قدس انلاین : مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: براساس تصمیم وزارتخانه واحدهای فاقد متقاضی در پروژه مسکن مهر از لیست این پروژه حذف شده اند.

واحدهای فاقد متقاضی از پروژه مسکن مهر خراسان رضوی حذف شد

رضا نوروزی روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: پروژه مسکن مهر که از سال 1386 در استان آغاز شد، شامل 119 هزار و 395 واحد در شهرهای جدید گلبهار و بینالود، شهرهای بالای 25 هزار نفر جمعیت و زیر 25 هزار نفر جمعیت می شد.

وی اظهار کرد: از این تعداد واحدهایی به دلیل کم کاری تعاونی ها، نداشتن متقاضیان موثر یا نیمه ساخت رها کردن ساختمان، از پروژه مسکن مهر حذف شدند و در نهایت از کل این پروژه 103 هزار و 420 واحد مسکن مهر عملیاتی شده است.
وی بیان کرد: از کل واحدهای ساخته شده پروژه مسکن مهر، تاکنون 94 هزار و 120 واحد در شهرهای بالای 25 هزار نفر جمعیت، زیر 25 هزار نفر جمعیت و شهرهای جدید افتتاح شده که معادل 91 درصد از کل پروژه مسکن مهر است.
نوروزی گفت: از کل پروژه مسکن مهر خراسان رضوی 15 هزار و 974 واحد فاقد متقاضی و عارضه دار است که 6 هزار و 143 واحد آن زیر 30 درصد و 9 هزار و 831 واحد بالای 30 درصد پیشرفت اجرایی دارد.
مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی اظهار کرد: تصمیم وزارتخانه مبتنی بر حذف این واحدها از پروژه مسکن مهر و سپس اتمام آنها در قالب طرح مسکن اجتماعی یا واگذاری آن به نهادهای بهزیستی و کمیته امداد است.
نوروزی اضافه کرد: تبدیل واحدهای فاقد متقاضی به مسکن اجتماعی با واگذاری آن به نهادهای حمایتی تنها در حد گفت و گو است و تاکنون هیچ شیوه نامه یا ابلاغ رسمی در این خصوص از سوی وزارتخانه ارسال نشده است.

*تاسیسات روبنایی و زیربنایی مسکن مهر
مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: همه واحدهای مسکن مهر که تاکنون در این استان به بهره برداری رسیده، دارای انشعابات برق، گاز و آب است.
نوروزی اظهار کرد: برای واحدهای مسکن مهر در حال ساخت نیز شبکه های تاسیسات زیربنایی وجود دارد و انشعابات باید بعد از تکمیل واحدها از سوی صاحبان آنها خریداری شود.
وی درباره تاسیسات روبنایی پروژه مسکن مهر در خراسان رضوی گفت: در ابتدای پروژه مسکن مهر، بحث اختصاص یارانه به ایجاد تاسیسات روبنایی آن و بهره گیری از کمک خیرین مطرح بود که در این راستا تاکنون 13 مسجد در سایت های مختلف مسکن مهر در شهرهای بالای 25 هزار و زیر 25 هزار نفر جمعیت و شهرهای جدید ساخته شده است.
وی بیان کرد: همچنین از محل یارانه ها و کمکهای خیرین 17 مدرسه نیز در سایت های مسکن مهر استان ساخته و تکمیل شده و هم اینک 9 مسجد و هفت مدرسه دیگر نیز در سایت های مسکن مهر از همین محل در حال ساخت است.
وی اظهار کرد: در مورد تکمیل تاسیسات روبنایی واحدهای مسکن مهر، وظیفه اصلی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی اختصاص زمین است و اعتبار ساخت آن باید از سوی نهادهای مربوطه تامین شود.
وی گفت: چندی قبل وزارت راه و شهرسازی تفاهم نامه ای با وزارت آموزش و پرورش منعقد کرد که یک سوم اعتبار مورد نیاز ساخت برخی مدارس در هر سایت مسکن مهر را تقبل کند که ساخت چند مدرسه در مهرگان مشهد، نیشابور و کاشمر از این محل است.
نوروزی اضافه کرد: وزارت راه و شهرسازی تعدادی کلانتری در سایت های مسکن مهر خراسان رضوی ساخته و آماده سازی چند منطقه شهری در محل سایت های مسکن مهر را انجام داده است.

*اراده دولت تکمیل واحدهای مسکن مهر موثر است
این مسئول در اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: دولت تدبیر و امید اهتمام ویژه ای نسبت به تکمیل پروژه مسکن مهر داشته به طوری که از 94 هزار و 520واحد مسکن مهر استان که تاکنون افتتاح شده، 56 هزار و 586 واحد در دولت یازدهم و 6 هزار و 488 در دولت دوازهم تکمیل شده است.
وی اظهار کرد: دولت یازدهم سه هزار و 760 واحد مسکن مهر استان از 13 تعاونی کم کار را در قالب پروژه های انبوه سازی ساماندهی و تکمیل کرد که بخش عمده ای از این واحدها ساخته و تحویل شده و پول متقاضیان منصرف از ساخت مسکن مهر نیز به آنان بازگردانده شده است.
نوروزی گفت: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی تعدادی از تعاونی های کم کار مسکن مهر را در قالب شرکت 'سامان مسکن' ساماندهی کرد تا دوباره تعاونی ها احیا شده و عضو جدید بگیرند.
وی اضافه کرد: مشکلی که در پروژه مسکن مهر خراسان رضوی وجود دارد، به تعاونی ها و انبوه سازان بازمی گردد زیرا برخی تعاونی ها متقاضی مشکل دار داشتند یا به خوبی مدیریت نشده اند، برخی انبوه سازان نیز در شهرهای بالای 25 هزار نفر جمعیت بسیار ضعیف عمل کرده اند.
مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی رتبه این استان در تکمیل پروژه مسکن مهر را سیزدهم کشور ذکر و بیان کرد: اراده دولت تکمیل واحدهای مسکن مهر عملیاتی شده تا پایان امسال است لذا اجرای واحدهایی که دارای متقاضی و پیمانکار موثر هستند تا پایان سال به اتمام می رسد.
نوروزی اظهار کرد: اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی تا پایان امسال عملیات ساخت هشت هزار و 542 واحد مسکن مهر را به پایان می رساند که از این تعداد سه هزار و 700 واحد در پایان شهریورماه امسال افتتاح می شود.
وی بیان کرد: بانک مسکن برای پرداخت 29 هزار و 489 میلیارد ریال در قالب تسهیلات مسکن مهر با خراسان رضوی قرارداد منعقد کرده که از ابتدا تاکنون 26 هزار و 971 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.
وی در خصوص پروژه مسکن جوانان نیز گفت: در این طرح از محل صندوق مسکن یکم در بانک مسکن یک میلیارد و 200 میلیون ریال تسهیلات با دوره بازپرداخت 15 ساله به جوانان پرداخت می شود که دولت اخیر افزایش دوره بازپرداخت تسهیلات به منظور تعدیل اقساط ماهانه آن را در دستور کار قرار داده است.
مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در مورد افزایش قیمت مسکن در سال جاری نیز گفت: طی یک سال اخیر به دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی قیمت مسکن بین 15 تا 35 درصد در مناطق مختلف شهرهای استان افزایش داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.