قدس آنلاین:تاکسیرانان مشهد مقدس از جمله همسایگانی هستند که از دیرباز واسطه وصال زائران و امام مهربانی‌ها بوده و هستند. برخی از آن ها از نقاط مختلف به سوی حرم روانه می شوند و برخی نیز توفیق خدمت یافته اند تا هر روزشان را با عرض ادب و سلام به ولی نعمت خود متبرک کنند.

لزوم مدیریت مسیرهای منتهی به حرم مطهر رضوی توسط آستان قدس رضوی/
حضور موثر تاکسیرانان در شورای مخاطبان آستان قدس رضوی

به گزارش قدس آنلاین؛ تاکسیرانان از جمله اقشار زحمت کشی هستند که همواره با زائران و میهمانان بارگاه منور رضوی از نزدیک ارتباط داشته و می توانند نماد فرهنگ و تمدن این شهر بهشتی به شمار آیند، صداقت و خلوص آن‌ها همواره یادگار سفر زائران می شود، راهنمایند و برخی گوش شنوای زائران، دردها و چالش ها را با گوش جان می شنوند و گاهی غبطه می خورند که جایی برای انتقال آن نمی یابند. اما این قشر خستگی ناپذیر چند ماهی است که دیگر گوش شنوایشان را یافته اند، آن هم در حرم مطهر رضوی، گرداگرد یک میز جمع شده اند و هر آنچه را که باید به گوش مسئولان برسانند، می گویند با همان زبان ساده و بی ریای خود، انگار دینی بر گردن داشته اند و حالا از آن رهایی یافته اند.

نخستین نشست افکارسنجی تاکسیرانان اطراف حرم مطهر رضوی از چنان کیفیتی برخوردار بوده است که مرکز انتقادات، پیشنهادات و افکار سنجی معاونت ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی به صورت مستمر نشست هایی را با این قشر داشته و رابطان مختلفی را در حوزه معاونت حمل و نقل شهرداری و در میان تاکسی رانان به عضویت شورای مخاطبان آستان قدس رضوی در آورده است و جمع آوری اطلاعات آن ها به دلیل ارتباط روزانه و رو در رو با زائران زوایای بسیاری از آسیب ها و چالش ها را بیش از پیش بر مسئولان آشکار ساخته است.

*لزوم گسترش مدیریت آستان قدس رضوی خارج از حریم رضوی
اگر چه در تقسیم بندی شهری اطراف حرم مطهر، خدمات رسانی فقط تا رینگ های هر ورودی متعلق به آستان قدس رضوی است، اما از منظر تاکسیرانان و حتی بسیاری از زائران و مجاوران چون مقصد نهایی زائران بارگاه منور رضوی است، بهتر آن است که ارائه خدمات و مدیریت مسیرهای منتهی به حرم مطهر رضوی بر عهده آستان قدس رضوی باشد، مثلا راننده ای در یکی از همین نشست ها خواهان رسیدگی به مردم است و می گوید: آستان قدس رضوی در مناسبت های خاص که خیابان های منتهی به حرم را می بندند باید ویژه افراد ناتوانی که نمی توانند پیاده به حرم مشرف شوند، تدبیری بیاندیشد. لذا باید آستان قدس رضوی خدماتش را از داخل دیواره های حرم به ابتدای طرح های ترافیکی گسترش دهد تا عمده مشکلات زائرین ناتوان حل شود.
برخی از چگونگی ارتباط آستان قدس رضوی با تاکسیران ها می گویند و برخی از توقعات مردم از تاکسیران‌ها، آن ها معتقدند که بیش از 13 ساعت برای زائران زمان می گذارند به گونه ای که مردم تاکسی های اطراف حرم مطهر را متعلق به آستان قدس رضوی می دانند!

*ایجاد ظرفیت تاکسیرانی در زائرشهر رضوی
بهره‌مندی از ظرفیت تاکسیرانی در زائرشهر رضوی یکی از خواسته های تاکسیرانان حریم رضوی است و معضل گرانفروشی موضوعی است که یکی دیگر از تاکسیرانان به آن پرداخته است، به ویژه آنکه بسیاری از زائران عرب زبان زیارت خود در ایران را با اربعین حسینی مقایسه می‌کنند و از خدمات رسانی فروشگاه های مشهد بعضا ناراضی هستند.
ساماندهی لیدرها با پوشش و ادبیات درخور و زیبنده فرهنگ رضوی از دیگر درخواست های این رانندگان است، استفاده از ظرفیت تاکسیرانان برای تشرف افراد ناتوان به بارگاه رضوی، اعتمادسازی هر چه بیشتر در حوزه وقف و نذر با عمل به نیات واقفان، فرهنگ سازی برای نمازخواندن رانندگان وکسبه در اطراف حرم، مسئله حضور شخصیت های برجسته و مسدود شدن راه ها و به دنبال آن سردرگمی زائران و مجاوران نیز از جمله نظرات تاکسیرانانی بود که با نیت ارتقاء و بهبود عملکرد آستان قدس رضوی ارائه شد.
در میان انبوه انتقادها و پیشنهادها، تاکسی‌رانان از برپایی کلاس‌های به روز آداب زیارت، نصب تابلوهای اطلاع رسانی راهنما به سمت حرم مطهر در کوچه پس کوچه ها، ساماندهی طرح گردشگری زائران، معرفی مرجع پیگیری انتقادات، ساماندهی طرح فروش ارزاق و میوه ارزان قیمت و مناسب در اطراف حرم، ساماندهی خودروهای شخصی و ... می گویند.

*ورود به مسائل اجتماعی و فرهنگی
برخی از تاکسیرانان نیز در این جلسات از لزوم ورود آستان قدس رضوی به مسائل اجتماعی و فرهنگی اطراف حرم می گویند و اینکه آستان قدس رضوی باید در حل مسائل و معضلات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ترافیکی اطراف حرم ورود پیدا کند، چرا که این مسائل باعث تخریب وجهه آستان قدس رضوی می شود، به طور مثال آستان قدس رضوی آنچنان که در داخل حرم در امر ساخت و ساز عملکرد خوبی داشته است، در اطراف حرم نیز باید ورود پیدا کند، اگرچه وظیفه آستان قدس رضوی نیست، ولی عدم پیشرفت فیزیکی در اطراف حرم و ساخت مسیرهای تردد نامناسب باعث ترافیک‌های سنگین در مناسبت‌های مذهبی شده است و این مسئله باعث شده که افراد بی اطلاع آستان قدس رضوی را مسئول این شرایط بدانند.
اگر چه بررسی و توجه به انتقادات و پیشنهادات در آستان قدس رضوی از گذشته معمول بوده است و همواره به صورت کمی در این مجموعه مورد سنجش قرار گرفته است، اما چندی است که با تغییر رویکردها و با هدف ارتقای سطح کیفی عملکرد حوزه های مختلف، نظرات و پیشنهادات مردمی با حضور در میان مردم مورد بحث و بررسی قرار گرفته است تا با حضور در میدان عمل گام های موثری در راستای رضایت زائران و مجاوران برداشته شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.