رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه حمل و نقل درون شهری برای حجاج تمامی کشورها، از تاریخ ۵ تا ۱۴ ذی الحجه در شهر مکه تعطیل است، گفت: حج تمتع با هیچ سفری قابل قیاس نیست، بنابراین باید تمامی برنامه‌ها به زائران منتقل شود.

ممنوعیت حمل و نقل در مکه از ۵ تا ۱۴ ذی‌الحجه

به گزارش قدس آنلاین،حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت در همایش کارگزاران، مدیران و عوامل اجرایی استان تهران به تشریح عملیات حج تمتع ۹۷ پرداخت و گفت: باید با آمادگی بیشتری از سال گذشته در این مراسم حضور یابیم و رضایت حداکثری زائران را جلب کنیم.

وی با اشاره به برگزاری مطلوب حج تمتع ۹۶ خاطرنشان کرد: سال گذشته یکی از مهمترین دغدغه‌های زائران و مردم، بحث امنیت حجاج بود که خوشبختانه با لطف خدا و شرایط فراهم شده این مهم به خوبی محقق شد و امسال نیز امنیت حجاج یک اصل مهم است.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: دغدغه‌ها، نظرات و خواسته‌های حجاج امسال با حجاج سال گذشته متفاوت است بنابراین امسال ضمن برنامه‌ریزی و اجرای دقیق باید در تمامی مسائلی که احتمال نگرانی و حساسیت حجاج را در بردارد آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی صحیحی از هم‌اکنون صورت گیرد.

محمدی با بیان اینکه از بهمن ماه سال ۹۶ برنامه‌ریزی‌ها همانند اسکان حجاج آغاز شده است، گفت: هیأت‌های مسکن سازمان حج و زیارت دائما در رفت و آمد به کشور عربستان بوده‌اند، تا هیچ مسئله و مشکلی بر سر راه ارائه خدمات مناسب به زائران حج تمتع ۹۷ پیش نیاید.

وی نقش مدیر کاروان را در فرآیند حج تمتع بسیار حیاتی و مهم دانست و تأکید کرد: به طور قطع بخش مهمی از وظایف به عهده مدیر کاروان و بخشی به عهده مدیر مجموعه است، چون زائران با مدیران کاروان در ارتباط مستقیم هستند، بنابراین مدیران کاروان‌ها نقش بسزایی در کسب رضایت زائران در حج تمتع دارند.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: مدیران کاروان‌ها باید تمامی مطالب مرتبط با سفر حج و وضعیت جاری حج را به شکلی درست و در زمانی مقتضی به زائران منتقل کنند؛ انتقال و تبیین درست شرایط کلی سفر حج موجب می‌شود تا زائران در زمان حضور خود در مدینه یا مکه و مشاعر دچار مشکل نشوند.

محمدی با تأکید بر این نکته که حج تمتع با عمره کاملا متفاوت است، گفت: حج تمتع با هیچ سفری حتی با عمره قابل قیاس نیست، بنابراین باید تمامی برنامه‌های پیش رو در فرآیند حج تمتع با دقت به زائران منتقل شود.

به گفته محمدی، نقاط حساسیت‌زا و حتی اعتراض برانگیز باید شناسایی و برای حجاج عزیز کشورمان تبیین شود.

وی موضوع اسکان در مدینه را یکی از مسائل و مشکلات مهم دانست و گفت: مدیران کاروان‌ها باید در خصوص نامناسب بودن وضعیت مسکن در مدینه، اطلاع‌رسانی لازم را به زائران انجام دهند.

رئیس سازمان حج و زیارت اظهار کرد: تعداد هتل‌های مدینه به دلیل تخریب هتل‌های این شهر، کاهش یافته است بنابراین سطح و فضای هتل‌ها در مدینه نسبت به مکه پایین‌تر است و این مسئله برای حجاج همه کشورها صدق می‌کند.

محمدی تصریح کرد: با وجود تلاش‌های صورت گرفته برای تأمین هتل‌های مناسب، بازهم کیفیت هتل‌های مدینه و میزان فضای آن نسبت به هتل‌های مکه کمتر است و حجاج باید نسبت به این مهم آگاه باشند.

وی همچنین با اشاره تعطیلی نقل درون شهری در یک بازه زمانی گفت: حجاج از هم اکنون باید بدانند که طبق برنامه وزارت حج عربستان، حمل و نقل درون شهری برای حجاج تمامی کشورها، از تاریخ ۵ تا ۱۴ ذی‌الحجه در شهر مکه مکرمه تعطیل است.

رئیس سازمان حج و زیارت بر زمانبندی لازم تاکید کرد و افزود: زمانبندی برای خروج از عرفات هم یکی از نکات ضروری است که باید مدیران مجموعه‌ها و کاروان‌ها به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند و دقیقا بر طبق آن عمل کنند.

محمدی تاکید کرد: تمامی دستورالعملها، ابلاغیه‌ها و جداول زمانبندی  که پیش از سفر و در طول فرآیند حج صادر می‌شود، باید جز به جز مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه حج جمهوری اسلامی ایران و حجاج کشورمان به لحاظ نظم و انضباط زبانزد همه حجاج بوده و هستند، خاطر نشان کرد: به دست آمدن این مهم نیز حاصل لطف خداوند و تلاش مدیران و عوامل اجرایی است که امیدواریم امسال نیز این رویکرد بیش از پیش اجرایی شود.

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه با تاکید بر لزوم توجه به جدول زمانبندی گفت: تمامی کاروان‌ها باید طبق جدول زمانبندی در روز دهم از چادرها خارج شوند و به سمت جمرات حرکت کنند.

محمدی با اشاره به اینکه باید به سلامت و امنیت زائران توجه شود بنابراین توجه به زمانبندی و همچنین نظم از ضروریات است، افزود: جدول زمانبندی برای قربانی هم مطابق جدول عزیمت به جمرات است که باید با دقت مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان نظم و انضباط حجاج ایرانی باید همانند همیشه زبانزد همه دنیا باشد، گفت: حجاج ایرانی سمبل نظم و نظافت هستند و باید این مهم در منا و زمان حلق نیز مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان حج و زیارت تاکید کرد: حجاج ایرانی نماینده فرهنگ ایران اسلامی و سفیران کشور محسوب می‌شوند بنابراین باید از لحاظ نوع رفتار، پوشش، آراستگی و نظم و نظافت مانند همیشه زبانزد قرار گیرند.

محمدی از آمادگی کامل برای تامین ضروریات حجاج در روز دهم و در منا و جمرات خبر داد و گفت: مجموعه مدیران کاروان‌ها و مجموعه‌ها در روز دهم در منا آمادگی کامل را برای خدمات‌دهی به زائران دارند؛ در مسیر جمرات نیز واحد امداد و راهنمای حجاج به طور کامل به فعالیت می‌پردازند.

وی با بیان اینکه باید آگاهی کامل در خصوص مشاعر و عرفات و منا به زائران منتقل شود تا نسبت به شرایط آن ایام آگاه و روشن باشند، افزود: زائران باید بدانند که فضای عرفات و منا چادرهای تعیین شده برای حجاج همه کشورها محدود است و در این شرایط محدود نیز بهترین امکانات برای آنها فراهم شده است که امیدواریم تمامی این نکات حساس و مهم به درستی و به سرعت به زائران منتقل شود.

محمدی در پایان گفت: امیدواریم با همت و پشتکار همه عزیزان شاهد حجی عزتمندانه، با امنیت و در کمال آرامش باشیم.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.