قدس آنلاین: ظاهراً ۳ فراکسیون سیاسی در مجلس به گزینه‌های نهایی خود برای ریاست مجلس در سال سوم رسیده‌اند گزینه‌هایی البته متفاوت. قابل پیش‌بینی بود که فراکسیون‌های سه گانه مجلس امسال نه تمایلی به ائتلاف و معرفی نامزد واحد با هم برای انتخابات هیئت رئیسه مجلس دارند و نه قادرند به چنین تفاهمی برسند.

۳ فراکسیون ۳ نامزد

تکلیف فراکسیون امید که از همان اول در مورد ائتلف روشن بود، آنها نه بنای ائتلاف با فراکسیون مستقلان را که طیف نزدیک با لاریجانی به شمار می‌روند را داشتند و نه به لحاظ سیاسی به نفعشان بود که چنین کاری کنند زیرا این موضوع می‌توانست و می‌تواند به جد در انتخابات بعدی برایشان هزینه ساز شود.

از سوی دیگر اعضای فراکسیون امید به شدت از سوی احزاب اصلاح‌طلب و لیدرهای سیاسی بیرون از مجلس خود زیر فشار قرار دارند تا این فراکسیون را از رخوت و بی‌تحرکی و ضعفی که در ۲ سال گذشته زیر سایه بی‌انگیزگی محمدرضا عارف بدان مبتلا بوده دراورند. با این حال باز هم انها گزینه‌ای سنگین وزن تر از عارف را برای به میدان آوردن ندارند.

امیدی‌ها دوباره عارف را به میدان آوردند

مجمع عمومی فراکسیون امید امروز سه شنبه محمدرضا عارف را با اکثریت ارا به عنوان نامزد نهایی خود ریاست مجلس در انتخابات فردا برگزید.

سخنگوی فراکسیون امید به خبرگزاری ایسنا گفت: بر اساس تصمیم مجمع فراکسیون محمدرضا عارف، برای ریاست مجلس و مطهری و پزشکیان برای سمت نائب رییسی کاندیدای انتخابات هیات ریسه مجلس خواهند شد.

بهرام پارسایی افزود: در مورد ارکان دیگر هیات رییسه نیز برای شش دبیر و سه ناظر رای گیری شد اما در عین حال به هیات رییسه فراکسیون در مورد اعلام کاندیداهای دبیری و کارپردازی بسته به شرایط و اتفاقاتی مانند تعامل با سایر فراکسیون اختیار داده شد.

با این حال العالم دیروز گزارش داد که فراکسیون امید  سیدفرید موسوی، پروانه سلحشوری و حسن لطفی را به عنوان گزینه‌های ناظر هیئت‌رئیسه مجلس انتخاب کردند.

همچنین در این جلسه، محمدعلی وکیلی، علی‌اصغر یوسف نژاد، عبدالکریم حسین زاده، زهرا ساعی، علیرضا رحیمی و حمیده زرآبادی به عنوان کاندیداهای منشی هیئت رئیسه مجلس از سوی اعضای فراکسیون انتخاب شدند.

از انتقاد به لاریجانی تا حمایت اصولگرایان از حاجی بابایی

در ضلع دیگر این رقابت اما همه حدس و گمان‌ها حول امکان ائتلاف و معرفی نامزد واحد متوجه ۲ فراکسیون طیف اصولگرایان در مجلس یعنی نمایندگان ولایی و نمایندگان مستق ولایی بود، اولی تحت مدیریت حمیدرضا حاجی‌بابایی و شماری از چهره‌های شناخته شده اصولگرایان در مجلس مثل احمد سالک، نقوی حسینی، محمد دهقان و ... و دیگری تحت مدیریت کاظم جلالی چهره نزدیک و متمایل به علی لاریجانی.

فراکسیون نمایندگان ولایی در سال‌های اخیر انتقادهای جدی و علنی را به مدیریت علی لاریجانی و در یک دو سال اخیر به گرایش‌های  او و نوسانات پاندولی مواضع و توافقات سیاسی او داشته‌اند.

 شاید بیشترین نمود این موضوع در نقش علی لاریجانی در تصویب فوری و چند دقیقه‌ای برجام در مجلس بود که منتقدانش آنرا معامله و توافق لاریجانی با دولت می‌دانند. آنها همچنان معتقدند که علی لاریجانی نشان داده تمایل و زمینه زیادی برای حرکت روی مرز  و خط کشی اصولگرایان با رقبای خود دارد. به همین دلیل امسال بنای رقابت جدی با او برای تصدی کرسی ریاست مجلس را دارند.

این طیف از اصولگرایان در گذشته نیز گاه برای کنار زدن علی لاریجانی تلاش‌های ناکامی را در مجلس صورت داده بودند.

امروز اما آنگونه که خبرگزاری تسنیم گزارش داد حمیدرضا حاجی بابایی در جلسه این فراکسیون تصمیم خود را برای نامزدی انتخابات ریاست مجلس اعلام کرده است و فردا به عنوان نامزد نهایی این فراکسیون معرفی خواهد شد.

خبر قابل توجه اینکه خبرگزاری تسنیم دیروز در گزارشی مدعی شد حاجی‌بابایی و علی لاریجانیدرباره ریاست سال سوم مجلس با یکدیگر دیدار کردند.  

محمد جواد ابطحی دیروز گفت که فراکسیون در مورد نامزدی حاجی بابایی به تفاهم نهایی رسیده اند. نماینده مردم خمینی شهر افزود: احتمالا برای گزینه های نواب رییس محمد دهقان و عبدالرضا مصری از سوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس معرفی می شوند.

قرار است لیست ۱۲ نفرده این فراکسیون در جلسه امشب تکمیل و نهایی شود.

میانه‌ها از لاریجانی حمایت کردند

ظلع سوم ترکیب سیاسی مجلس اما به علی لاریجانی وفادار ماند.  سخنگوی فراکسیون مستقلان ولایی از انتخاب لاریجانی به عنوان نامزد نهایی این فراکسیون برای ریاست مجلس خبر داد.

مهرداد لاهوتی هنوز از امیدواری این فراکسیون برای توافق با دیگر فراکسیون‌ها در مورد دیگر گزینه‌های هیئت رئیسه مجلس به شرط حمایت از لاریجانی خبر داده و گفته است: اگر دیگر فراکسیون‌ها با ما ائتلاف کنند، نامزد ما برای نایب رئیسی مسعود پزشکیان و علی مطهری خواهد بود اما در صورت عدم ائتلاف آنان، لیست جداگانه ارائه می‌دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.