چهاربند؛ حتی پیشنهاد برگزاری آزمون که کمیسیون آموزش مجلس و برخی دیگر از مسئولان آموزش و پرورش برای استخدام حق التدریسی ها مطرح می کنند را هم قبول ندارد و معتقد است:برگزاری آزمون تخصصی بین حق التدریسان مشکلی را حل نمی‌کند. او می گوید: اگر بخواهیم از خود این افراد آزمون بگیریم دوباره با خودشان مقایسه می‌شوند و مشکلی را حل نمی‌کند.

چرا آموزش و پرورش با جذب حق‌التدریسی ها مخالف است؟

قدس آنلاین- آموزش و پرورش با کمبود معلم روبروست. این موضوع را هم، معلمان می دانند، هم اولیای دانش آموزان و هم مسئولان و تصمیم گیرندگان این خانواده پر جمعیت کشور.

اردیبهشت ماه امسال بود که رئیس مرکز برنامه ریزی و نیروی انسانی این وزارتخانه گفته بود کمبود شدید معلم در سال ۹۹ آموزش و پرورش را از پا در می‌آورد!

اسفندیار چهاربند با بیان اینکه از سال آینده تعداد شاغلان و بازنشسته‌ها برابر می‌شود و تاسال ۱۴۰۱ یک میلیون و ۱۵۰ هزار بازنشسته و ۸۳۰ هزار نیروی انسانی خواهیم داشت از حدود ۳۰۰ هزار نفر کمبود نیروی انسانی در مهر ۹۷ خبر داده بود.

حالا آنطور که چهاربند و مسئولان وزارت آموزش و پرورش می گویند در مهر ۹۷ از این ۳۰۰ هزار نفر کمبود ۸۴‌هزار نفر را در قالب حق‌التدریس و خرید خدمات تامین خواهد شد و بقیه این نیاز تامین نمی شوند.

برای جبران این کمبود آموزش و پرورش چاره ای جز استفاده از نیروهای حق التدریس ندارد. موضوعی که نشان می دهد چندان هم تمایلی برای آن از سوی این وزارتخانه وجود ندارد.

•     بن بست یک طرح

از سویی انگار طرح تعیین تکلیف استخدام معلمان حق التدریس هم طلسم شده است چرا که بیش از ۱۰ بار در صحن مجلس رأی نیاورده و به بن بست خورده است.

این طرح از سال ۸۸ در دستور کار مجلس بوده و ۱۰ بار راهی صحن علنی مجلس شد و به دلایل مختلفی از جمله مشخص نبودن تعداد واجدان شرایط و نبود آمار مشخص از تعداد معلمان حق التدریسی توسط آموزش و پرورش بازگشته و البته در هر مرحله ورود این طرح به صحن الحاقیه و تبصره‌هایی برای چگونگی تعیین تکلیف حق التدریسی‌ها به طرح اضافه شده ولی در نهایت نظر نمایندگان را جلب نکرده است.

بطحایی وزیر آموزش و پرورش هم آبان ماه سال گذشته از برنامه جامع این وزارتخانه برای چگونگی جذب نیروهای حق‌التدریس خبر داده بود. اما پس از آن هم رفتارها و گفته های برخی از مسئولان آموزش و پرورش چیزی جز این را نشان می داد. تا اینکه بالاخره دیروز رئیس مرکز منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگویی تفصیلی با خانه ملت به این موضوع که چرا آموزش و پرورش مخالف جذب نیروهای حق‌التدریس و به ثمر رسیدن طرح مجلس است پاسخ داد.

•     توانمندی حق التدریسی ها زیر سوال

چهاربند  با بیان اینکه سه مؤلفه اصلی برای پذیرش معلم "جنسیت"، "محدوده محل خدمت" و "رشته تحصیلی" است تاکید کرد: نیروهای حق‌التدریس تناسبی با نیازهای کنونی ندارند.

اسفندیار چهاربند توانایی نیروهای حق التدریس برای تدریس مواد درسی جدید را زیر سوال برد و برای مثال گفت: ۱۸۰ ماده درسی جدید که در تحول بنیادین آموزش و پرورش تعریف شده، وجود دارد؛ کدامیک از افرادی که شامل طرح کمیسیون آموزش مجلس می‌شوند قابلیت تدریس در این موارد را دارند برای نمونه در بحث تفکر و سواد رسانه‌ای، یک نفر را در بین این جمعیت نمی‌توان پیدا کرد که قادر به تدریس این امر باشد.

چهاربند با بیان اینکه تحمیل کردن جمعیت چند ده هزار نفری حق التدریسی ها مانع جذب نیازهای واقعی آموزش و پرورش می‌شود و نتیجه این کار ورود جمعیت کثیری از نیروهای ناکارآمد و مازاد به آموزش و پرورش است که فقط بار مالی سنگینی را به وزارتخانه تحمیل می‌کنند و تناسبی با نیازهای آن ندارند.

•     آزمون هم کارساز نیست!

چه توجیهی دارد که دو سوم از عددی که آموزش و پرورش اجازه استخدام دارد، به جذب افرادی تعلق گیرد که به آن‌ها نیازی نیست.

چهاربند؛ حتی پیشنهاد برگزاری آزمون که کمیسیون آموزش مجلس و برخی دیگر از مسئولان آموزش و پرورش برای استخدام حق التدریسی ها مطرح می کنند را هم قبول ندارد و معتقد است:برگزاری آزمون تخصصی بین حق التدریسان مشکلی را حل نمی‌کند. او می گوید: اگر بخواهیم از خود این افراد آزمون بگیریم دوباره با خودشان مقایسه می‌شوند و مشکلی را حل نمی‌کند.

با این تناقض در اظهارات، باید دید سرانجام حرف اول و آخر استخدام حق التدریسی ها را چه مرجعی می زند. آیا این جمعیت که تا امروز به امید استخدام چشم به وعده های وزیر و مسئولان دوخته بود به آرزوی چندین ساله خود خواهد رسید.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.