قدس آنلاین: شبکه‌های سیما به مناسبت ایام رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی(ره)، یوم الله پانزده خرداد شب های قدر و همچنین روز قدس تدارک دیده اند.

اعلام ویژه برنامه‌های تلویزیون در ایام رحلت رهبر کبیر انقلاب

به گزارش قدس آنلاین، شبکه‌های سیما به مناسبت فرا رسیدن 14 خرداد سالگرد رحلت رهبر کبیر انقلاب و قیام خونین 15 خرداد 1342 ویژه برنامه‌هایی را تولید و آماده پخش کرده است. پخش مستند، برنامه های ترکیبی، ارتباط زنده با اماکن متبرکه و ... از جمله برنامه هایی است که شبکه های سیما به مناسبت ایام رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی (ره)، یوم الله پانزده خرداد شب های قدر و همچنین روز قدس تدارک دیده اند.

شبکه یک سیما

از امروز شنبه 12 خرداد ماه تا روز جمعه 18 خرداد ماه بعد از اخبار ساعت 14 «مداحی های» مناسب این ایام به مدت 8 دقیقه پخش خواهد شد. یکشنبه 13 خرداد ساعت 16:30ویژه برنامه رحلت با موضوع «مروری بر زندگی امام خمینی (ره)» به مدت 25 دقیقه پخش می شود.  پخش مستند ویژه 3 قسمتی با موضوع «انتخاب حضرت آیت الله خامنه ای توسط مجلس خبرگان به رهبری انقلاب اسلامی» از دیگر برنامه های شبکه یک است که از یکشنبه تا سه شنبه 13 تا 15 خرداد ماه ساعت 23:15 و تکرار آن روز بعد ساعت 10:15 پخش می شود. 14 خرداد و در سالروز رحلت امام خمینی بنیانگذار انقلاب اسلامی هم عصر دوشنبه از ساعت 18:20 ویژه برنامه ای با موضوع «مروری بر فراز و نشیب های انقلاب اسلامی و نقش مهم امام خمینی در هدایت انقلاب و حضور مردم در عرصه های مختلف از جمله وداع با رهبر کبیر انقلاب اسلامی» پخش می شود.

برنامه «طرحی برای فردا» با محوریت سخنرانی استاد رحیم پور ازغدی با موضوع مروری بر اهداف انقلاب اسلامی و اسلام ناب محمدی هم از دوشنبه تا چهارشنبه 14 تا 16 خرداد ماه ساعت 11 به مدت 65 دقیقه تدارک دیده شده است که علاقمندان می توانند این برنامه را مشاهده کنند. همچنین به مناسبت یوم الله 15 خرداد روز سه شنبه ساعت 14:15 ویژه برنامه ای با موضوع «مروری بر فاجعه 15 خرداد و کشتار جمع زیادی از مردم توسط رژیم شاهنشاهی» پخش می شود. با توجه به نزدیک شدن به آخرین جمعه ماه مبارک رمضان که به نام روز قدس نامگذاری شده است، از روز چهارشنبه تا جمعه 16 تا 18 خرداد ماه حدود ساعت 13:15، ویژه برنامه هایی 25 دقیقه ای تدارک دیده شده است که با تحلیلی بر سیاست رژیم صهیونیستی در اشغال سرزمین های فلسطین بر اهمیت حمایت جهانیان به ویژه مسلمانان از مردم مظلوم فلسطین تاکید می کند.

شبکه یک همچنین به مناسبت شب های قدر، از ساعت 24 یکشنبه، سه شنبه و پنجشنبه ارتباط مستقیمی با مشهد مقدس و حرم مطهر رضوی برقرار و مراسم احیای شب های قدر را به طور مستقیم از این مکان مقدس برای بینندگان شبکه یک پخش می کند. پخش 7 فیلم سینمایی از روز دوشنبه تا جمعه 14 تا 18 خرداد ماه از دیگر تدارکات شبکه یک است که در دو بخش صبحگاهی و عصرگاهی تقدیم بینندگان این شبکه می شود. فیلم تلویزیونی «کیلومتر 14» به کارگردانی جواد افشار روز دوشنبه 14 خرداد ماه، فیلم «ستاره باران» به کارگردانی بهمن زرین پور سه شنبه 15 خرداد ماه و فیلم تلویزیونی «سکوت خدا» به کارگردانی راما قویدل چهارشنبه 16 خرداد ماه، ساعت 9 صبح پخش خواهند شد. فیلم های «صنوبر» به کارگردانی مجتبی راعی روز دوشنبه 14 خرداد ماه، فیلم «ترم زمستانی» به کارگردانی رضا بهشتی روز سه شنبه 15 خرداد ماه، فیلم «اروند» به کارگردانی پوریا آذربایجانی روز چهارشنبه 16 خرداد ماه و فیلم «ابوزینب» به کارگردانی علی غفاری روز جمعه 18 خرداد ماه ساعت 16 پخش خواهند شد.

شبکه دو سیما

مستند «یوم الله» کاری از گروه سیاسی شبکه دو به تهیه کنندگی و کارگردانی مهدی نعمت اللهی ساعت 20 روز سه شنبه 15 خرداد روانه آنتن خواهد شد. این مستند با استفاده از تصاویر و منابع آرشیوی به عوامل، بسترهای و زمینه های شکل گیری قیام 15 خرداد می پردازد. زمینه شکل گیری این قیام مخالفت و اعتراض نیروهای مذهبی به رهبری امام خمینی (ره) به تغییر قانون انتخابات انجمن های ایالتی و ولایتی و اصلاحات ارضی شاه بود که به دستگیری و زندانی نمودن بنیانگذار انقلاب اسلامی منجر شد. این اتفاق؛ اعتراضات مردمی را در شهرهای مختلفی از سراسر کشور برانگیخت که توسط نیروهای سرکوبگر رژیم پهلوی به شدیدترین حالت به خاک و خون کشیده شد. می توان گفت قیام پانزده خرداد سر آغاز تحوّلات و دگرگونی های شگفت آوری شد که به حق می توان از آن به عنوان «یوم اللّه» نام برد.

ویژه برنامه «جانب عشق» عنوان تدارک دیگری است که به بررسی و شناخت میراث انقلابی امام خمینی (ره) و آینده آن اختصاص دارد و با اجرای کوروش علیانی و علی درستکار روانه آنتن می شود. این ویژه برنامه با تمرکز بر شناخت میراث انقلابی و معنوی رهبرکبیر انقلاب اسلامی و تحولات ایجاد شده پس از انقلاب در ابعاد مختلف به ماحصل این تغییرات در ادبیات سیاسی ایران و جهان می پردازد. گفت و گو در خصوص مدل تاثیرگذاری امام بر اندیشه توده های جامعه و توجه به ملازمت سلوک سیاسی و عرفانی ایشان از جمله موضوعات مطرح شده در برنامه است. نگاه این برنامه با توجه به نقش امام خمینی (ره) در معماری بنای انقلاب اسلامی، معطوف به آینده انقلاب است و به این مساله می پردازد که ارزش های انقلاب برای نسلی که امام را ندیده اند و در آستانه ۳۰ سالگی قرار دارند، چه معنایی می تواند داشته باشد و ادامه این مسیر به چه صورتی خواهد بود. جانب عشق با حضور کارشناسان وجوانان نخبه دهه ۵۰ و ۶۰ به موضوع امام (ره) و آینده انقلاب می پردازد و آن را از دیدگاه های مختلف مورد بررسی قرار می دهد.

گفتنی است «جانب عشق» در طول برنامه علاوه بر پخش بخش هایی مستند از زندگی امام خمینی (ره) و سخنان ایشان از گفت و گو با آیت الله امامی کاشانی عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت تهران، امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش ، آیت الله هادوی تهرانی عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) ، دو تن از شاگردان حضرت امام (ره)؛ آیت الله سجادی عضو خبرگان رهبری و حجت الاسلام رضوی کشمیری و چند تن از اساتید دانشگاهی بهره می برد.

بهره گیری از مستندهای ویژه و گفت و گو با رسول صدرعاملی، سعید رضا عاملی، دکتر رضوان، محمد رستگار و برخی دیگر از نویسندگان و صاحبنظران فرهنگی از دیگر بخش های برنامه «جانب عشق» خواهد بود. ویژه برنامه «جانب عشق» کاری است از گروه دانش و اقتصاد به تهیه کنندگی مجید احسانی نیک؛ که دوشنبه تا پنجشنبه (14 تا 17 خرداد) ساعت 15 در جدول پخش برنامه های شبکه دو قرار دارد.

شبکه دو سیما در لیالی نورانی قدر ویژه برنامه های خود را از ساعت 23:15 از آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به صورت زنده تقدیم بینندگان این شبکه می کند. قرائت دعای جوشن کبیر و مرثیه سرایی در سوگ امیرالمومنین حضرت علی (ع) یکشنبه 13 خرداد توسط حاج سید علی حسینی نژاد و سخنرانی و احیای شب نوزدهم توسط آیت الله سعیدی (دامت برکاته) تا ساعت 2:15 ادامه خواهد داشت. سه شنبه 15 خرداد مصادف با شب بیست و یکم ماه رمضان و شهادت امام اول شیعیان از ساعت 23:15 قرائت دعای جوشن کبیر و عزاداری توسط حاج حسن شالبافان شروع شده و در ادامه سخنرانی و احیای شب قدر توسط حجت الاسلام و المسلمین رئیسی (دام عزه) پخش خواهد شد. همچنین پنجشنبه 17 خرداد مصادف با شب بیست و سوم ماه رمضان دعای جوشن کبیر و عزاداری توسط حجت الاسلام بحرانی (دام عزه) و مناجات با نوای حاج محمدرضا عاصی قرائت می شود. سخنرانی و احیای شب قدر نیز توسط حجت الاسلام و المسلمین میرباقری (دام عزه) انجام خواهد شد. یکی دیگر از تدارکات شبکه دو سیما برنامه «کوی محبت» کاری از گروه اجتماعی فرهنگی و به تهیه کنندگی سید مصطفی موسوی است که از نجف اشرف، مسجد کوفه و کربلا تقدیم بینندگان خواهد شد. این برنامه با حضور کارشناسان مختلفی چون حجت الاسلام و المسلمین سرلک و مرثیه سرایی ذاکران اهل بیت (ع) همچنین شعرخوانی توسط شاعران آیینی همچون سید حمید برقعی روانه آنتن می شود.

«کوی محبت» این هفته در روزهای یکشنبه، سه شنبه و پنجشنبه ساعت 19:15 و دوشنبه و چهارشنبه ساعت 23:15 از این شبکه پخش خواهد شد. این برنامه در گفت و گو با کارشناسان مذهبی، پخش تصاویر و پوشش مناسک مذهبی ویژه لیالی قدر در این مکان مقدس تلاش می کند حال و هوای متفاوتی برای مخاطبان خود ایجاد کند. پخش مناجات خوانی حاج محمود کریمی، مداحی، نیایش و سخنرانی های ویژه شب های قدر نیز از دیگر برنامه های تدارک دیده شده در شبکه دو سیماست که طی این شب ها به مخاطبان تقدیم خواهد شد.

شبکه سه سیما

مجموعه مستند «ادب حضور» در 5  قسمت30  دقیقه ای به تهیه کنندگی حسن محمدیان مفرد کاری از گروه فرهنگ و معارف اسلامی شبکه سه سیماست که به نقش اجتماعی هیئات مذهبی در مناطق زلزله زده سرپل ذهاب کرمانشاه و کوهبنان کرمان می پردازد. این مجموعه برنامه از نیمه رمضان و در دهه اکرام (میلاد امام حسن (ع)) تا لیالی قدر پخش خواهد شد. شنبه، یکشنبه و پنجشنبه 12، 13 و 17 خرداد از ساعت 17، دوشنبه و سه شنبه 14 و 15 خرداد ساعت 22:15  از شبکه سه سیما پخش خواهد شد .

ویژه برنامه شب های قدر به تهیه کنندگی هادی آشتیانی در 3 قسمت شامل قرائت دعای جوشن کبیر از امامزاده علی اکبر (ع) چیذر و همچنین به جا آوردن مراسم احیا با حضور حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسین انصاریان از حسینیه همدانی ها برای شب های نوزدهم (یکشنبه 13 خرداد)، بیست و یکم (سه شنبه 15 خرداد) و بیست و سوم (پنجشنبه 17 خرداد) ماه مبارک رمضان به صورت زنده از ساعت 23:45 روی آنتن شبکه سه سیما قرار می گیرد. مجموعه برنامه «در آستان خورشید» به تهیه کنندگی مهدی زمانی بیدختی است که به صورت مستقیم در 3 قسمت 60 دقیقه ای یکشنبه 13 خرداد از مسجد کوفه، سه شنبه 15 خرداد از نجف اشرف، حرم مطهر حضرت علی (ع) و پنجشنبه 17 خرداد از کربلا، حرم مطهر سید الشهدا حضرت امام حسین (ع) از ساعت 22:30 روانه آنتن خواهد شد.  این برنامه کاری از گروه فرهنگ و معارف اسلامی شبکه سه سیماست که با اجرای دکتر محمد حسین صیرفی  میزبان حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید محمدکاظم طباطبایی، استاد حوزه و دانشگاه خواهد بود و به مبحث عوامل و دلایل شهادت امیرالمومنین (ع) می پردازد. «موکب ثارالله» عنوان برنامه ای است که در لیالی قدر در ۵ قسمت  ۱۵ دقیقه ای، عزاداری هیئت ثارالله زنجان با مداحی حاج مهدی رسولی را از یکشنبه 13 تا پنجشنبه 17 خرداد بعد از اخبار شبانگاهی به تصویر می کشد.

شبکه چهار سیما

گروه سیاسی شبکه چهار سیما ویژه برنامه «امتداد نور» را در دو قسمت در روزهای 14 و 15 خرداد به روی آنتن می برد. در این ویژه برنامه که تهیه کنندگی آن را غلامرضا محمدقاسمی برعهده دارد زندگی امام خمینی(ره) و سیر تاریخی تکوینی اندیشه های امام از زمان تولد تا 15 خرداد مورد بررسی قرار می گیرد. «امتداد نور» دوشنبه و سه شنبه 14 و 15 خرداد ماه ساعت 12:30 پخش می شود. مستند «خانه آفتاب» به کارگردانی حمید نظیری آستانه، 13 خرداد ساعت 15:30 از شبکه چهار سیما پخش می شود. در این مستند تصاویری از خانه امام (ره) در شهر نجف و محل زندگی ایشان در سال های اقامت در این شهر به تصویر کشیده می شود. ذکر خاطراتی از حجت الاسلام قره یی و آیت الله قوچانی از همراهان امام در نجف و بیان خاطراتی از امام (ره) از زبان دو نفر از همسایگان عراقی در شهر نجف از دیگر بخش های این مستند است.  مستند دو قسمتی «تولد حماسه» در روزهای 14 و 15 خرداد ساعت 15:30 به نمایش در می آید. در این مستند وقایع و اعتراضات امام خمینی (ره) به اصلاحات شاه و ملت، حمله رژیم به مدرسه فیضیه و کشتار طلاب، افشاگری امام علیه شاه و آمریکا و قیلم 15 خرداد به تصویر کشیده می شود. ویژه برنامه «حدیث خورشید» با هدف واکاوی پیام های نهفته در قیام 15 خرداد سال 1342 و روشنگری های امام در این روز، روی آنتن شبکه چهار سیما می رود. در این برنامه آیت اله حسن ممدوحی، مدرس حوزه و دکتر سید علی قادری، محقق دینی فلسفه قیام 15 خرداد از نگاه امام تبیین و اخطار ایشان به رژیم صهیونیستی را مورد بررسی قرار می دهند.

«حدیث خورشید» روز دوشنبه 14 خرداد ساعت 24 ، به کارگردانی محمد رضا خجسته روی آنتن می رود. مستند «آدینه فریاد» با هدف بررسی تاریخچه پیدایش رژیم اشغالگر قدس در دو قسمت 16 و 17 خرداد ساعت 12:30 از شبکه چهار سیما پخش می شود. در این برنامه تاریخچه پیدایش رژیم اشغالگر قدس، آوارگی فلسطینیان و همچنین طرح های استعمارگران برای از هم پاشیدن وحدت اسلامی، نقش امام خمینی(ره) در بیداری امت‌های اسلامی و نامگذاری روز قدس تبیین و تحلیل خواهد شد.

این برنامه همچنین برای بررسی برگزاری راهپیمایی روز قدس در کشورهای ترکیه، انگلستان، لبنان، ونزوئلا، مالزی، پاکستان، افغانستان، عراق، سوریه، بلژیک، آرژانتین، آمریکا، آفریقا، استرالیا، کانادا، هند، فرانسه و آلمان با کارشناسان مذهبی و تاریخی گفت‌وگو خواهد کرد.

*** ویژه برنامه تلویزیونی «خاک مقدس» در دو قسمت 16 و 17 خرداد ساعت 15:30 از شبکه چهار سیما پخش می شود. در این ویژه برنامه در قسمت اول، داستان مسجد الاقصی از زمان پیامبر و معراج ایشان به آسمان از این مسجد، دلایل تقدس این مسجد نزد مسلمانان، فتح فلسطین توسط مسلمانان، جنگ های صلیبی، جریان ورود صهیون ها به سرزمین فلسطین تا تشکیل دولت غاصب اسرایل مورد واکاوی قرار می گیرد. و در قسمت دوم، چگونگی پیدایش رژیم غاصب صهیونیستی، اهداف پلید استعمارگران آن روز از ایجاد این رژیم جعلیو رویاروی مسلمانان و صهیونیست ها بر سر قدس بررسی می شود. گروه سیاسی شبکه چهار سیما برای روز جمعه 18 خرداد ماه همزمان با روز جهانی قدس ویژه برنامه 30 دقیقه ای «روز بیداری» را به روی آنتن می برد. در این ویژه برنامه که تهیه کنندگی آن را بهرام فرزام راد بر عهده دارد در قالب ترکیبی علت نامگذاری این روز توسط امام خمینی (ره) به نام روز قدس بررسی می شود. همچنین در قالب گفتگو با ابوعمار الرفاعی رییس جهاد اسلامی فلسطین در لبنان و محمود الزهار از رهبران ارشد حماس در خصوص راهپیمایی در روز قدس گفتگو شده است. مبارزات مردم فلسطین با صهیونیست ها و انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس از دیگر بخش های این ویژه برنامه است.

شبکه پنج سیما

 مستند «یادها» ویژه ارتحال حضرت امام خمینی (ره) از دوشنبه 14 خردادماه ساعت 7:40 صبح پخش می شود. این مستند 4 قسمتی به تهیه کنندگی سعید عباسی تهیه و تولید شده است و این مستند، زندگی و سیره حضرت امام خمینی (ره) و خاطرات شخصیت های سیاسی دوران امام (ره) را بررسی می کند. «مادرانه» کاری از گروه خانواده نیز از دوشنبه 14 خردادماه ساعت 12 پخش می شود. برنامه «مادرانه» روز دوشنبه به زندگی شهید سیادت و روزهای 15 و 16 خردادماه نیز به زندگی شهید مظفری می پردازد. برنامه جشن رمضان نیز در روزهای 14 و 15 خردادماه معطوف به این مناسبت بر روی آنتن می رود. این برنامه ساعت 21:30 بر روی آنتن شبکه پنج سیما می رود.

شبکه افق

مستند «امام ما» کاری از خانه مستند انقلاب اسلامی است که درباره ویژگی های بارز شخصیتی و سیاسی امام خمینی(ره) در طول سال های مبارزه با رژیم شاه، یکشنبه 13 خرداد، ساعت 20 از شبکه افق پخش می شود. در این فیلم تصاویر مستند و کمتر دیده شده ای از دوران مبارزات انقلابی امام و نیز رویدادهای سال های پیش از پیروزی نهضت اسلامی همراه با گفتار متن به نمایش در می آید. مستند «تشییع بزرگ» روایتی از وداع ملت ایران با پیکر امام خمینی(ره) از زبان خلبانان بالگرد حامل پیکر مطهر ایشان هم دوشنبه 14 خرداد، هم زمان با سالروز رحلت امام راحل، ساعت 15:30 پخش خواهد شد. این مستند روایتگر بزرگ‌ترین تشییع جنازه تاریخ بشر است که در ایران و در هنگام وداع ملت با امام و مقتدایشان به ثبت رسید؛ خلبانانی که بالگرد را هدایت می‌کردند خاطرات زیادی از آن روز حزن‌انگیز به یاد دارند که در این مستند به روایت آن ها می‌پردازند، اتفاقاتی که شاید کمتر کسی در کشورمان از آن ها مطلع باشد. مصطفی فتاحی تهیه کنندگی «تشییع بزرگ» را برعهده داشته است.

«قصه های انقلاب» مجموعه مستندی است که به رویدادهای مهم نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) می پردازد و یکی از قسمت های آن راجع به قیام 15 خرداد سال 1342 است؛ داستان این قسمت از اسفندماه سال 1341 روایت می شود، مجموعه «قصه های انقلاب» مستندی است که با استفاده از تصاویر آرشیوی و همچنین تکنیک کامیک موشن، روایت گر روزهایی است که نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) شکل گرفت و بالید تا سرانجام به نهال جمهوری اسلامی تبدیل شد و بعد از 37 سال، شاهد به ثمر نشستن و بدل شدن آن به درختی تنومند هستیم. مهدی شامحمدی نویسنده و کارگردان و رضا سرشار، راوی این مستند هستند که قرار است چهارشنبه 16 خرداد، ساعت 6:00 از شبکه افق پخش شود. میان برنامه ها و وله های تصویری متعددی نیز با موضوع سالروز رحلت امام خمینی(ره) و قیام 15 خرداد در شبکه افق تولید شده که در فواصل زمانی مختلف طی این روزها پخش می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.