قدس انلاین : مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: مسکن مهر خراسان رضوی قطعا امسال به پایان نمی‌رسد، از طرفی طرح مسکن مهر در حالت کلی و تحویل سند ساختمان به صاحبان آن شاید سال‌ها به طول انجامد.

مسکن مهر خراسان رضوی قطعا امسال به پایان نمی‌رسد/ محدود شدن یارانه‌ دولتی برای خدمات در مسکن مهر

رضا نوروزی عصر امروز در جمع خبرنگاران، در پاسخ به اینکه چرا دولت اراده‌ای برای اتمام مسکن مهر ندارد، اظهار کرد: قسمتی از مشکلات به وجود آمده در حوزه مسکن مهر به دلیل عدم‌کارایی و عدم مدیریت تسهیلات تعاونی‌ها و انبوه‌سازان و نبود متقاضی در برخی مناطق است، از طرفی نیز دولت نسبت به اجرای این طرح تعهد داده و ناچار به اجرای آن است.

وی افزود: دولت به دلیل اینکه درگیر اتمام پروژه مسکن مهر است، هنوز نتوانسته سیاست‌های خود را در حوزه مسکن اجرا کند.

مدیر مسکن و ساختمان  اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی ادامه داد: مسکن مهر خراسان رضوی قطعا امسال به پایان نمی‌رسد، از طرفی طرح مسکن مهر در حالت کلی و تحویل سند ساختمان به صاحبان آن شاید سال‌ها به طول انجامد و البته مسکن مهرهایی که متقاضی و پیمانکار آنها مشخص باشند به پایان می‌رسند و به آن دسته از واحدهایی که دارای متقاضی موثر باشند تسهیلات پرداخت می‌شود. 

نوروزی گفت: 29 هزار و 489 میلیارد ریال از طرف بانک مسکن برای پروژه مسکن مهر خراسان رضوی در طول دولت یازدهم و دوازدهم قرارداد بسته شده که از این مقدار 26 هزار و 971 میلیارد ریال تا اکنون پرداخت شده است، همچنین از 94 هزار و 120 واحد تکمیل شده، تا اکنون 56 هزار و 586 واحد در دولت یازدهم و 6 هزار و 488 واحد در دولت دوازدهم به بهره‌برداری رسیده است.  

وی اضافه کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده به منظور اتمام واحدهای نیمه‌تمام مسکن مهر و واگذاری واحدهای قابل بهره‌برداری، تا پایان سال 97، 8 هزار و 542 واحد که دارای متقاضی موثر هستند به اتمام می‌رسند و در 6 ماهه ابتدای سال نیز 5 هزار و 247 واحد و بقیه تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد. 

مدیر مسکن و ساختمان  اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی تصریح کرد: سهم استان در ابتدا برای مسکن مهر130 هزار واحد بوده که به دلایلی همچون جانمایی‌های نادرست به تعداد 119 هزار و 395 واحد کاهش پیدا کرد. 

نوروزی بیان کرد: در طول اجرایی شدن مسکن مهر بعضی واحدها به دلایلی همچون نبود متقاضی موثر و یا اینکه تعاونی‌ها نتوانستند تکالیف خودشان را انجام دهند، این آمار به 103 هزار و 420 واحد در حین انجام کار رسید، که از این آمار 94 هزار و 120 واحد تاکنون افتتاح و به بهره‌برداری رسیده است که می‌توان پیشرفت فیزیکی اجرای آن را 91 درصد و با احتساب خرده مالک‌ها 95 درصد عنوان کرد. 

وی با بیان اینکه 15 هزار و 974 واحد از مسکن مهر در خراسان رضوی فاقد متقاضی هستند، اظهار کرد: وزارت مسکن، راه و شهرسازی طی دستورالعملی اعلام کرد که این تعداد از مسکن مهر حذف شود، این احتمال نیز وجود دارد که این واحدها به مسکن اجتماعی تبدیل شوند و یا به منظور در اختیار دادن اقشار آسیب‌پذیر به نهادهایی همچون کمیته امداد امام خمینی(ره) واگذار شوند تا توسط آن‌ها تکمیل و در اختیار افراد تحت پوشش قرار گیرد. 

مدیر مسکن و ساختمان  اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی افزود: در سطح استان جلساتی با کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی برگزار شده و حتی واحدهای فاقد متقاضی در شهرهای مختلف نیز به آن‌ها معرفی شده، اما هنوز تصمیم خاصی درباره واحدهای فاقد متقاضی گرفته نشده است.

نوروزی با بیان اینکه در پروژه‌های مسکن مهر برای انواع خدمات کاربری‌های مختلف دیده می‌شود، گفت: در ابتدای اجرای این طرح حساب یارانه‌های دولتی جهت ایجاد واحدهای فرهنگی همچون مساجد و مدارس در پروژه‌های مسکن مهر اختصاص پیدا می‌کرد و  13 مسجد و 17 مدرسه نیز در سایت‌های مختلف مسکن مهر استان از این محل تکمیل و به بهره‌برداری رسید، اما با محدود شدن این یارانه‌ها ساخت خدمات روبنایی نیز روند کندی را در پیش گرفت. 

وی ادامه داد: بیش از 3 هزار و 760 واحد مسکن مهر در تعاونی‌های کم‌کار در قالب قسمت انبوه‌سازان واگذار شد که قسمت عمده‌ای از آنها ساخته شده و در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.  

مدیر مسکن و ساختمان  اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی با بیان اینکه طرح  مسکن مهر در شهرستان‌های درگز، فریمان و نیشابور به اتمام رسیده است، خاطرنشان کرد: واحدهای مسکن‌ مهری که تحویل به متقاضیان شده، قابل خرید و فروش است و تمام واحدهایی که تاکنون افتتاح شده‌اند دارای خدمات آب ، برق و گاز هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.