اصفهان- قیمت شیر و لبنیات در هفته‌های اخیر با حرکت چراغ خاموش برخی کارخانه های تولیدی و در سکوت سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان، پله های ترقی را در پیش گرفته است.

گلایه اصفهانی‌ها از افزایش غیرقانونی قیمت محصولات لبنی/ دولت دست به جیب شود

قدس آنلاین، گروه استان ها- راضیه کشاورز: با اعتراض تولید کنندگان محصولات لبنی در روز شانزدهم مهرماه ۹۶، وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر از تشکیل کارگروهی برای عادلانه کردن قیمت لبنیات بر اساس حسابرسی دفاتر شرکت ها داد، اما چیزی از این خبر نگذشته بود که در نهم دی ماه ۹۶ به بهانه افزایش سرمای هوا، صادرات و نوسانات نرخ ارز باز هم قیمت لبنیات دستخوش تغییر و افزایش شده است.

چندی پیش مدیرعامل اتحادیه دامداران ایران اعلام کرد آخرین باری که قیمت شیر خام را دولت تعیین کرد، در سال ۹۳ بوده و بعد از آن قیمتی برای شیر تعیین نشده است.

علیرضا عزیزاللهی تاکید کرده بود: به همین دلیل با توجه به اینکه از سال ۹۳ تاکنون قیمت مواد اولیه تولید، هزینه‌های تولید، دستمزد، نیروی انسانی افزایش پیدا کرده است، دامداران تاکید دارند باید قیمت نهایی کالا نیز مشخص شود.

بعد از اینکه در بهمن ماه سال گذشته توسط مدیرعامل شرکت تعاونی فرآورده های لبنی و پاستوریزه استان اصفهان ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده خاطی اصلی افزایش قیمت ها اعلام شد، در اسفندماه و بعد از ۵ ماه سرانجام سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان با صدور اطلاعیه ای افزایش قیمت محصولات پر مصرف لبنی را غیرقانونی اعلام کرد و از بازگشت قیمت ها به قبل از گرانی ها خبر داد.

این در حالی است که یکی از فروشندگان محصولات لبنی در اصفهان می گوید: «خودم سوپر مارکت دارم، قبل از عید شیرهای بطری ۳۰۰ تومان گران شد و بعد از عید امسال باز هم ۲۰۰ تومان به گرانی قیمت آنها افزوده شدیعنی شیرهای ۲۵۰۰ تومانی قبل از عید حالا به ۳ هزاز تومان افزایش پیدا کرده است».

احمد زارعی می افزاید: ماست های دبه‌ای، سطلی افزایش قیمت داشته  و تنها محصولی که افزایش قیمت نداشته شیرهای پاکتی است که از قبل ۱۶۵۰ بوده حالا نیز به همان قیمت عرضه می شود.

دبیر ستاد تنظیم بازار در ماه‌های پایانی سال گذشته از دستورالعملی مبنی بر ممنوعیت هر گونه افزایش قیمت کالا و خدمات تا پایان فروردین ۹۷ خبر داد و این خود شائبه‌ای ایجاد کرد که پس از این تاریخ امکان افزایش قیمت کالا و خدمات وجود دارد و از ابتدای اردیبهشت نمودار قیمت کالاهای اساسی باز هم شروع به رشد کرد.

در حالی که محمدعلی شجاعی معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان درباره گرانی شیر می گوید: در استان هیچ گونه مجوزی برای افزایش قیمت صادر نشده و اگر واحدهای تولیدی اقدام به افزایش خودسرانه قیمت ها کرده باشند، برخورد قانونی انجام خواهیم داد، مردم این روزها شیر را گران تر می خرند.

یکی از شهروندان اصفهانی از گرانی محصول لبنی یکی از کارخانجات تولیدی که تا هفته پیش آن را  ۲هزار و ۷۵۰ تومان می خریده و حالا به مبلغ ۳ هزار تومان می خرد، گلایه مند است.

دیگر شهروند اصفهانی اظهارمی کند: عادت ندارم هنگام خرید محصولات، قیمت آنها را سؤال کنم، اما هنگام پچ پچ مشتریان فروشگاه متوجه گرانی انواع محصولات لبنی شدم، گویا هیچ گونه کنترلی از سوی سازمان های مربوطه بر روند گرانی قیمت ها انجام نمی‌شود.

سازمان حمایت از مصرف کنندگان نیز در حالی سکوت اختیار کرده است که قسمت اعلام قیمت مصوب شیر و لبنیات سایت این سازمان، قیمتی را اعلام نمی کند و همچنان در حال بروز رسانی است.

غلامرضا صالحی مدیر کل تعزیرات حکومتی استان اصفهان می گوید: پیش نیاز ورود ما به بازار این است که سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف به عنوان مرجع که وظیفه تنظیم فرم شکایت را دارند، آنها را تنظیم و به شعب تعزیرات ارسال کنند تا رسیدگی انجام شود.

مجوزی برای افزایش قیمت محصولات لبنی ابلاغ نشده است

رییس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در خصوص نحوه قیمت گذاری کالاها اظهارمی کند: با توجه به حساسیتی که در سبد خانوارها وجود دارد، طبقه بندی خاصی برای قیمت گذاری کالاهای اساسی تعریف شده که مصوبه کلان کشور را دارد.

حمیدرضا خشنود بابیان اینکه در بخش لبنیات که در آن سه گروه کالایی شیر، پنیر و ماست به عنوان کالاهای اساسی سبد خانوار پیش بینی شده است، می افزاید: تنوع این سه گروه کالایی بسیار زیاد است از جمله شیر پاکتی، شیرهای بطری، ماست کم چرب، پر چرب، نیم چرب و ... لذا چون این سه گروه کالایی در سبد خانوارها جا داشته، قیمت گذاری آن منوط به مصوبات کلان است و هر گونه قیمتی مجوزهای لازم را نیاز دارد.

وی تاکید می کند: تا این لحظه هیچ گونه مجوزی برای افزایش قیمت این سه گروه کالایی اعلام نشده است.

رییس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان ادامه می دهد: البته تعدادی از واحدها قیمت برخی محصولات خود را پس از فروردین ماه ۹۷ افزایش داده اند که با توجه به مصوبات کلان، پیگیری موضوع در قالب تخلف در دستور کار بوده و برخورد با عواملی که در سطح مختلف تخطی کرده اند، انجام می شود.

وی اظهارمی کند: برخی محصولات تعدادی از واحد ها افزایش غیرقانونی قیمت داشته است، لذا با تخلف افزایش قیمت طبق قانون برخورد می‌شود، اما اینکه بیان شود عامل افزایش قیمت عرضه یک محصول از یک استان است، نبوده و افزایش قیمت بدون مجوز ربطی به این موضوع ندارد.

خشنود تاکید می کند: اگر شهروندان در هنگام خرید با افزایش قیمت کالاها رو به رو شدند، می توانند مراتب را با سامانه ۱۲۴ سازمان صنعت، معدن و تجارت که آماده دریافت گزارشات و نظرات مردم است، در میان بگذارند، همچنین مدیریت بازرسی اصناف باید پیگیری های لازم را انجام دهد.

افزایش ۳۵ درصدی قیمت نهاده‌ها

مدیرعامل اتحادیه دامداران استان اصفهان با ابراز تأسف از اینکه در ماه‌های گذشته افزایش نوسانات نرخ ارز با توجه به اینکه تمام اقلام وارداتی است، اتفاق افتاده است، تصریح می کند: به همین دلیل قیمت نهاده‌ها از جمله جو، ذرت و سویا افزایش پیدا کرده و این موضوع قیمت تمام شده شیر را برای دامداران افزایش داده است.

شفیع الدین ذوالفقاری در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین می افزاید: قیمت نهاده ها حدود ۳۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و این اتفاق قیمت تمام شده شیر را افزایش می دهد.

مدیرعامل اتحادیه دامداران استان اصفهان ادامه می دهد: متأسفانه کارخانجات لبنی از دو ماه قبل اقدام به کاهش قیمت خرید کرده و قیمت خرید را ۱۰۰ تومان کاهش داده اند، همچنین پرداختی خود را ۱۰۰ روزه کرده اند و این موضوع برای دامداران با توجه به اینکه خرید نهاده ها نقدی است، مشکل ساز شده است.

وی می گوید: کارخانه ها شیر را کیلویی۱۳۰۰ تومان کمتر از نرخ مصوب سال ۹۴ خریداری می کنند، در حالی که تولید شیر برای دامدار کیلویی ۱۶۰۰ تومان هزینه داشته است.

آیا افزایش قیمت شیر به خاطر تمام شدن تولید است یا خیر، بله، وقتی ۷۵ درصد قیمت تمام شده  یک کیلوشیر، بر اساس نهاده ها است مابقی هم با توجه به دستمزد و افزایش قیمت انرژی و ارز بر روی قیمت تمام شده شیر اثر گذار است.

ذوالفقاری در پاسخ به این سؤال که وقتی شیر را از دامدار کم می خرند، علت گرانی قیمت محصولات لبنی چیست؟، تصریح می‌کند: کارخانجات می گویند خرید شیر به قیمت واقعی از دامداران، توجیه اقتصادی ندارد، در این میان دامداران به معنای واقعی متضرر شده‌اند.

موارد تخلف پیگیری می‌شود

مدیرعامل شرکت تعاونی فرآورده های لبنی و پاستوریزه استان اصفهان نیز در پاسخ به این سؤال که چرا برخی از تولیدکنندگان قیمت شیر را افزایش داده اند؟، می گوید: از سال ۹۴ تاکنون هیچگونه افزایش قیمتی از سوی کارخانجات شیر پاستوریزه تامین کننده کالاهای اساسی گروه اول شامل شیرخام نایلونی، پنیر صورت نگرفته است.

هومان امیری می افزاید: در حال حاضر قیمت شیر نایلونی پر چرب ۱۷۵۰ تومان، شیر نیم چرب ۲.۵ درصد ۱۶۳۵۰ و شیر کم چرب ۱۴۵۰ تومان است.

وی با بیان اینکه طی یکسال گذشته چند جلسه با مدیرکل تعزیرات، استاندار، صنعت، معدن و تجارت و جهادکشاورزی برگزار شده است، ادامه می دهد: در این مدت هیچ گونه گزارشی که نشان دهد کارخانجات در گروه کالایی اول شامل شیر خانوار، پنیر و ماست ۹۰۰ گرمی قیمت ها را افزایش داده اند، وجود نداشته اما به شدت موارد تخلف را پیگیری می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت تعاونی فرآورده های لبنی و پاستوریزه استان اصفهان اظهار می کند: تغییری در قیمت محصولاتی که قوت غالب مردم و شامل این سه کالا است صورت نگرفته، اما ممکن است قیمت کالاهای لبنی فانتزی از جمله ماست‌ها و شیرها با طعم های متفاوت افزایش داشته باشد.

وی می افزاید: ما راهکارهای کمکی پیشنهاد دادیم از جمله اینکه قیمت ارزش افزوده از کالاهای اساسی همچون شیرخام حذف شود، دولت دست به جیب شده و به دلیل نقش بی‌بدیل لبنیات در سلامت مردم، اختلاف قیمت‌ها را به مصرف کننده بپردازد.

به گزارش قدس آنلاین، استان اصفهان با تولید روزانه ۳۵۰۰ لیتر شیر یکی از بزرگترین تولیدکنندگان شیر به شمار می‌رود، اما در حالی که بسیاری از مردم از افزایش قیمت شیر گلایه دارند، «بختیار» نماینده مردم گلپایگان در مجلس شورای اسلامی اردیبهشت ماه امسال اعلام کرد قیمت شیر از قیمت آب معدنی هم کمتر است و دامداران متضرر شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.