قدس انلاین :دولت متعهد به اتمام پروژه مسکن مهر است که کلید آن در دولت پیشین زده شد و اینک با تلاش دولت دوازدهم شمارش معکوس برای پایان این پروژه آغاز شده است.

شمارش معکوس برای پایان مسکن مهر

یک دهه از آغاز اجرای پروژه مسکن مهر در خراسان رضوی می گذرد و این پروژه به دلیل مشکلاتی که به اعتقاد کارشناسان ساختاری است باری بر دوش دولت تدبیر و امید شد با این حال این دولت با تمام توان اتمام ساخت و تعیین تکلیف پروژه های نیمه تمام را در اولویت کار خود قرار داد.

به گفته مسئولان، کناره گیری برخی متقاضیان و عدم همکاری آنها در اختصاص به موقع آورده، باقی ماندن چندین واحد فاقد متقاضی یا متوقف شده، تعاونی های کم کار و انبوه سازان دارای مشکل، جانمایی نامناسب پروژه، عدم تکمیل تاسیسات روبنایی و زیربنایی مهمترین دلایل طولانی شدن اجرای پروژه مسکن مهر در خراسان رضوی بوده است.

*وضعیت پروژه مسکن مهر در خراسان رضوی
مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: پروژه مسکن مهر که از سال 1386 در این استان آغاز شد، شامل 119 هزار و 395 واحد در شهرهای جدید گلبهار و بینالود، شهرهای بیش از 25 هزار نفر جمعیت و کمتر از 25 هزار نفر جمعیت استان است.
رضا نوروزی افزود: از این تعداد، واحدهایی به دلیل کم کاری تعاونی ها، نداشتن متقاضیان موثر یا نیمه ساخت رها کردن ساختمان، از پروژه مسکن مهر حذف شدند و از کل این پروژه 103 هزار و 420 واحد مسکن مهر عملیاتی شده است.
وی اظهار کرد: از کل واحدهای ساخته شده پروژه مسکن مهر تاکنون 94 هزار و 120 واحد افتتاح شده که معادل 91 درصد از کل پروژه مسکن مهر است.
وی گفت: از کل پروژه مسکن مهر خراسان رضوی 15 هزار و 974 واحد فاقد متقاضی و دارای عارضه است که 6 هزار و 143 واحد آن کمتر از 30 درصد و 9 هزار و 831 واحد بیش از 30 درصد پیشرفت اجرایی دارد.
نوروزی افزود: بانک مسکن برای پرداخت 29 هزار و 489 میلیارد ریال در قالب تسهیلات مسکن مهر با خراسان رضوی قرارداد منعقد کرده که تاکنون 26 هزار و 971 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

* حذف واحدهای فاقد متقاضی از پروژه مسکن مهر
مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی اظهار کرد: تصمیم وزارتخانه مبتنی بر حذف این واحدها از پروژه مسکن مهر و سپس اتمام آنها در قالب طرح مسکن اجتماعی یا واگذاری آنها به نهادهای حمایتی نظیر بهزیستی و کمیته امداد است.
وی گفت: براساس تصمیم وزارتخانه واحدهای فاقد متقاضی در پروژه مسکن مهر از لیست این پروژه حذف شده اند.
وی افزود: تبدیل واحدهای فاقد متقاضی به مسکن اجتماعی یا واگذاری آنها به نهادهای حمایتی نیز فقط در حد گفت و گو است و تاکنون هیچ شیوه نامه یا ابلاغ رسمی در این زمینه از سوی وزارتخانه ارسال نشده است.

* تاسیسات روبنایی و زیربنایی مسکن مهر
کارشناس مسئول پروژه مسکن مهر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: پروژه مسکن مهر در شهرهای با جمعیت کمتر از 25 هزار نفر، نیازمند تکمیل تاسیسات روبنایی است.
مجتبی نوفرستی افزود: امکانات روبنایی شامل مسجد، مدرسه، فضای ورزشی، بوستان و نظایر آن است که تاکنون از بین شهرهای کوچک استان تنها یک مسجد در شهر شاندیز ساخته شده است.
وی اظهار کرد: متولی تامین امکانات روبنایی دستگاه های مختلف اجرایی هستند که تاکنون برای تامین این امکانات اقدامات لازم را انجام نداده اند.
وی گفت: کل پروژه مسکن مهر در 58 شهر دارای جمعیت کمتر از 25 هزار نفر استان شامل 20 هزار و 60 واحد می باشد که از این تعداد تاکنون 16 هزار و 350 واحد تکمیل و افتتاح شده است.
مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز در این زمینه گفت: تمام واحدهای مسکن مهر که تاکنون در این استان به بهره برداری رسیده، دارای تاسیسات زیربنایی و انشعابات برق، گاز و آب است.
نوروزی افزود: برای واحدهای مسکن مهر در حال ساخت نیز شبکه های تاسیسات زیربنایی وجود دارد و انشعابات باید بعد از تکمیل واحدها از سوی صاحبان آنها خریداری شود.
وی در باره تاسیسات روبنایی پروژه مسکن مهر در خراسان رضوی اظهار کرد: در ابتدای ساخت پروژه مسکن مهر، اختصاص یارانه به ایجاد تاسیسات روبنایی و بهره گیری از کمک خیرین در این زمینه مطرح بود که در این راستا تاکنون 13 مسجد در سایت های مختلف مسکن مهر این استان ساخته شده است.
وی گفت: همچنین از محل یارانه ها و کمکهای خیرین 17 مدرسه نیز در سایت های مسکن مهر استان ساخته و تکمیل شده و 9 مسجد و هفت مدرسه دیگر نیز در حال ساخت است.
نوروزی افزود: برای تکمیل تاسیسات روبنایی واحدهای مسکن مهر، وظیفه اصلی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی اختصاص زمین است و اعتبار ساخت آن باید از سوی نهادهای مربوطه تامین شود.
وی اظهار کرد: چندی قبل وزارت راه و شهرسازی تفاهم نامه ای با وزارت آموزش و پرورش منعقد کرد که یک سوم اعتبار مورد نیاز ساخت برخی مدارس در هر سایت مسکن مهر را تقبل کند که ساخت چند مدرسه در مهرگان مشهد، نیشابور و کاشمر از این محل است.
وی گفت: وزارت راه و شهرسازی تعدادی کلانتری در سایت های مسکن مهر خراسان رضوی ساخته و آماده سازی چند منطقه شهری در محل سایت های مسکن مهر را انجام داده است.

* پروژه مسکن مهر در شهرهای جدید گلبهار و بینالود
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بزرگترین مجتمع مسکن مهر خراسان رضوی در این شهر قرار گرفته و به تبع آن بیشترین مشکلات این پروژه در استان مربوط به گلبهار است.
هومن گریوانی افزود: مشکلات پروژه مسکن مهر در همه نقاط کشور مانند یکدیگر است و اگر این پروژه فاقد مشکل بود اجرای آن مدتها قبل به پایان می رسید.
وی اظهار کرد: در هیچ شهری از استان خراسان رضوی 40 هزار واحد در قالب پروژه مسکن مهر به صورت یکجا ساخته نشده لذا گلبهار بار سنگینی از مشکلات عمومی پروژه مسکن مهر را به دوش می کشد.
وی گفت: از 39 هزار و 833 واحد مسکن مهر که ساخت آن در گلبهار آغاز شد تاکنون بیش از 27 هزار واحد به متقاضیان واگذار شده که از این تعداد 92 درصد معادل 25 هزار واحد در دولت تدبیر و امید ساخته و تحویل شده است.
گریوانی افزود: از سال 1376 تا پایان سال گذشته در مجموع بیش از 100 واحد در بخش خدمات روبنایی شامل مدرسه، مسجد و بیمارستان در گلبهار ساخته شد که عمده این ساخت و سازها در دولت تدبیر و امید بود.
وی به ساخت واحدهای مسکن مهر در قالب طرحهای مختلف خودمالک، سه جانبه و تعاونی اشاره کرد و گفت: دو سوم واحدهای پروژه مسکن مهر در گلبهار مربوط به شرکتهای تعاونی است که بیشترین واحدهای باقیمانده نیز مربوط به این بخش می شود.
وی اظهار کرد: ضعف مدیریت و کمبود آورده متقاضی باعث بروز مشکلات برای تعاونی های مزبور در پیشرفت عملیات اجرایی شده است.
وی ادامه داد: از آنجا که تعاونیها تجربه کافی برای اجرای پروژه مسکن مهر نداشتند و گروه هدف این پروژه نیز متناسب با پیشرفت عملیات اجرایی، به موقع پول لازم را تزریق نکرد، مسکن مهر گلبهار در بخش تعاونی با کندی پیشرفت مواجه شد اما با تدبیر دولت این مشکل برطرف شد.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید بینالود نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: هزار و 593 واحد مسکن مهر مربوط به انبوه سازان در این شهر فاقد متقاضی است که در صورت وجود متقاضی، ساخت آن تکمیل می شود.
حمیدرضا یزدانی افزود: کل واحدهای پروژه مسکن مهر شهر جدید بینالود سه هزار و 722 واحد است که از این تعداد تاکنون هزار و 611 واحد افتتاح شده و 989 واحد تحویل متقاضیان شده است.
وی پیشرفت کل پروژه مسکن مهر شهر جدید بینالود را 77 درصد دانست و اظهار کرد: از کل واحدهای مسکن مهر 439 واحد مربوط به شرکت های تعاونی است که به دلیل تعطیلی تعاونی ها، ساخت این واحدها متوقف شده است.
وی گفت: در چند سال اخیر به دلیل افزایش خدمات روبنایی، شمار ساکنان مسکن مهر این شهر افزایش یافته و هم اکنون 500 خانوار در سایت این پروژه ساکن هستند.
یزدانی با اشاره به خدمات زیربنایی سایت مسکن مهر این شهر افزود: از کل واحدهای مسکن مهر افتتاح شده، هزار و 570 واحد دارای انشعاب آب، هزار و 533 واحد دارای برق و 800 واحد دارای انشعاب گاز است.
وی اظهار کرد: یک مسجد، 2 مرکز تجاری، یک درمانگاه با زیربنای 550 متر زیربنا، سه مدرسه با مساحت کلی چهار هزار و 395 مترمربع، 100 مترمربع فضای سبز، پایانه مسافربری با سرویس دهی 14 اتوبوس بین شهری در هر روز از خدمات روبنایی است که تاکنون در سایت مسکن مهر بینالود ایجاد شده است.
وی گفت: 2 هزار و 150 مترمربع سالن ورزشی چندمنظوره، استخر، بوستان بزرگ با مساحت 28 هزار مترمربع در سایت مسکن مهر شهر جدید بینالود در دست ساخت است.
مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در باره تعاونی های کم کار نیز گفت: مشکلی که در پروژه مسکن مهر استان وجود دارد، به تعاونی ها و انبوه سازان باز می گردد زیرا برخی تعاونی ها دارای مشکل بوده یا به خوبی مدیریت نشده اند و برخی انبوه سازان نیز در شهرهای بیش از 25 هزار نفر جمعیت بسیار ضعیف عمل کرده اند.
نوروزی افزود: دولت یازدهم سه هزار و 760 واحد مسکن مهر استان از 13 تعاونی کم کار را در قالب پروژه های انبوه سازی ساماندهی و تکمیل کرد که بخش عمده ای از این واحدها ساخته و تحویل شده و پول متقاضیان منصرف از ساخت مسکن مهر نیز به آنان بازگردانده شده است.
وی اظهار کرد: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی تعدادی از تعاونی های کم کار مسکن مهر را در قالب شرکت 'سامان مسکن' ساماندهی کرد تا دوباره تعاونی ها احیا شده و عضو جدید بگیرند.

* اراده دولت برای تکمیل پروژه مسکن مهر
مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: دولت تدبیر و امید اهتمام ویژه ای نسبت به تکمیل پروژه مسکن مهر داشته به طوری که از 94 هزار و 520 واحد مسکن مهر استان که تاکنون افتتاح شده، 56 هزار و 586 واحد در دولت یازدهم و 6 هزار و 488 واحد در دولت دوازهم تکمیل و افتتاح شده است.
نوروزی رتبه این استان در تکمیل پروژه مسکن مهر را رتبه سیزدهم کشور دانست و افزود: اراده دولت تکمیل واحدهای مسکن مهر تا پایان امسال است لذا اجرای واحدهایی که دارای متقاضی و پیمانکار موثر هستند تا پایان سال به اتمام می رسد.
وی اظهار کرد: اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی تا پایان امسال عملیات ساخت هشت هزار و 542 واحد مسکن مهر را به پایان می رساند که از این تعداد سه هزار و 700 واحد در پایان شهریور ماه امسال افتتاح می شود.
طولانی شدن زمان اتمام این پروژه در خراسان رضوی باعث شد که معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در شورای مسکن استان که خرداد ماه جاری برگزار شد، بر افتتاح واحدهای باقیمانده و تعیین تکلیف واحدهای فاقد متقاضی براساس برنامه زمان بندی شده تاکید کند.
محمد مقدوری گفت: نباید تکمیل این پروژه بیش از برنامه زمانبندی شده به طول انجامد و باقیمانده این واحدها باید سریعتر تعیین تکلیف شود.
وی افزود: سالهای متمادی، منابع کشور، آورده متقاضیان و سرمایه گذاران اعم از انبوه سازان و تعاونی ها در این پروژه درگیر شده و برای تعیین تکلیف این امر، هر چه زودتر باید به یک جمع بندی قطعی برسیم.
وی اظهار کرد: انبوه سازان و تعاونی ها باید طی 20 روز، برنامه اجرایی و جدول زمانبندی افتتاحیه های خود برای سال جاری را تهیه، نهایی و به دبیرخانه شورا اعلام کنند.
مقدوری گفت: به منظور تعیین تکلیف واحدهای مسکونی فاقد متقاضی نیز باید ساز و کار واگذاری آنها به انبوه سازان متقاضی، تدوین شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.