۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸
کد خبر: 603170

نوستالژی مذهبی بودن مردم قبل از انقلاب هم واقعیت ندارد، چه کسی گفته بعد از انقلاب وضعیت دین‌داری بدتر شده است و قبل از انقلاب همه جوانان مذهبی بودند؟ آیا این‌ها واقعیت دارد؟ میگویند در دهه ۶۰ همه انقلابی بودند درحالی‌که فقط عده کمی در جنگ شرکت می‌کردند.

قدس آنلاین- در طول تاریخ انقلاب اسلامی، نامه‌های مختلفی از جنس نامه ۳۳۰ نفر فعال عدالت‌خواه به رهبری منتشرشده است، تحلیل محتوای همه این نامه‌ها نشان می‌دهد که مضامین مشترک زیادی دارند، همانند این‌که مردم ناامیدند و از انقلاب بریده‌اند، رهبری کانالیزه شده‌اند و این زمان آخرین فرصت نجات است و در حال فروپاشی هستیم. همه این مفاهیم در نامه ۳۰۰ نفر و ادبیات احمدی‌نژاد هم هست اما چرا به چنین نگاهی رسیده‌اند؟ دو دلیل عمده دارد، نداشتن نگاه هویتی- تمدنی و  تاریخی  است.

این افراد خود را در جنگ نمی‌بینند که یک‌طرف آن جمهوری اسلامی و طرف دیگر غرب با تمام امکاناتش است. این دو جبهه بر هم تأثیر می‌گذارند و از هم تأثیر می‌گیرند. هرچند حجم رسانه‌های جمهوری اسلامی کم است اما انقلاب اسلامی تاثیرخودش را در جهان گذاشته است. در کشور نیجریه بعد از انقلاب، یک طلبه جوان به نام شیخ زکزاکی فعالیتش را شروع می‌کند و امروز میلیون‌ها شیعه در آنجا تربیت‌کرده است. در عراق که آمریکا به دنبال اقلیت کردن شیعیان و وابسته کردن این کشور بود، شکست‌خورده است، همه اتفاقاتی که در یمن و لبنان رقم می‌خورد متأثر از انقلاب اسلامی است، هرچند این را سلطه‌جویی تعبیر می‌کنند اما در واقع تأثیر انقلاب اسلامی است، تنها جایی که ایران به‌طور مستقیم حضور نظامی داشته، سوریه است چون آمریکا و اسرائیل تمام امکاناتشان را علیه این کشور بسیج کرده بودند. از هیلاری کلینتون سؤال کردند که مهم‌ترین مشکلت در زمان وزارت خارجه چه بود، پاسخ داده بود که ایران. همه این‌ها نشان می‌دهد که ایران چه میزان تأثیر داشته است.

ضعف دیگر نداشتن نگاه تاریخی است، معمولاً افراد نگاه تاریخی ندارند یا این‌که نوستالژی‌های غیرواقعی از آن می‌سازند. آرمان‌شهری برای خود تصور می‌کنند که تنها با معجزه رخ می‌دهد. یک مورد آن نوستالژی دهه ۶۰ است که میگویند فساد نبوده و همه مسئولین خدمت می‌کردند، ولی چه کسی گفته است؟ آن زمان به تعداد امروز رسانه داشتیم؟ آن زمان هم فساد بوده ولی در رسانه مطرح نمی‌شده است. امروز وجه مثبت موضوع فساد، موضوع برخورد با آن است. چه زمانی معاون اول یک رئیس‌جمهور یا برادر رئیس‌جمهور دیگر دادگاهی و زندانی شدند؟ در عین وجود ضعف در قوه قضاییه اما شاهد این نقاط مثبت هم هستیم.

نوستالژی مذهبی بودن مردم قبل از انقلاب هم واقعیت ندارد، چه کسی گفته بعد از انقلاب وضعیت دین‌داری بدتر شده است و قبل از انقلاب همه جوانان مذهبی بودند؟ آیا این‌ها واقعیت دارد؟ میگویند در دهه ۶۰ همه انقلابی بودند درحالی‌که فقط عده کمی در جنگ شرکت می‌کردند.

البته امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب جوهره دینی مردم را می‌دیدند و برای همین همیشه بر مردم تکیه کردند، این هنر امام خمینی(ره) بود که از همان جوانان غیرمذهبی قبل از انقلاب، جوانان انقلابی ساخت. برخی هم  توان درک رهبری را ندارند، میگویند گزارش غلط به او می‌دهند، افراد بدبین‌تر میگویند که خود رهبری هم از این وضعیت خبر دارد. اکبر گنجی هم از گزارش غلط شروع کرد که امروز به اینجا رسیده است. این افراد در ماجرای برجام هم همین‌گونه تحلیل می‌کنند.

دلیل دیگر داشتن مبانی معرفتی غلط است. عمده افرادی که چنین نگاهی دارند، دینشان یا خانوادگی بوده یا سطحی، علوم انسانی‌شان را هم در انگلیس خوانده‌اند. همه این‌ها سبب می‌شود که ریزش کنند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.