قدس انلاین : رکود تورمی در بازار مسکن مشهد ۵ ساله شده و بسیاری از فعالان این حوزه از این بابت گلایه دارند و فعالیت آنها دچار وقفه شده است.

رکود مسکن در مشهد ۵ ساله شد/ مغفول ماندن ۶۰ درصد ظرفیت انبوه‌سازان
رکود یکی از کلماتی است که این روزها تبدیل به گفتمانی مشترک شده و عمده به ویژه بازاریان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و در عمده صنایع و همچنین در میان تولیدکنندگان نیز این کلیدواژه به کرات به کار برده می‌شود.

صنعت ساختمان به جهت ارتباطی که با سایر مشاغل دارد و به نوعی با بسیاری از مشاغل لازم و ملزوم محسوب می‌شود، اهمیت بسیار بالایی در فعال‌کردن اقتصاد دارد و به همین علت رکود در صنعت ساختمان مشاغل زیاد دیگری از جمله مشاوران املاک، مصالح فروشان و سایر مشاغلی از این دست را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

هم‌اکنون رکود در بازار مسکن در خراسان‌رضوی وارد سال پنجم شده و با قرار گرفتن در ماه مبارک رمضان با وجود افزایش قیمت مسکن هم در بخش اجاره‌بها و هم در بخش خرید و فروش هنوز رونقی به وجود نیامده و در اصطلاحی عامیانه معامله‌ای صورت نمی‌گیرد.

پیش‌بینی رکود تورمی

علی مرادزاده رئیس اتحادیه املاک مشهدمقدس در این زمینه می‌گوید: هم اکنون در مشهد‌مقدس روزی چند نفر از همکاران ما اقدام به جمع‌آوری واحد صنفی خود می‌کنند و علت اصلی آن هم رکود در بازار مسکن است.

وی ادامه می‌دهد: در نظر داشته باشید که امسال سال پنجم رکود بوده و به‌خاطر جو روانی ایجاد شده در بازار ممکن است که قیمت مسکن بالا برود اما این بالا رفتن به شدت رکود کمک می‌کند و به‌همین علت پیش‌بینی ما این است که شاهد نوعی رکود تورمی در بازار مسکن در شهر مشهد و استان خراسان رضوی باشیم.

رئیس اتحادیه املاک مشهد مقدس تأکید می‌کند: متأسفانه هم اکنون وضعیت بازار به‌هیچ عنوان خوب نیست و مشاغلی که در بخش مسکن وجود داشتند همگی در حال تهدید‌شدن هستند.

بلااستفاده ماندن 60 درصد ظرفیت انبوه‌سازان  

نعمت‌الله ظریف دبیر انجمن انبوه‌سازان خراسان‌رضوی نیز در این زمینه می‌گوید: متأسفانه وضعیت بازار مسکن به هیچ عنوان بهبود نداشته و بالاتر رفتن قیمت مصالح نیز به تعمیق این رکود کمک کرده است.

وی بیان می‌کند: هم اکنون در حدود 60 درصد از ظرفیت انبوه‌سازان در خراسان رضوی بلااستفاده باقی مانده و با افزایش قیمت تمام شده ساختمان‌ها باز هم توان مردم برای خرید کمتر شده و در نتیجه باز هم رونق بازار حاصل نمی‌شود.

دبیر انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی ادامه می‌دهد: در وضعیت کنونی با اینکه بیش از 80 درصد مصالح مربوط به بخش ساختمانی تولید داخل هستند با تلاطم بازار ارز قیمت‌ها بالابرده شده و این مسئله وضعیت را بدتر می‌کند.

نابودی 50 درصد اشتغال بخش ساختمان

محمود پژوم رئیس انجمن انبوه‌سازان خراسان‌رضوی نیز در این زمینه می‌گوید: یکی از علل اصلی که انبوه‌سازان نمی‌تواند تمام ظرفیت خود را به کار بگیرند این است که رکود در بازار وجود داشته و قدرت خرید مردم نیز  پایین است.

وی بیان می‌کند: وقتی بازار دچار رکود باشد بخش زیادی از سرمایه‌هایی که سازندگان به‌کار بسته‌اند بازگشت ندارد و به‌همین علت نمی‌توانند کارهای جدید را آغاز کنند.

رئیس انجمن انبوه‌سازان خراسان‌رضوی تأکید می‌کند: وقتی سازندگان کارهای جدید را آغاز نکنند طبیعی است که ظرفیت بلااستفاده‌ای داشته و اشتغال موجود در این بخش هم تهدید می‌شود.

گرچه مشکلات حوزه مسکن چند سالی است که مکررا در بخش‌های مختلف تکرار می‌شود اما متأسفانه برای آنها هنوز راه حلی اندیشیده نشده و بخش زیادی از کسانی که با این حوزه ارتباط دارند با مشکلات مالی و اقتصای روبه‌رو هستند.

ورود رکود این حوزه به سال پنجم یک معضل بزرگ به همراه دارد و آن اینکه نیاز به مسکن همچنان وجود داشته و در نتیجه فنر بخش تقاضا در سال‌های رکود فشرده می‌شود و در صورت بروز نخستین نشانه‌های رونق این فنر پرتاب شده و در نتیجه جهش قیمت در مسکن رخ می‌دهد که این مسئله در نهایت به ضرر مصرف‌کنندگان است و نیاز است که با دید جدی‌تری به این مسئله نگاه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.