۲ آمریکایی برای تفریح شیک خود در منطقه حفاظت شده نیشابور با پرداخت هزینه میلیونی مجوز شکار قوچ اوریال را دریافت کردند.

تفریح شیک ۲ آمریکایی در منطقه حفاظت شده نیشابور

به گزارش قدس آنلاین وبه نقل از فارس، در پی انتشار خبری مبنی تفریح شیک دو آمریکایی با قیمت ۷۰ میلیون برای شکار قوچ اوریال در نیشابور، یک فعال محیط‌زیست گفت: این شکارچیان آمریکایی از یک تا چهار خرداد در منطقه حیدری نیشابور حضور داشته‌اند و دو رأس قوچ اوریال شکار کرده‌اند.

شاهین شفیعی تصریح کرد: قیمت پروانه شکار ۱۰ هزار دلال بوده و در این شکار، مدیرکل محیط‌زیست خراسان رضوی و یکی از تورگردان‌های معروف شکار ایران نیز به‌همراه این دو آمریکایی وارد منطقه شکار شده‌اند.

وی مدعی شد: مبالغ این پروانه‌ها یک‌میلیون تومان است و این مقدار را به‌حساب خزانه دولت واریز کرده‌اند.

این فعال محیط‌زیست ادامه داد: این اولین بار نیست که چنین پروانه‌هایی صادر می‌شود و گویا در خراسان رضوی تاکنون ۱۷ پروانه صادر شده است.

شفیعی ادامه داد: مجوز هفت پروانه قوچ اوریال در منطقه حیدری نیشابور، پنج رأس آهو در منطقه رئیسی نیشابور و پنج کله بز در منطقه سید مرتضی کاشمر صادر شده که تاکنون دو مورد اجرایی شده است.

شکارچیان در بازه زمانی سه‌روزه با حضور محیط‌بانان می‌توانند اقدام به‌شکار کنند

محمدمهدی نوربخش نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نیشابور با تأیید خبر شکار دو قوچ اوریال در منطقه حیدری این شهرستان، تصریح کرد: پروانه‌ها در چارچوب قانون در حال صادر شدن بوده، در قوانین با شرایط خاص زمانی و مکانی برای ایرانی‌ها و خارجی‌ها چنین مجوزی را در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان محیط‌زیست نیشابور ادامه داد: در چهارچوب قوانین و مقررات دنیا فقط در مکان‌هایی که چنین ظرفیتی را دارند و نه تمام مناطق، چنین مجوزهایی صادر می‌شود.

وی تأکید کرد: در نیشابور مناطق رئیسی و حیدری با اقدامات حفاظتی بسیار خوب، توانسته‌ایم، جمعیت حیات‌وحش را به میزانی برسانیم که چنین ظرفیتی برای شکار برسانیم.

نوربخش بیان کرد: مسئولان قول داده‌اند که بخش عمده‌ای از این مبلغ برای حفظ و حراست این دو منطقه هزینه شود.

رئیس سازمان محیط‌زیست نیشابور ادامه داد: در نیشابور دو پروانه اجرا شده و هر پروانه برای یک رأس بوده، شایعاتی درباره چندین رأس کذب است و شکارچیان در بازه زمانی سه‌روزه با حضور محیط‌بانان می‌توانند اقدام به‌شکار کنند. وی اضافه کرد: صحبت از ۷۰ میلیون تومان برای هر رأس قوچ بوده که صندوق ملی محیط‌زیست با حفاظت محیط‌زیست قراردادهای بسته است.

نوربخش افزود: از سال ۹۲ تا امسال، شکار ممنوع بود و امسال اولین سال بوده که چنین مجوزی صادر شده است.

صدور مجوز شکار برای ۵ استان کشور

آن گونه که پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست گزرش کرده است مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط‌زیست گفته تعداد معدود پروانه شکار در راستای کمک به‌حفظ و پویایی جمعیت برخی گونه‌ها در تعداد محدودی از مناطق که نیاز به اصلاح ترکیب جنسی و جمعیتی داشت، صادر شده بود.

علی تیموری با اشاره به‌مصرف منابع مادی این پروانه‌ها، تأکید کرد: نخستین هدف و برنامه عمل شاخص، کمک به‌تجهیز و توانمندسازی حفاظتی مناطق و اجرای برنامه‌های حمایتی از حیات‌وحش با استفاده از منابع حاصل از فروش تعداد اندکی پروانه و دومین هدف و برنامه عمل شاخص نیز کمک به‌جوامع بومی و محلی و رفع برخی از محرومیت‌های این جوامع باهدف جلب حداکثری مشارکت و همراهی آنها در امر حفاظت از زیستگاه‌ها و حیات‌وحش است.

وی ادامه داد: در پنج استان کرمان، یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و البرز مجوز شکار صادر می‌شود و برخلاف آنچه در اخبار برخی رسانه‌ها عنوان‌ شده و متأسفانه با اصرار بیش‌ازحد بر آن تأکید نیز می‌شود، این پروانه‌ها تنها برای اتباع خارجی صادر نمی‌شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.