قدس آنلاین/ نازلی مروت: قاسم رفیعا شاعر و طنزپرداز، با اشاره به حضورش دیدارهای شاعران با رهبر انقلاب، گفت: جنس دیدارهای رهبرمعظم انقلاب با شعرا با دیدارهای ایشان با سایر اقشار تفاوت دارد، ایشان با دانشجویان، قاریان قرآن و مداحان نیز دیدار دارند اما آنچه جلسات دیدار با شعرا را متفاوت می‌کند فضای عاطفی و احساسی است که برجلسات دیدار شعرا با رهبر معظم انقلاب حاکم است.

اصلاً احساس نمی‌کردم که بالاترین مقام کشور مقابل من نشسته/ آن دیدار نقطه عطفی در شاعری من بود/ ماجرای ۴ غذای نذری حرم

این شاعر مشهدی درباره توجه رهبر معظم انقلاب به شعر و ادبیات اظهار کرد: علت اینکه جلسات دیدار شعرا با رهبرمعظم انقلاب بسیار پربار است، این است که ایشان اهل شعر و مطالعات به روز هستند و مجموعه‌های تازه چاپ شده را مطالعه می‌کنند. همچنین از قدیمی‌های انجمن فرخ مشهد هستند و با بزرگان آن جلسه با سابقه حشر و نشر داشتند بنابراین شخصیتی کاملا ادبی دارند و در حوزه ادبیات صاحب نظر هستند و اظهار نظرهای کارشناسی ارایه می‌کنند.

رفیعا با بیان این مطلب که نکته مهم این دیدارها جنبه اجتماعی آن است، گفت: شعرایی که در این دیدارهای شعر خوانی می‌کنند، مطرح و بولد می‌شوند، مخصوصا اگر شعرش مورد توجه قرار گیرد. به همین دلیل بسیاری از شعرا علاقه مند به شرکت در این دیدارها هستند.

باید جوانان به دیدار با رهبری بروند

وی با انتقاد از برگزارکنندگان جلسات مذکور اظهار کرد: متاسفانه لابی‌هایی برای شرکت در این جلسات وجود دارد. برخی از دوستان شاعر در این جلسان رهبری حضور دارند اما هیچ وقت شعر نمی‌خوانند. رفیعا تأکید کرد: باید فضا برای شاعران خوش ذوق، مستعد و خوش قریحه شهرستانی فراهم شود تا در جلسه دیدار با رهبر انقلاب حضور یابند. این شاعر مشهدی افزود: توصیه من به دوستان شاعر این است که فضا را برای جوانها فراهم کنید، قول می‌دهم اگر یک سال غایب باشید مردم پشت سرشما حرف نمی‌زنند.

قاسم رفیعا در ادامه به فضای صمیمی ‌دیدار رهبر معظم انقلاب با شعرا اشاره کرد و گفت:  دردیدارهایی که من حضور داشتم این فضای صمیمی‌را تجربه کردم و اصلاً احساس نمی‌کردم بالاترین مقام کشور روبه روی من نشسته بلکه فضای کاملاً شاعرانه و دوستانه است که بیشتر از هر چیزی برای من اهمیت دارد.

ماجرای ۴ غذای نذری

وی به بیان خاطره‌ای از دیدار خود با رهبر معظم انقلاب پرداخت و افزود: شعر طنز «بچه محله امام رضا» را در محضر رهبری قرائت کردم و ایشان هم شوخی‌هایی داشتند که با پاسخ‌های من همراه بود. این فضای کاملاً دوستانه که با کَل کَل‌های ادبی همراه بود برایم خیلی جالب و اثر گذار بود، البته دفعات دیگر هم در دیدارها حضور یافتم اما فرصت شعرخوانی نداشتم هرچند به دوستان اصرار کردم اجازه بدهید شعرم را بخوانم آقا خوشش می‌آید، اما اجازه نیافتم.

این شاعر ظنزپرداز تأکید کرد: برگزار کنندگان جلسات دیدار جوان‌گرایی را در برنامه خود قرار دهند و اجازه دهند جوان‌ها فرصت شعر خوانی پیدا کنند.

رفیعا در ادامه به بیان خاطراتی از برخورد مردم بعد از پخش شعرخوانی در محضر رهبر معظم انقلاب از تلویزیون پرداخت و گفت: برای من جالب بود که شعر بچه محله امام رضا(ع) و دیدار با رهبری دیده شده بود؛ یک روز در خیابان خسروی(ارگ) با همسر و فرزندانم درحال قدم زدن بودم یک نفر جلوی من را گرفت و گفت«شما بچه محله امام رضا نیستی؟!»، گفتم: چرا! دست من را گرفت و به دوستانش معرفی کرد، البته اصلاً تحویل نگرفتند! دستم را گرفت داخل مغازه ای برد و خانمی‌که داخل مغازه بود گفت:زری! این آقا را نگاه کن. اوهم نگاهی کرد و به من گفت: حالا می‌توانی بروی!

وی افزود: یکی از بخش‌های جالب توجه مردم در شعرم بخشی بود که برای ژتون غذای حرم گفتم. در یکی از برنامه‌ها که داوری داشتم وقتی برای اهدای جوایز به روی سن رفتم، قائم مقام وقت آستان قدس گفت می‌خواهم این۴ ژتون غذای مهمانسرا را به آقای رفیعا بدهم که گله نکند که غذای حرم به ما نرسیده! بعد مراسم رفتم حرم و غذا را گرفتم تا به منزل ببرم.  مادر و دختری از کنارم رد شدند، دختر به مادرش گفت: این آقا همانی است که در دیدار رهبری گفت غذای حرم نخوردم. این آقا که هر روز غذای حرم می‌برد خانه‌اش!

قاسم رفیعا با بیان اینکه پس از آن دیدار معروف مسیرمن در سرودن شعر به تغییر کرد، گفت: من آثاری از غزل هم دارم اما بعد آن جلسه دیدار با رهبری نقطه عطفی در زندگی‌ام رخ داد و موجب شد تا برای انتشار مجموعه شعر محلی راغبتر شوم و فضای شعری ام به سمت طنز گرایش پیدا کند که تأثیر استقبال مردم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.