قدس آنلاین/ محمود مصدق: طرح انتقال پایتخت سیاسی- اداری کشور به مانند موضوع مقابله با زلزله احتمالی در تهران از دو سه دهه پیش مطرح است.

چراغی که نه خاموش می‌شود و نه روشن

قدس آنلاین- محمود مصدق: طرح انتقال پایتخت سیاسی- اداری کشور  به مانند موضوع  مقابله با زلزله احتمالی در تهران از دو سه دهه پیش  مطرح است. حتی کلیات آن در دی ماه سال ۹۲ به تصویب  نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید اما از آن زمان تاکنون غیر از تغییر عنوانش به طرح «بررسی ساماندهی و تمرکززدایی از تهران و چگونگی انتقال پایتخت سیاسی- اداری» اتفاق خاصی برای آن نیفتاده است. انگارمجلس و دولت  به این نتیجه رسیده‌اند که طرح یاد شده به نتیجه خاصی نمی‌رسد و باید  تا مدت‌ها بی‌خیالش شد.

عبدالرضا هاشم‌زایی  عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی  مجلس شورای اسلامی درباره سرنوشت طرح  «بررسی ساماندهی و تمرکززدایی از تهران و چگونگی انتقال پایتخت سیاسی- اداری» یا همان طرح انتقال پایتخت به خبرنگار ما می‌گوید: این طرح از سوی مجلس مسکوت  نمانده است. یعنی  هراز گاهی روی آن بحث و بررسی می‌شود.

وی هرچند انتقال پایتخت از تهران را امری ضروری می‌داند اما می گوید: الان شرایط برای انتقال پایتخت فراهم نیست چون این کار نیاز به اعتبارات مالی سنگین و مدیریت بسیار قوی دارد که در این دو بخش مشکل داریم از این رو عزمی در مسئولین برای اجرای این برنامه  نمی‌بینم.

نماینده مردم تهران  با  اشاره به این که نباید چراغ انتقال پایتخت را خاموش کرد، می افزاید:  با این وجود در شرایط فعلی حتی اگر طرح یاد شده به تصویب نهایی مجلس و شورای نگهبان  برسد، قابلیت اجرایی پیدا نمی‌کند.  

تهران به مرز انفجار رسیده است

محمد جواد جمالی عضو کمیسیون امنیت ملی هم در این خصوص می‌گوید: تهران  از لحاظ جمعیت به مرز انفجار رسیده  این درحالی است که طرح انتقال پایتخت از تهران هرازگاهی مطرح و سپس فراموش می‌شود. وی با اشاره به اینکه موافق طرح انتقال پایتخت است، تصریح می‌کند: البته برای شهری که می خواهد پایتخت آینده ایران شود باید خیلی کارها انجام گیرد یعنی باید زیر ساخت‌های آن فراهم بشود که این امر نیاز به ارزیابی های دقیق کارشناسی و بودجه کافی دارد.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی بار مالی سنگین و نبود زیرساخت ها  را دو مانع اصلی طرح یاد شده می‌خواند و می‌افزاید: ضمن اینکه  اراده‌ای هم برای انتقال پایتخت در مسئولین نمی‌بینم به همین خاطر  این طرح را به عنوان یک بحث گذار می‌بینم و امید ندارم که در آینده نزدیک تصویب و اجرایی شود.

 

کمیسیون اجتماعی پیگیر انتقال پایتخت بوده

رسول خضری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز از ضرورت  تصویب و اجرای طرح انتقال پایتخت سخن می‌گوید و می‌افزاید: در حال حاضر تهران ۳ برابر ظرفیت خود جمعیت دارد. ۹۰ درصد امکانات فقط در تهران جمع شده و  ۶۴ درصد درآمد ناخالص کشور هم مربوط به این کلانشهر است که این  موارد  موجب  بروز مشکلاتی برای این کلانشهر و حتی کشور شده است که این موضوع  به هیچ وجه به صلاح و کشور نیست بنابراین باید تمرکزدایی در دستور کار باشد.

وی با اشاره به این که کمیسیون اجتماعی مجلس پیگیر طرح انتقال پایتخت بوده است، تصریح کرد: دوستان خیلی خوب هم از این  دفاع کردند اما در مجموع مجلس و شورای نگهبان نقطه نظراتی درباره آن دارند  که بیشتر به بار مالی سنگین این برنامه بر می‌گردد.

شرایط مهیا نیست

حجت الاسلام احد آزادی‌خواه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اما مخالف انتقال پایتخت است. او فراهم نبودن زیرساخت‌ها را عمده دلیل مخالفتش با طرح یاد شده عنوان و تصریح  می‌کند: انتقال پایتخت باید  در زمانی که کشور در وضعیت ایده‌آل است انجام بگیرد اما الان ایران با بحران‌های جدی‌تری در مقایسه با بحث انتقال پایتخت مواجه است مثلاً بحران در حوزه آب، محیط زیست؛ ارز، بازنشستگی فرهنگیان از مسائلی هستند که  پرداختن به آن‌ها خیلی مهمتر از انتقال پایتخت استیعنی باید ابتدا این بحران‌ها را رفع کنیم و هر وقت  به شرایط عادی برگشتیم می‌توانیم روی طرح انتقال پایتخت هم کار کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.