پس از کش‌وقوس فراوان درباره پاکسازی جنوب سوریه و تهدیدهای رژیم صهیونیستی، منابع خبری اعلام کردند که این بار رژیم صهیونیستی و سایر حامیان تروریستها پذیرفتند که ارتش سوریه بدون درگیری در جنوب مستقر شود.

رژیم‌صهیونیستی سرانجام به حاکمیت دمشق بر مرزهای خود تن داد

در سایه ارسال تجهیزات ارتش سوریه به جنوب این کشور (درعا) ظاهرا سناریوی آزادسازی غوطه شرقی دمشق احتمالا در مناطق مرزی جنوب سوریه که تروریست‌ها در نزدیکی مرز با فلسطین اشغالی اشغال کرده‌اند، بزودی اجرا می‌شود.

پر واضح است که توافق میان روسیه و آمریکا در درجه نخست و پس از آن توافق بازیگران بین‌المللی فیما بین خود دیگری مجالی برای مانور تروریست‌ها در جنوب سوریه باقی نمی‌گذارد؛ تروریست‌هایی که یا با توافق یا با استفاده از گزینه نظامی مجبور به ترک این منطقه می‌شوند.

روزنامه الاخبار با مقدمه فوق، با اشاره به اینکه اسرائیل در تلاش است چنین وانمود کند که «تلاشهای سیاسی‌اش» به بار نشسته و به معادله دور کردن نیروهای ایرانی از مرزهای سوریه در جولان اشغالی منتهی شده، گزارش داد، اما واقعیت میدانی، عکس این ادعا را نشان می‌دهد و اخبار حاکی از این است که توافق مذکور زمانی حاصل شده که همه بازیگران بین‌المللی از جمله اسرائیل، اردن و آمریکا به این نتیجه تن داده‌اند که براندازی حکومت سوریه دیگر در توان آنان نیست.

به گزارش الاخبار، حقیقت امر این است که تن دادن دشمنان سوریه و لو به یک توافق صوری یا حل و فصل، در واقع تن دادن به واقعیت و نتیجه جنگ هفت ساله ای است که در پایان آن، سوریه و همپیمانانش بر دشمنان خود پیروز شدند. به دیگر سخن، این پیروزی، در برابر تروریستهای نیابتی نیست، بلکه در برابر دشمنان اصلی است که نتوانستند چیزی را تغییر دهند.

بنا بر این گزارش، بسط حاکمیت سوریه بر منطقه جنوب، نتیجه ای ست که یک پیروزی دوگانه برای سوریه و همپیمانانش به شمار می‌رود: نخست: بسط حاکمیت سوریه و دوم پذیرش این حاکمیت از سوی دشمنان دمشق.

ماجرا از این قرار است که طی دو روز گذشته «تایمر هایمان» رئیس بخش اطلاعات نظامی ارتش و «زوهر بالتی» رئیس بخش سیاسی و امنیتی وزارت امنیت اسرائیل به روسیه سفر کردند. «مئیر بن شبت» مشاور امنیت ملی اسرائیل نیز برای دیدار با «جان بولتون» همتای آمریکایی خود عازم واشنگتن شد.

رسانه های اسرائیلی اعلام کردند که هدف از این سفرها بررسی توافقات در سوریه و حضور نیروهای ایران بود. رژیم صهیونیستی نیز با درز دادن عمدی جزئیات این دیدارها به رسانه های خود، چنین وانمود کرد که با توافق جنوب سوریه موافق است و این مسئله را یک «دستاورد سیاسی» عنوان کرد.

 هر چند که از منظر راهبردی، اسرائیل و همپیمانانش در این توافق در موقعیت شکست خورده قرار گرفته‌اند و به حاکمیت مجدد سوریه بر مرزهای و منطقه جنوب تن دادند، ولی اسرائیلیها در بالاترین سطح خود قصد دارند در مسئله عدم حضور ایران در جنوب سوریه بزرگنمایی کرده و چنین وانمود کنند که پذیرش این توافق به معنای پذیرش حضور ایران در سوریه نیست.

بر اساس توافق مذکور، ارتش سوریه بار دیگر کنترل جنوب از جمله مناطق مرزی با فلسطین اشغالی و اردن را به دست خواهد گرفت و اسرائیل نیز این مسئله را خواهد پذیرفت، البته روسیه متعهد میشود که نیروهای حزب الله و ایران در آن حضور نداشته باشند. هر چند که شبکه دو اسرائیل اذعان کرد که حضور این نیروها در جنوب بسیار اندک بوده و مستشاری و اطلاعاتی است.

الاخبار در پایان درباره سرنوشت تروریستهای ارتش آزاد و وابسته به داعش در این منطقه نوشت، همان گونه که انتظار می‌رفت، اسرائیل، اردن و آمریکا پشت گروههای مسلح را پس از هفت سال خالی خواهد کرد و با وجود همه کمک‌های اطلاعاتی، لجستیکی، مالی و نظامی طولانی مدت بالاخره این حمایت به پایان رسید.

در واقع این شاخصه و راهبرد اشغالگری است و گروههای تروریستی جنوب سوریه هم از این قاعده مستثنی نیستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.