ابوالفضل ابوترابی گفت: اساس الحاق کشورمان به کنوانسیون FATF، اقدامی خطرناک و اشتباه است. کمیسیون امنیت ملی از ترس اینکه ایران جدای از برجام دچار تحریم بانکی نشود در پی تصویب کنوانسیون است، درحالیکه اعضای کمیسیون از ترسی که از تحریم دارند خود را درون چاهی می‌اندازند که پایانی ندارد.

حق شرط ایران برای FATF با اعتراض دیگر اعضا باطل می شود / کشور را از ترس تحریم، درون چاه FATF  می اندازند

قدس آنلاین: نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی درباره اقدام کمیسیون امنیت ملی در اعمال حق شرط برای کنوانسیون FATF و راهکارهای مبارزه با تحریم‌های احتمالی در این باره اظهار داشت: بند (ج) ماده ۱۹ کنوانسیون وین ۱۹۶۹ که کنوانسیون مادر تمامی معاهدات محسوب می‌شود، صراحت دارد اگر شرط یا حق تحفظی برخلاف ذات کنوانسیون از سوی هر کشوری گذاشته شود بدون اینکه آن کشور از کنوانسیون خارج شود، آن شرط و حق تحفظ باطل اعلام می‌شود. بنابراین کنوانسیون FATF  نیز از این قاعده مستثنی نیست و اگر جمهوری اسلامی برای الحاق خود به این کنوانسیون، حق شرط بگذارد ۴۰ کشور از جمله رژیم صهیونیستی، عربستان، آمریکا و انگلیس نیز جزو اعضای کنوانسیون هستند. اگر دولتی نسبت به شروط ایران اعتراض کند و کار به هیئت داوری که از سوی ۴۰ کشور انتخاب می‌شود، بکشد شرط باطل اعلام می‌شود اما از آنجاییکه حضور ما در کنوانسیون الزامی است باید تمامی وظایف را طبق کنوانسیون عمل کنیم.

ابوالفضل ابوترابی ادامه داد: اساس الحاق کشورمان به کنوانسیون، اقدامی خطرناک و اشتباه است. کنوانسیونFATF  ، کنوانسیونی بر خط است و بر اساس آن باید تمام تراکنش‌های  مالی داخلی و نیز شخصیت‌ها را باید به یک نرم افزار آمریکایی که در پاریس مستقر است ارائه دهیم تا اطلاعات را چک کنند. برای جاسوسی از اطلاعات مالی کشورمان راهی بهتر از این وجود ندارد. درضمن، اگر روزی بخواهند در مواقع حساسی در داخل کشور نافرمانی مدنی کنند، از آنجاییکه نرم افزار آمریکایی است و معایب آنرا به خوبی می‌دانند این امکان را دارند تا به راحتی با جابجایی پول و افراد، نافرمانی بزرگی ایجاد کنند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس افزود: برخی افراد این بحث را عنوان می‌کنند که اگر به کنوانسیون نپیوندیم چه اقدامی برای جلوگیری از تحریم‌ها و خروج از لیست سیاه کنوانسیون انجام دهیم. پاسخ این اظهارات این است که هرگز آدم از ترس مرگ دست به خودکشی نمی‌زند، گرچه ما راهکارهای خوبی را به دولت پیشنهاد دادیم منتهی دولت تنبلی و بی تدبیری می‌کند.

ابوترابی با اشاره به راهکارهایی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا و دیگر کشورها، تصریح کرد: برای دور زدن تحریم‌ها، جمهوری اسلامی باید معاهدات ارزی دو یا چند جانبه با دیگر کشورها منعقد کند، اقدامی که در حال حاضر چین آنرا در ارتباط با ۴۰ کشور به نحو احسن انجام می‌دهد و این ۴۰ کشور پول‌های خود را به رسمیت شناخته و در مبادلات ارزی استفاده می‌کنند. کشور ما هم می‌تواند چنین تجربه‌ای داشته باشد. بیش از ۸۰ درصد سهم تجارت ما با پنج کشور کره جنوبی، چین، هند، روسیه و ترکیه است. اتفاقا چهار تا از این کشورها می‌گویند ما حاضریم برای تجارت و ارتباطات با یکدیگر، یورو و دلار را کنار بگذاریم و مبادله ارزی پایاپای داشته باشیم اما متاسفانه دولت علیرغم تاکیدات رهبری در لحاظ کردن این راهکارها در برنامه ششم کوتاهی می‌کند.

این نماینده مجلس همچنین بیان کرد: در داخل روسیه در راستای مبارزه با تحریم‌های آمریکا، سوئیفت روسی راه افتاد که راهکار خوبی است و ما می‌توانیم از ظرفیت کشورهایی همچون شانگهای و کشورهای عضو اکو برای مبادلات استفاده کنیم.

وی همچنین با انتقاد از کمیسیون امنیت ملی در گذاشتن حق شرط برای عضویت به کنوانسیون FATF اظهار داشت: کمیسیون امنیت ملی از ترس اینکه ایران جدای از برجام دچار تحریم بانکی نشود در پی تصویب کنوانسیون است، درحالیکه اعضای کمیسیون از ترسی که از تحریم دارند خود را درون چاهی می‌اندازند که پایانی ندارد. دقیقا همین ماجرا را در بحث خرید هوایپماهای خارجی پس  از برجام بر سر ایران آوردند. ما حدود ۴۰ سال در زمینه تامین قطعات هواپیمایی فعالیت داشتیم اما متاسفانه پس از برجام با دست خودمان تمام مسیرهایی که از طریق آن قطعات هواپیما را بدست می‌آوردیم در ازای گرفتن ایرباس و بوئینگ در اختیار دشمن گذاشتیم. حالا پس از تمام این ماجراها تنها سه هوایپما تحویل داده نشده و سایر شرکت‌ها نیز ارتباطات خود را با ما قطع کرده‌اند.

ابوترابی در پایان گفت: اروپایی‌ها در بحث توافقنامه سعدآباد – بروکسل دو بار سر ما را کلاه گذاشتند و آزموده را دوباره آزمودن خطاست. بدون شک در بحث FATF هم تمام مفرهای ایران را می‌گیرند و پس از آن شروع به بدعهدی می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.