قدس آنلاین: یک مقام سلطان نشین عمان در چارچوب کشمکش‌های سیاسی اخیر میان مسقط-ابوظبی گفت که صبر کشورش در قبال رفتارهای همسایگان عربشان به سر آمده است.

صبر عُمان در مقابل امارات به سر آمده است

«عصام بن علی الرواس»، معاون رئیس هیئت عمومی صنایع دستی عمان در گفت‌وگو با رادیو محلی «الوصال» این کشور گفت که صبر کشورش در قبال رفتارهای همسایگان آن تمام شده است.

به گزارش «الخلیج الجدید» این مسئول عمانی به طور غیرمستقیم اشاره به امارات دارد که به سرقت و تحریف تاریخ عمان متهم شده است.

الرواس گفت: قابوس بن سعید، سلطان عمان اسنادی در اختیار دارد که اگر بخواهد آنها را فاش کند، نیاز به این همه جار و جنجال نداریم، اما او سیاست حفظ آرامش در داخل و خارج را اجرا می‌کند.

وی افزود: در عین حال سیاست صبر به سر آمده و دیگر تاب تحمل نمانده است.

این مقام عمانی اظهار داشت: سلطان قابوس نمی‌خواهد به کسی بدی و بی حرمتی کند، چون انسان بزرگی است، به خودش اطمینان دارد و تاریخ خود و کشورش را به خوبی می‌شناسد.

اختلاف بین امارات و سلطان نشین عمان در ماه‌های اخیر رسانه‌ای‌تر شده است، در ژانویه ۲۰۱۸ امارات با جعل نقشه و انضمام استان «مسندم» سلطان‌نشین عمان به کشور خود در جریان افتتاح شعبه موزه لوور در ابوظبی، خشم عمانی‌ها را برانگیخت.

 امارات در یک سریال تلویزیونی ماه رمضانی خود «المهلب بن ابی صفره الازدی» یکی از شخصیت های تاریخی عمانی و از رهبران مذهب «اباضی» که در دوره اموی و صدر اسلام در این کشور زاده شده است، اماراتی می خواند که این اقدام با واکنش شدید مردم و مقامات عمان مواجه شد.

در فوریه ۲۰۱۸ فعالان شبکه های مجازی در عمان تصویری را به اقتباس از یکی از کتب تاریخی امارات منتشر کردند که در آن ادعا شده تمدن مجان متعلق به امارات و نه عمان است.

در مارس ۲۰۱۸ یک فیلم مستند از رسانه‌های اماراتی با عنوان  «زاید الأول ... ذاکرة ومسیرة»   (خاطرات اولین زاید) پخش شده بود که به دلیل آوردن مسائل تاریخی غیرواقعی و تحریف شده در آن خشم مردم عمان را به همراه داشت.

ناظران معتقدند، تخلفات اماراتی‌ها و حتی خط مشی رسمی دولت امارات  در سرقت مفاخر، آثار علمی، تاریخی و فرهنگی این کشور نوعی تجاوز سیاسی و جغرافیایی به میاث عمان محسوب می‌شود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.