قدس آنلاین – وحید اکرمی: یک کامیوندار معترض در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اعلام کرد: کامیونداران به گرانی قطعات یدکی وخدمات اعتراض دارند ولی دولتمردان میتوانند با نظارت بیشتر بر دلالهاو واسطه ها زمینه عدالت درکرایه حمل را فراهم کنند چرا که اکنون بیشتر از کامیونداران نصیب شرکتهای باربری میشود.

تازمانیکه 70درصد کرایه را باربری برمیدارد افزایش قیمت هم مشکل گشا نیست/  برخی شرکتهای باربری مثل آب حق کامیونداران را میخورند

چند روزی می شود که از اعتراض کامیونداران در خراسان رضوی گذشته است. افزایش قیمت برخی کالاها و خدمات مرتبط با بخش حمل و نقل جاده ای باعث شد که کامیونداران ثابت ماندن قیمت کرایه ها را مطرح و به آن اعتراض کنند. اما این تنها دلیل اعتراضات اخیر کامیونداران نبوده و آنها مشکلات دیگری از جمله "بالا بودن نرخ کمیسیون در شرکت های حمل و نقل" را نیز عنوان کرده و خواستار نظارت بیشتر مدیران دولتی بر این قسمت شده اند.

***اززندگی میزنیم تا چرخ بچرخد

یک کامیوندار معترض در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اعلام کرد: مدتهاست که نرخ بسیاری از اقلام و کالاهایی که به بخش حمل و نقل جاده ای مرتبط می شود در حال افزایش است. به عنوان مثال در چند ماه گذشته قیمت لاستیک بسیار بالا رفته است اما دولت به ما اجازه افزایش نرخ کرایه ها را نمی دهد.

وی در جواب خبرنگار ما که پرسید این افزایش قیمت در اکثر بخشها اتفاق می افتد و برای قشرهای مختلف جامعه قابل لمس است، اما چرا صنف رانندگان جاده بسیار معترض هستند گفت: وقتی یک بازاری با افزایش قیمت کالاها مواجه می شود برای جلوگیری از وارد شدن ضرر و زیان، او هم مقداری جنس خود را گران می کند و گران تر می فروشد. اما ما مانند افرادی که حقوق ثابت دارند فقط مجبوریم افزایش قیمتها را مشاهده کنیم و از خرج و مخارج ضروری زندگی بزنیم تا بتوانیم مشکلات را مدیرت کنیم.

***کارمندان استهلاک ندارند

او در پاسخ به این سوال که تعداد زیادی از افراد جامعه کارمند هستند و حقوق ثابتی دارند و مشکل مشابه شما را دارند گفت: قسمتی که شرایط ما را از وضعیت کارمندی متفاوت می کند اینست که ما برای انجام کارمان مجبوریم برای استهلاک وسیله نقلیه و خرید لوازم مورد نیاز نیز هزینه های زیادی انجام دهیم اما کارمندان تقریبا از این بابت هزینه ای را متقبل نمی شوند. افزایش هزینه های جاری زندگی و هزینه هایی که در حین کار صورت می پذیرد و ثبات قیمت کرایه های دریافتی باعث می شود که فشار مضاعفی بر این قشر زحمت کش وارد شود.

***70درصد کرایه درجیب باربری

وی در پاسخ به این سوال که اخیرا مصوب شده است که نرخ کرایه ها در بخش حمل و نقل جاده ای نیز ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کند گفت: تنها مشکل کامیونداران موضوع کرایه نیست. حتی ما کامیونداران راضی هستیم که نرخ کرایه هیچ افزایشی پیدا نکند و همان نرخ قبل بماند اما پولی که به طور قانونی به ما تعلق می گیرد تمام و کمال پرداخت شود. مشکل مهم صنف ما این است که هیچ نظارت دقیقی بر میزان کمیسیون دریافتی شرکت های حمل و نقل وجود ندارد. مطابق قانون این شرکت ها باید حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت کل را حق کمیسیون بردارند اما در عمل چیزی در حدود ۵۰ درصد و حتی گاهی اوقات تا حدود ۷۰ درصد کرایه را به عنوان حق کمیسیون برمی دارند.

روش کار آنها به این گونه است که ابتدا باری را معرفی می کنند و مثلا می گویند فلان بار را از مشهد به تهران منتقل و در قبال آن ۵۰۰ هزار تومان کرایه دریافت کنید. من هم به عنوان راننده بار را به تهران می برم اما هنگام تحویل و مشاهده بارنامه می بینم که در آن مبلغ یک میلیون و دویست هزار تومان قید شده که ۷۰۰ هزار تومان آن را شرکت حمل و نقل به عنوان کمیسیون برداشته است. او می گوید اگر دولت نظارت کافی بر این بخش داشته باشد و شرکت ها مطابق قانون ۱۰ تا ۱۵ درصد کل مبلغ را از بارنامه کسر کنند آنوقت حتی نیازی به افزایش قیمت کرایه ها نیست و همین مبلغ کنونی هم جوابگوی هزینه های ما خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.