در آستانه سالگرد رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) و همچنین روز جهانی قدس اقدام مبتکرانه «پیراهنی برای قدس» به همت حوزه هنری خراسان رضوی و با حضور جمعی از مسئولان، ادبا و شاعران مشهد در تالار نور خیابان آبکوه برگزار شد.

وقف «پیراهن اهدایی امام»  برای رهایی  قدس

 در بخش نخست این برنامه کتاب«از مشهد تا ژوهانسبورگ» به قلم آقای حسین قرایی که در آن به خاطرات حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالله حسینی شاعر و مبلغ مشهدی پرداخته شده رونمایی شد. بخش دوم برنامه نیز وقف بین المللی پیراهن اهدا شده از سوی امام خمینی(ره) به این چهره فرهنگی بود. داستان صله این پیراهن به حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالله حسینی از سوی امام خمینی (ره) به موضوع حج خونین سال 1368 و شعری تاثیرگذار که ایشان در مذمت اقدامات عربستان سعودی سروده و در محضر امام خواندند باز می گردد. قرار است این پیراهن در حراجی بین المللی به فروش رسیده و عواید حاصل از آن در راستای مبارزه با رژیم صهیونیستی مورد استفاده قرار بگیرد. حجت الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام گنابادی نژاد رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی، میثم مرادی رئیس حوزه هنری خراسان رضوی، نماینده اوقاف خراسان رضوی  و جمعی از شاعران، مستند سازان و ادبای مشهدی از جمله محمدحسین جعفریان، محمد کاظم کاظمی، هادی منوری، عباس ساعی، محمد مهدی خالقی و نادر پناه زاده از حاضران در این نشست بودند.

■ مسئله فلسطین مردمی ترویج شود
در ابتدای این جلسه محمد حسین جعفریان نویسنده و روزنامه نگار مشهدی طی سخنانی، حجت الاسلام والمسلمین حسینی را بعنوان یکی از پایه گذاران شعر انقلابی خراسان معرفی کرده و گفت: ایشان بنیانگذار جریان جدیدی از شعر انقلاب در مشهد بودند تا جایی که بسیاری از شاعران امروز نیز متاثر از همین رویکرد هستند. جعفریان ضمن قدردانی از مسئولانی که اینگونه جلسات را با هدف معرفی مفاخر کشور برگزار می کنند افزود: متاسفانه یکی از مشکلاتی که در ایران و بویژه خراسان وجود دارد این است که قدر بزرگان خود را تا زمانی که زنده هستند نمی دانیم و همین که از دنیا می روند به یاد آنها افتاده و برای آنها مراسم بزرگداشت برگزار می کنیم. وی با اشاره به در پیش بودن روز قدس گفت: ما در موضوع قدس و فلسطین دچار کلیشه  شده ایم؛ و همین مسئله سبب دوری و بی توجهی مردم به این موضوع شده است. بهتر آن است که در این زمینه مردمی عمل کنیم تا بتوانیم نسل جدید را راحت تر و بدون دل زدگی با آرمان هایمان آشنا کنم. هادی منوری و عباس ساعی از دیگر شاعران مشهدی نیز با قدردانی از زحمات حسینی در حوزه شعر آیینی، پیوستگی به ارزش‌های انقلابی و معنویت را از ویژگی های شعر ایشان عنوان کردند.

 تاریخ شفاهی انقلاب باید جدی تر گرفته و دیده شود
حسین قرایی نویسنده کتاب «از مشهد تا ژوهانسبورگ» هم با قدردانی از همراهی حوزه هنری خراسان رضوی در چاپ این کتاب گفت: در زمینه معرفی اندیشمندان عرصه انقلاب اسلامی ضعیف عمل کرده ایم، به طوری که بسیاری از جوانان چهرهای انقلابی را نمی شناسند. وی با انتقاد از عدم همراهی ارگان ها در جهت معرفی چهره های انقلابی افزود: تاریخ شفاهی انقلاب باید جدی تر گرفته و دیده شود. من باب همین وظیفه بود که زندگی آقای عبدالله حسینی به عنوان یک طلبه مشهدی، شاعر، خطاط و انگلیسی بلد مورد توجه من قرار گرفته و آن را نوشتم. 

 موضوع تحریف افراد انقلابی با جدیت از سوی برخی جریان ها دنبال می شود
در ادامه حجت الاسلام گنابادی نژاد رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی با طرح این سؤال که رمز و راز موفقیت سید عبدالله حسینی در چیست؟ گفت: رمز موفقیت آقای حسینی در این است که ایشان با وجود فعالیت در عرصه های مختلف اجتماعی و فرهنگی در دو موضوع ثابت بودند؛ اول طلبگی ایشان بوده و دیگری انقلابی بودن است. حجت الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی با بیان اینکه یکی از خطرات این بوده که افراد مهم همواره در طول تاریخ مورد تحریف واقع شده اند عنوان کرد: اینگونه جلسات می تواند زمینه ساز استناد سازی خدمات افراد مهم انقلابی را برای آیندگان فراهم کند. وی افزود: موضوع تحریف افراد انقلابی بویژه امروزه با جدیت از سوی برخی جریان‌ها دنبال می شود و اگر ما برای معرفی افراد به جوانان برنامه نداشته باشیم، دشمنان به راحتی ذهن افراد جامعه ما را جذب کرده و شخصیت های ما را آنگونه که می خواهند معرفی خواهند کرد.

 پیراهنی برای قدس
در انتها حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالله حسینی گفت: پیراهنی که قرار است در این جلسه رونمایی شود را من پس از خواندن شعر«مکه» در حضور امام خمینی (ره) به عنوان صله ای معنوی از سوی ایشان دریافت کردم. این پیراهن ارزشمند ترین چیز زندگی من است و تا پیش از آن به هیچ قیمتی حاضر به از دست دادن آن نبودم. اما امروز در فلسطین و قدس شاهد اتفاقات عجیب و تازه ای  هستیم. مردم بی گناه این سرزمین در ظلمی بی نهایت قرار دارند بطوری که غزه عملا به زندانی بزرگ تبدیل شده است. به همین دلیل با وجود علاقه شدیدی که به این هدیه ویژه دارم امروز تصمیم گرفته ام با توجه به تقارن دو روز بزرگ یعنی ایام ارتحال امام خمینی و همچنین روز قدس این پیراهن را برای آزادی قدس عزیز وقف کنم. قرار است این پیراهن توسط نهادی که به صورت مردمی تشکیل خواهد شد، با همراهی برخی از بزرگان کشور در مزایده ای بین المللی به فروش رفته و عواید حاصل از آن صرف مبارزه با رژیم اشغالگر قدس گردد. گفتنی است در پایان این مراسم وقف نامه این پیراهن به شکل رسمی امضا شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.