جوین_ رئیس ادراه میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان جوین گفت: حملات وحشیانه مغول به شهرهای بزرگ ایران شهرستان جوین را هم تا حد نابودی پیش برد، ولی درایت دانشمندانی همچون عطاملک جوینی با راهیابی به در بار مغول به عنوان وزیر دژ آق قلعه را مصون نگه داشت.

نقش وزیر ایرانی درصحنه سیاست مغولان

به گزارش قدس آنلاین، رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان جوین در گفتگو با خبر نگار ما اعلام کرد:پس از حملات وحشیانه و ویرانگر مغولان، و ویرانی شهر های کوچک و بزرگ در اطراف و اکناف ایران شهرستان جوین نیز از قافله عقب نماند. تاریخ در خود محفوظ داشته است که جوین و اطراف آن دوباره مورد تاخت و تاز این فامیل یاجوج و ماجوج قرار گرفته بسیاری از سکنه آن نابود گردید. در حملات ابتدایی با توجه به مقاومت غیورانه مردم جوین مغولان نتوانستند استیلای کامل پیدا کنند و با بازگشت باقیمانده مردم به شهر ها حمله دوباره این قوم کشتاری صورت گرفت که با سرهای بریده مردمان از کله مناره ها ساختند.  

محسن سلاطینی تصریح کرد: اما تاریخ در اینجا متوقف نشد و باقیمانده مردم با ایجاد هسته های مقاومت و ورود دانشمندانی مانند عطاملک جوینی به صحنه سیاست مغول آنچنان تحولی در افکار قوم مغول ایجاد شد،  که باعث نفوذ این فرد به عنوان وزیر در دربار مغول گردید.  

وی خاطر نشان کرد: همزمان با قیام سربداران سبزوار در کاشان و شمال ایران در طبرستان و گرگان نیز کشور مستقل شیعی بوجود آمد. پس از حدود یک قرن خرابی و خانه بدوشی ایلخانان مغول برای کنترل خشم مردم شهر تاریخی آق قلعه را بنا نهادند که  برگرفته از سلطانیه زنجان و به سبک آن ساخته شد و طی دوازده سال به اتمام رسید. این شهر اگر چه در ابتدا برای مقاصد نظامی طرح ریزی گردید، اما به تدریج با توجه به اینکه خراسان و خصوصا جوین به عنوان انبار گندم ایران شناخته می شد،  روی به آبادی و آبادانی نهاد، به حدی که در دوران حکومت صفویان به حداکثر رشد رسید،   ارگ سه و چهار طبقه آق قلعه شاید به وسعت ارگ بم نرسید اما می توان گفت  تنها ارگ خشتی و گلی چهار طبقه جهان است، که هنوز هم اندکی از قامت سترگ و سرفراز خود را به عموم جهانیان می نمایاند.  

سلاطینی افزود: این شهر تاریخی در زمان قاجار سر از اطاعت حکومت مرکزی پیچید و آنگونه که در کتاب (حاج میرزا ابراهیم خان کلانتر) آمده است سه بار توسط سپاه مرکزی ایران محاصره شد،  اما مقاومت دلیرانه سربازان جوینی مانع نفوذ سپاهیان گردید،  تا اینکه با وعده یکی از وزیران قاجار به شهربانو دختر الله یار خان قلیچی جهت شهربانو و شاه بانو شدن در حرم فتحعلیشاه این دختر به پدرش نیرنگ زده با همدستی دروازه بان شمالی قلعه به نام حسن لنگ، سربازان حکومتی در میان احشام داخل شهر شده منجر به سقوطش گردید. از آن پس نیز این شهر کم و بیش مامن کشاورزان و دامداران بود اما دیگر اثری از رونق در خود ندید.  

وی اظهار داشت: دیوار های عظیم این شهر همیشه حافظ آن بود تا اینکه در زمان رضا خان به خاطر عدم استفاده مخالفان دستور به تخریب دیوار ها و برج و بارو های آن داده شد،  هم اکنون این باقیمانده آثار باشکوه جوین مورد تاخت و تاز موتور سیکلت سواران شده است.  

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان جوین تاکید کرد: ما باید شهر تاریخی آق قلعه را به عنوان شناسنامه و کارت هویت ملی نگهداریم.  هر چرخی که بر خاک و دیوار آن دور میزند خنجر تیزیست بر قلب فرهنگ پویای گردشگری.  

سلاطینی بیان داشت: مساحت آق قلعه حدود ۵۵ هکتار است که دیواری به صورت حصاری آن را احاطه کرده است و جاده اصلی شهرستان جوین این قلعه را به دو نیم تقسیم کرده و قسمت بیرونی آن دور تا دور خندقی وجود دارد، که عده ای از سودجویان قسمتهایی از خندق را به منظور بهره برداری کشاورزی تسطیح کرده اند که از طرف میراث فرهنگی تذکرات لازم در این خصوص به آنها داده شده است.  

وی یادآور شد: به علت کمبود پرسنل حفاظتی، جوانان موتورسوار اوقات فراغت خود را در تپه های این قلعه سپری میکنند و هر روز که از عمر تاریخی آق قلعه سپری می شود، از عظمت این شهر تاریخی نیز کاسته می شود.  

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان جوین از اهالی منطقه درخواست کرد: که تخلفات را به میراث فرهنگی گزارش نمایند، ضمنا از مسئولین درخواست دارد، که برای حفاظت از آثار ماندگار تاریخی منطقه نسبت به اختصاص پرسنل حفاظتی مورد نیاز اقدامات لازم به عمل آورند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.