قدس آنلاین-یونس طاهریان:همیشه نسبت به اینکه چرا پایتخت‌نشین‌ها باید در شهرشان از نعمت «ریزگرد» بهره‌مند باشند و ما شهرستانی‌ها از این پدیده بی‌نصیب هستیم، احساس تبعیضی سراسر وجودم را فرا میگرفت. ریه‌ها و دستگاه تنفسی بدنم نیز این موضوع را بارها تاکید می‌کردند که چرا ما نباید طعم خوش ریزگرد ها را بچشیم!

آهای !!!!! نفس کش

این انتظار به پایان رسید و مشهد نیز میزبان ریزگردها شد. البته اگر تاکنون طعم این ریز موجودات را حس نکردید حتما سری به شهرهایی که در آن مقدار قابل توجه‌ای ریزگرد وجود دارد بزنید! طعم گس خاک به همراه مقدار قابل توجه‌ای «دیاکسیدکربن» که به عنوان دسر توسط رانندگان خودروها به آن اضافه می شود طعم فوق العاده‌ای را به آن بخشیده است.

البته مسئولان اصرار دارند که شهروندان از خانه‌های‌شان خارج نشوند تا تمام این ریزگردها نصیب خودشان شود اما تقریبا هیچ تفاوتی بین حضور مردم (حداقل در خیابانی که من هر روز آن را می‌بینم) ایجاد نشده است و بچه‌های کوچه بغلی نیز در حال فوتبال بازی‌کردن در خیابان هستند!

 همچنین امروز (چهارشنبه) و فردا کارمندان دو ساعت دیرتر به محل کار خود رفتند و خواهند رفت و اگر مدت زمان کاری را ۸ ساعت در نظر بگیریم امروز زمان مفید کاری کارمندان به جای ۸ ساعت، ۶ ساعت بود و باعث شد تا از رقابت تنگاتنگی که بین تایم مفید کاری ما و شهر توکیو و پکن بود عقب بیافتیم! البته بانک‌ها این دستورِ «کمیته کاهش آلودگی هوا وگرد و غبار» را به دمپایی خود گرفتند و طبق معمول راس ساعت ۷ در محل کار خود حاضر شدند تا حتی دو ساعت هم از گفتن جمله‌ی «سیستم قعطه» عقب نمانند!

علاوه بر این طرح زوج و فرد نیز فردا (پنجشنبه) از درب منازل اجرا خواهد شد که البته به نظر بنده با این وضع آلودگی هوا این طرح جواب نخواهد داد و باید فردا حکومت نظامی اعلام بشود و یا حداقل رانندگان خودروهای تک سرنشین توسط اسحله اسنایپر شکار شوند!

 دانش‌آموزان نیز که تحت هر شرایطی مدارس‌شان تعطیل می‌شود هم امروز با خیال راحت در خانه ماندند و فردا نیز این وضعیت ادامه دارد! نحوه تعطیلی مدارس به این صورت شده است که شما اگر با اداره آموزش و پرورش تماس بگیرید یک نفر گوشی را بر می‌دارد و می‌گوید: «تمام مدارس نقاط هفت‌گانه مشهد به جز تبادکان امروز در تمام شیفت‌ها تعطیل است» بفرمایید!؟ این موضوع که با این وضع هوا تعطیلی مدارس اجباری بود کاملا درست است اما چه زمانی مسئولین محترم باور خواهند کرد که ریه‌های دانشجویان مجهز به فیلتر هوای فوق‌پیشرفته نیست و آب‌شش ندارند و آن‌ها هم اگر در این وضعیت قرار بگیرند ممکن است دچار بیماری شوند؟

اما در این شرایط فوق‌العاده خاص هوا، دیدن افرادی مثل «رفتگرها»، «پارکبان‌ها» و ... که کارشان در کف خیابان و هوای آزاد است کمی دل را به لرز می‌اندازد کاش کمیته کاهش آلودگی هوا وگرد و غبار نیز فکری به حال این اقشار جامعه می‌کرد...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.