صورت بازار سیاه به مسافران میفروشیم واز قیمتی که بیشتر فروختیم بخشی نصیب ما میشود وبخشی نصیب بقیه افرادی که دخیل هستند.

وی درپاسخ به پرسش خبرنگار ما که چرا پلیس مانع کار شما نمیشود هم خاطرنشان  میکند: مگر خلاف میکنیم ما از طرف تعاونیها ماموریت داریم برایشان مسافر جور کنیم وپلیس هم درجریان است اینجا رقابت زیاد است و مسافر کم بنابراین طبیعی است که تعاونیها مقابل در ترمینال ادم داشته باشند.

وی درخصوص ایجاد مزاحمت برای بانوان وشهروندان میگوید: شمااشتباه میکنید مزاحمتی نداریم ما فقط از انها میخواهیم که مسیرشان را به ما بگویند تا برایشان بلیت بخریم نمیدانم چرا بعضی از مردم دوست ندارند مسیرشان رابگویند اما ما انقدر از انها میپرسیم تا بالاخره به هدفمان برسیم و اگر موافقت کنند حتی کمکشان هم میکنیم که چمدانهایشان را داخل ببرند .

این فرد که خودرا جارچی مینامد تصریح میکند: ما هم ازاین راه نان میخوریم و مجبوریم پیله مسافران شویم .

***ساماندهی دلالان پایانه

درهمین راستا و درحالی که مردم توقع دارند پلیس با مزاحمتهای این افراد برخورد کند اما فرمانده کلانتری پایانه مسافربری امام رضا (ع) میگوید: درخواست ما این است که دلالان پایانه مسافربری امام رضا حداقل ساماندهی شوند تا بدانیم هر فرد برای چه شرکتی است.

سروان نوید کیا در خصوص صیانت از حقوق شهروندی و رفع صدمات ناشی از افراد مزاحم و دلال در پایانه مسافربری امام رضا (ع) اظهار کرد: در یک ماه اخیری که در این پایانه حضور دارم مشکلات این پایانه بررسی و احصا شده است.

وی افزود: یکی از مشکلات ما دلالان در سطح پایانه مسافربری امام رضا (ع) است که طبق بررسی‌های انجام شده شرکت‌های فروش بلیت مایل به حضور آنها در سطح پایانه هستند.

فرمانده کلانتری پایانه مسافربری امام رضا (ع) گفت: اگر قرار بر حضور دلالان در سطح پایانه مسافربری مشهد است حداقل این افراد توسط شرکت‌ها ساماندهی شوند و لباس مشخصی داشته باشند تا ما با افراد غیرمجاز برخورد کنیم و یا حداقل بدانیم فرد از چه شرکتی است.

سروان نوید کیا تصریح کرد: برای حفظ امنیت مسافران و زائران حرم مطهر رضوی تمام سعی و تلاش خود را به کارخواهیم بست و در ارتباط با دلالان نیز اگر برای نوامیس مردم و شهروندان مشکلی ایجاد کنند قطعاً برخورد می‌شوند اما باید بداینم این افراد برای چه شرکتی هستند که قطعا راهکار آن ساماندهی این دلالان است.

*** کاهش دلالی درپایانه‌

درهمین حال نماینده اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خراسان رضوی هم خاطرنشان میکند: با اجرایی شدن نتایج جلسات، شاهد کاهش حضور دلالان در سطح پایانه‌های مشهد خواهیم بود.

گنجی اظهار میکند: از سال 91 در ارتباط با حل مشکلات پایانه مسافربری مشهد جلسات شروع شد و کارگروهی نیز در این حوزه تشکل شده است حتی حکم مقام قضایی نیز گرفته شد تا به عنوان مدعی‌العموم با هرگونه سودجویی دلالان و مزاحمت با نوامیس مردم برخورد کند.

گنجی بیان کرد: برای حل این معضلات پایانه مسافربری مشهد باید واقع‌بینانه نگاه کنیم و تصمیمات بر اساس تعارفات نباشد که با این مهم قطعاً در آینده به نتیجه‌های خوبی دست خواهیم یافت.

نماینده اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خراسان رضوی گفت: نظر استانداری خراسان و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان نیز این است که با تعامل انجام‌شده بین دستگاه مرتبط به نتایج موردنظر دست یابیم که از نظر ما با اجرایی شدن نتایج جلسات برگزار شده درسازمان پایانه ها، شاهد کاهش 90 درصدی حضور دلالان در سطح پایانه مسافربری خواهیم بود.

***زیان پایانه های مسافربری

اما مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد که درواقع متولی برخورد با دلالان ومزاحمان درپایانه است میگوید: ارائه و عرضه بلیت‌ در پایانه‌های مسافربری توسط دلال‌ها، علاوه بر شرکت‌ها و رانندگان، شهرداری را نیز به دلیل پرداخت نشدن عوارض مربوطه برای بلیت اتوبوس متضرر می‌کند.

 محسن شریعتی اظهار میدارد: امروز بسترهای لازم برای تهیه بلیت در شهر فراهم‌ شده است و شهروندان می‌توانند به‌صورت اینترنتی یا تلفنی بلیت اتوبوس خود را تهیه کنند و نیازی به حضور دلال‌ها در این حوزه نیست. وی با بیان اینکه بر اساس قانون شغل دلالی جرم نیست، بیان کرد: اگر به هر دلیلی قرار بر حضوردلال‌ها در پایانه‌های مسافربری مشهد است، باید ساماندهی و شناسنامه‌دار شوند تا بدانیم چه کسانی با چه سابقه‌ای در حال فعالیت در این حوزه هستند.

شریعتی افزود: سابقه ساماندهی دلال‌ها را در پایانه مسافربری امام رضا (ع) نیز داریم، به‌گونه‌ای که درگذشته هرکسی اقدام به دلالی در حوزه هتل و مسافرخانه می‌کرد اما امروز این حوزه ساماندهی شده است و افراد و شرکت‌های شناسنامه‌دار حضور دارند.

***جلسات بی نتیجه

آنچه هویداست اینکه تاکنون جلسات مسوولان دولتی برای برخورد با این دلالان به  نتیجه نرسیده است به گونه ای که خودانها نیز دیگرباور کرده اند توانایی برخورد با گروهی از افراد که مقابل درپایانه و خیابانهای اطراف پرسه زده و برای شهروندان وزائران مزاحمت ایجاد میکنند راندارندو به همین دلیل است که از ساماندهی سخن میگویند.

این درحالی است که تا کنون حتی همین طرح به اصطلاح ساماندهی انها هم نتیجه ای در برنداشته است و این افراد بدون هیچ قید وشرطی درپایانه تردد کرده و برای زائران ومسافران مزاحمت ایجاد میکنند. درعین حال این مقامهای مسوول که نگران حق وحقوق و عوارض سازمان خود هستند معلوم نیست چه طرحی برای جلوگیری از ایجاد مزاحمت وحقوق پایمال شده مسافران وشهروندان دارند که مردم باید تاوان آنرا بپردازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.