بجنورد- تشریح مهم ترین دستاوردهای برجام، اعلام نوید بهره برداری از ۲۲۶ پروژه عمرانی، تولیدی و خدماتی در استان تا دهه فجر، تأکید بر همراهی بیشتر بانک ها با واحدهای تولیدی، مقابله با تبعیض و رانت در نظام اداری، استقرار میز خدمت در دستگاه های اجرایی و برخورد جدی و قاطع با گرانی های اخیر در بازار از اهم نکات مورد تاکید استاندار در نشست شورای اداری استان خراسان شمالی بود.

 بهره برداری ۲۲۶ پروژه تا دهه فجر/ برخورد قاطع با گرانی

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، محمدرضا صالحی در نخستین جلسه شورای اداری استان در سال جاری اظهار داشت: امسال ۲۲۶ پروژه که اکنون پیشرفت بالای ۸۰ درصد دارند، با مجموع هزینه کرد ۱۳۳ میلیارد تومان هم زمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با همت تمام دستگاه های اجرایی استان به بهره برداری می رسد.

وی خاطرنشان کرد: برای چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شعار "افتخار به گذشته، امید به آینده" تعیین شده است و به این مناسبت، شورای سیاستگذاری و راهبری بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در استان ها تشکیل می شود که حجت الاسلام یعقوبی امام جمعه بجنورد به عنوان رئیس این شورا در خراسان شمالی معرفی و منصوب شده اند.

تشریح دستاوردهای برجام

استاندارخراسان شمالی در ادامه سخنان به موضوع مهم این روزها که فرجام برجام است، اشاره ای داشت و افزود: به وسیله برجام امکان افزایش حقوق دستمزد کارگران بیش از نرخ تورم، تک رقمی شدن تورم، افزایش ظرفیت تولید نفت و کاهش وابستگی بودجه به نفت، رشد اقتصادی مثبت، اجرای طرح تحول سلامت، سرعت در تکمیل پروژه های پارس جنوبی، تدوین منشور حقوق شهروندی، تایید غنی سازی در ایران از سوی سازمان ملل و شورای امنیت، افزایش درآمد صادرات غیر نفتی و مثبت شدن تراز بازرگانی و خروج از ذیل فصل ۷ منشور ملل متحد محقق شد.

صالحی خاطرنشان کرد: با خروج آمریکا از برجام ضمن آن که نشان داد همچون گذشته به تعهداتش عمل نمی کند، توانسته ایم شرایطی را ایجاد کنیم که اجماع جهانی علیه ایران که پیش از برجام شاهدش بودیم، اکنون به اتفاق نظر جهان حول محور برجام تبدیل شده است و این در حالیست که غرب به لحاظ دیپلماسی، اقتصادی، امنیتی و اجتماعی در منطقه خاورمیانه به ایران اسلامی نیازمند است.

وی تصریح کرد:ما می توانیم مباحث خود را در برجام منهای آمریکا و حتی برجام منهای برجام با تدابیر دولت تدبیر و امید و اشارات مقام معظم رهبری به سرانجام برسانیم.

استاندار با اشاره به سیاست های جدید ارزی دولت هم اظهار داشت: با وجود اعلام سیاست های تعریف شده ارزی شاهد  سوء استفاده هایی از فضای موجود هستیم که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. وی ادامه داد: در بخش واردات و اختصاص ارز هیچ موردی وجود ندارد که کسی در این مدت خارج از نرخ رسمی ۴۲۰۰ تومانی کالایی وارد کرده باشد، لذا گرانی های بازار به جز نبود نظارت هیچ دلیل دیگری ندارد؛ بنابراین به تمام دستگاه های اجرایی همچون صنعت و معدن و فرمانداری ها و تعزیرات حکومتی تاکید می کنیم با تمام قوا برای حل گرانی های بی مورد برخورد جدی و قاطع با متخلفان داشته باشند.

تاکید بر همراهی بیشتر بانک ها با واحدهای تولیدی

صالحی در بخش دیگر سخنان ضمن قدردانی از بانک ها اظهار داشت: انتظار داریم در بخش های مختلف تولیدی بیش از پیش در حوزه های پرداخت اقساط یا دیر کرد جرائم همراهی های لازم را با تولیدکنندگان داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: بانک ها مشکلات خود با واحدهای تولیدی را پیش از طرح دعوی در دادگستری، با استانداری مطرح کنند تا تفاهم لازم بین تولید کننده و بانک انجام شود که اگر میسر نشد، آن گاه بانک می تواند از حق قانونی خود یعنی ارجاع موضوع به مراجع قضایی استفاده کند.

استاندار خراسان شمالی تسریع در پرداخت و جذب وام های اشتغال روستایی و عشایری را هم خواستار شد و گفت: ۲۶۳ میلیارد تومان سهمیه ۷۰ درصدی استان در این بخش تعریف شده بود که با پیگیری های انجام شده و مساعدت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این رقم به ۳۷۰ میلیارد تومان افزایش یافت درحالی که کل اعتبار مصوب استان بزرگی مثل خراسان رضوی از این محل، حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است؛ بنابراین مدیران در جذب این اعتبار تمام تلاش و همت خود را داشته باشند.

صالحی با تاکید بر این که ایجاد اعتماد و امید و نشاط اجتماعی در مردم یکی از وظایف اصلی دولتمردان است، اظهار داشت: برای پیاده سازی عدالت اجتماعی و برطرف کردن تبعیض و جلوگیری از رانت نیازمند همراهی تمام دستگاه های اجرایی هستیم و در این راستا از آنان حمایت خواهیم کرد.

وی در ادامه سخنان خود اشاره ای گذرا به اهم اقدامات و هدفگذاری های انجام شده در استان داشت و  تصریح کرد: توسعه کشت گلخانه ای با ایجاد شهرک های گلخانه ای، اجرای برنامه سازگاری با کم آبی، تخصیص اعتبار برای سد گلمندره که تا سال آینده تکمیل می شود، آغاز روند احداث مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس، تعیین این استان به عنوان پایلوت طرح گفت و گوی ملی خانواده، برگزاری همایش مدیر-بانوان کشور به میزبانی خراسان شمالی در راستای تجلیل از جایگاه بانوان، تدوین سند توسعه زنان و راه اندازی مجمع مشورتی زنان بخشی اقدامات انجام شده است.

وی پیگیری برای راه اندازی بوستان های ویژه بانوان در تمام مراکز شهرستان ها، اجرای برنامه شهر دوستدار کودک، معرفی روستاهای سبز، بدون بیکار و هدف گردشگری در هر شهرستان طبق برنامه زمان بندی اعلامی، ایجاد تونل سبز ورودی شهرها و تشکیل مجمع مشورتی جوانان را از دیگر برنامه ها و اهداف استان برشمرد.

صالحی افزود: پیشنهاد استان برای انتخاب پایتخت موسیقی مقامی در کشور، عملیاتی شدن منطقه ویژه اقتصادی بجنورد، حذف فقر مطلق با ایجاد درآمدهای حداقلی با طرح هایی همچون طرح برکت آفتاب و واگذاری پنل های تولید برق خورشیدی به مددجویان و عشایر، بهره برداری از گمرک ریلی جاجرم، بهره برداری از اردوگاه دانش آموزی استان تا ابتدای تیرماه، تداوم روند کاهشی کسر مصارف به منابع در بانک های استان، بزرگداشت سالانه مفاخر استان، برگزاری همایش سرمایه گذاری شهری، تدوین اسناد توسعه سلامت و پیشگیری از بیماری ها در استان، خروج مجتمع فولاد اسفراین از فهرست خصوصی سازی، تاسیس شعبه ایران شناسی و احداث آزمایشگاه مرجع استاندارد نیز از اهم اقداماتی است که در دست اجراست.

وی هم چنین اجرایی شدن طرح احیای قنوات استان با مشارکت آستان قدس رضوی را یادآور شد و ابراز امیدواری کرد که دیگر وعده های نویدبخش تولیت آستان قدس ازجمله تکمیل مجتمع سیمان و ایجاد درمانگاه خیریه و مجتمع های بین راهی نیز اجرایی شود.

وی هم چنین اظهار داشت: امیدواریم میزبانی مسابقات جهانی ورزش های رزمی کارگران با مشارکت ۲۰۰ کشور به خراسان شمالی برسد و این موضوع را به طور جدی مورد پیگیری قرار می دهیم که همکاری تمام دستگاه های اجرایی استان را می طلبد.

امضای قرارداد احداث راه آهن گرگان-بجنورد- مشهد

استاندار خراسان شمالی گفت: بهره برداری از طرح یکپارچه سازی اراضی و مجتمع هزار هکتاری آبیاری تحت فشار در شهرستان گرمه با اعتبار ۱۲ میلیارد تومانی را هم تیرماه شاهد خواهیم بود.

صالحی با بیان این که قرارداد احداث راه آهن گرگان- بجنورد- مشهد امضا شد، از اختصاص اعتبار به راه آهن جوین-اسفراین-بجنورد-شیروان هم خبر داد.

صالحی بیان کرد: برگزاری جشنواره سراسری صدا و سیما در سال آینده به میزبانی خراسان شمالی را در دست پیگیری داریم که تا ده روز آینده تیم بازرسی بررسی توانمندی های استان حضور خواهند یافت لذا باید تمام دستگاه های اجرایی در این خصوص نهایت همکاری را داشته باشند زیرا بهترین فرصت برای معرفی استان در کشور قلمداد می شود.

وی با اشاره به این که امسال پوشش دیجیتال در استان صددرصدی خواهد شد، خاطرنشان کرد: خراسان شمالی امسال هم چنین جشن پایان گازرسانی بخش خانگی تمام روستاها را شاهد خواهد بود و این در حالیست که جشن پایان گازرسانی روستاهای کشور سال آینده برگزار می شود.

صالحی با بیان این که امسال به عنوان سال نهضت خدمتگزاری معرفی  شده است، گفت: تمام مباحث خدمت به مردم در قالب ارائه میز خدمت و حذف لزوم اخذ کپی کارت ملی و شناسنامه و کاغذ با اجرای طرح هویت برخط در ادارات باید بیشتر مورد توجه مدیران قرار گیرد.

وی لزوم کاهش فرایندهای اجرایی برای جلب نظر رضایت مردم و ارباب رجوعان، پیگیری سیاست های اقتصاد مقاومتی، اقتصاد سبز و برنامه سازگاری با کم آبی را هم مورد تأکید قرار داد و گفت: بهره وری مصرف آب در بخش کشاورزی استان که در دولت تدبیر و امید از ۳۷ به ۴۲ درصد ارتقا یافته است، تا پایان دولت دوازدهم با برنامه های مدون به ۶۰ درصد خواهد رسید.

وی برگشت خوردن احتمالی اعتبارات استان را به هیچ وجه قابل توجیه ندانست و تصریح کرد: در یک مهلت یک ماهه باید اعتباراتی که مقدمات جذب آن فراهم نیست، جابه جا کرد و هنر ما باید تبدیل تهدیدها به فرصت باشد.

استاندار هم چنین انتخاب دکتر قربانی به عنوان دبیر مجمع نمایندگان استان را به وی تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که این امر به تقویت تعامل نمایندگان و مسئولان اجرایی استان منجر شود.

حجت الاسلام یعقوبی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بجنورد نیز در این جلسه ضمن بیان نکات اخلاقی و اشاره به فواید روزه داری اظهار داشت: باید حرمت ماه مبارک رمضان را حفظ کرد و با روزه خوارانی که در ملاءعام روزه خواری می کنند، برخورد جدی انجام گیرد زیرا این عمل توهین به جامعه اسلامی و مردم روزه دار محسوب می شود.

نماینده مردم پنج شهرستان استان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته در گام نخست نظام اداری آنان متحول شده و سپس توسعه پیدا کرده اند و این در حالیست که یکی از مسائل و مشکلات کشور ما کمبود اعتبارات و یا مشکلات خارجی نیست بلکه ناشی از فرآینده های پیچیده بروکراسی های اداری است.

علی قربانی اظهار داشت: همه قوا باید بدون استثنا در چارچوب قانون حرکت کنند ضمن این که در برنامه ششم توسعه در بخش نظام اداری و شفافیت و مبارزه با فساد باید در اصلاح نظام اداری تا ۱۵ درصد شاهد کاهش حجم و اندازه و ساختار دولت باشیم. وی هم چنین با قدردانی از تلاش ها و اقدامات و دستاوردهای دولت در کشور و استان ازجمله طرح های حوزه زیرساخت تصریح کرد: در ارزیابی عملکرد دولت صرفا نباید نقاط ضعف را دید بلکه باید اقدامات وسیع انجام شده در مسیر توسعه استان و کشور را نیز دید و تصدیق کرد.

در این نشست هم چنین گزارش هایی از روند اجرایی طرح های مدیریت سبز، احراز هویت برخط، تقویت ساختار نیروی انسانی ادارات استان، مشارکت در بازسازی عتبات، واگذاری زمین های مسکن و شهرسازی به متقاضیان و مقدمات برگزاری همایش بازرسی و ارتقای سلامت اداری از سوی مدیران دستگاه های متولی ارائه شد
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.