قدس آنلاین: اسناد جدید منتشر شده از طرف وزارت خارجه آمریکا برای اولین بار فاش کرد که عربستان سعودی از مذاکرات سازش بین مصر و رژیم اسرائیل درپی جنگ سال ۱۹۷۳ میلادی حمایت کرده است.

حمایت عربستان از مذاکرات کمپ دیوید بین مصر و اسرائیل

به گزارش سایت الخلیج (الفارسی) الجدید،  اهمیت این اسناد از آن جهت است که برای اولین بار به طور علنی حمایت عربستان از مذاکرات سازش بین مصر و رژیم اسرائیل را فاش می کند. این امر برعکس موضع اعلام شده در آن زمان بود که کشورهای عربی مصر را در پی امضای یکجانبه توافقنامه کمپ دیوید تحریم کردند.

تلگراف مورخ ۱۰ اوت سال ۱۹۷۸ میلادی از سفارت آمریکا در عربستان به وزارت خارجه آمریکا از نشستی در شهر طائف در غرب عربستان حکایت دارد که بین جان سی ویست سفیر آمریکا در ریاض با سعود الفیصل وزیر خارجه وقت عربستان برگزار شد و الفیصل در آن نشست حمایت کامل خود از دعوت جیمی کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا از انور سادات همتای مصری اش و مناخیم بگین نخست وزیر رژیم اسرائیل برای امضای توافقنامه سازش در کمپ دیوید را ابراز داشت.

براساس این تلگراف، سعود الفیصل به صراحت گفت که احساس می کند موضع عربستان در قبال مذاکرات تحریف شده است.

سعودیها برای جلوگیری از اجرای مذاکرات تلاشی نکرد و سفر فهد بن عبدالعزیز ولیعهد سعودی در آن زمان به قاهره با این هدف صورت نگرفت.

این تلگراف اشاره می کند: سعود الفیصل گفت که "ما (در عربستان) می خواهیم که (مذاکرات) کمپ دیوید موفق شود زیرا موفقیت آن یک موفقیت برای دوستان نزدیک ما یعنی مصر و آمریکا خواهد بود".

وی افزود: "ما همه تلاش خود را برای کمک خواهیم کرد. "

وزیر خارجه وقت عربستان تصریح کرد که کشورش حمایت خود را علنی خواهد کرد.

" سایرس رابرت ونس" وزیر خارج وقت آمریکا در تلگراف دیگری در مورخ ۱۱ اوت ۱۹۷۸ میلادی به سفارت شوروی در آمریکا از مسکو خواست تا از واشنگتن در تلاش کارتر برای برگزاری نشست سران در کمپ دیوید حمایت کند.

ونس در این تلگراف آورده است: "بعد از تکمیل سفرم به (اسرائیل) و مصر، می خواهم چند کلمه درباره علل دعوت جیمی کارتر رئیس جمهور از همتای خود انور سادات و مناخیم بگین نخست وزیر برای نشست با وی در کمپ دیوید سخن بگویم. معتقدیم که ادامه تلاش ها برای دنبال کردن دستاورد ناشی از سفر انور السادات به (اسرائیل) در سال گذشته (۱۹ نوامبر ۱۹۷۷) ادامه یابد".

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.