قدس انلاین – سعید کوشافر: باورش سخت بود، درشرایطی که سردمداران آمریکایی کشورمان را به شدیدترین تحریمها تهدید میکنندو زیر تعهدات بین المللی خود میزنند ، خبردار شویم که دو آمریکایی با خیال راحت دردشتهای کشورمان مشغول صید بزکوهی یا قوچ اوریال هستندو سازمان محیط زیست نه تنها برای انها فرش قرمز پهن میکند که حتی انهارا همراهی میکند که مبادا گزندی به انها برسد.

زوایای جدید تفریح دوآمریکایی با کشتار وحوش نیشابور/اعتراض شدید نماینده مشهدو رضایت وخونسردی نماینده نیشابور/ عادی بودن صدور پروانه شکار برای خارجیها درسازمان محیط زیست

این درحالی است که به دلیل کاهش وحوش منطقه ترتیبات امنیتی سختی برای شکار اتخاذ شده است تا شکارچیان متخلف دستشان به صید این گونه های کمیاب و درمعرض خطرانقراض نرسد اما خود این نگهبانان محیط زیست صرفا بخاطر یک مشت دلار به صیادان ینگه دنیا مجوز رسمی میدهند تا به دشت نیشابوررفته و با شکار حیوانات تفریح وعیششان کامل شود.

البته این رخداد ناگوار واین اتفاق تلخ که با واکنش شدید مردم خراسان رضوی روبرو شده است اوایل خرداد ماه رخ داد و مسوولان نهایت تلاششان را کردند تا ماجرای تفریح امریکایی ها دراستان با شکار به رسانه ها درز نکند اما بالاخره این حادثه تلخ به رسانه ها کشید تا دولتمردان پاسخ دهند که چرا طبیعت کشورمان را باچند دلار بازیچه عیش و طرب آمریکایی ها کردند.

***سکوت تلخ

درحالیکه برخی نهادهای مردمی حمایت از محیط زیست درمقابل کشته شدن چند سگ و گربه یا حتی موش یا قطع شدن چند درخت مواضع سفت وسخت وجدی میگریند اما طی روزهای گذشته تا کنون هیچ واکنشی از سوی این نهادها شاهد نبودیم به گونه ای که به نظر میرسد همه داد وفریاد این نهادها بر سرمدیران بخت برگشته ایرانی است و به محض اینکه پای آمریکا و امریکایی وسط میاید همه روزه سکوت میگیرند.

از دیگر سو مردم توقع دارند که این نهادها که درواقع خودرا به گونه ای حافظان مردمی محیط زیست وحیات وحش میدانند از مقامهای مسوول طرح پرسش کرده و بخواهند برای صدور این مجوزهای دلاری پاسخ قانع کننده ای دهند ؛ اما وقتی هیچ تحرکی از این دوستان نیمه راه طبیعت نمی بینند گمان میبرند که شاید اینها هم مانند دوستانی که درتهران گرفتار بندو زندان هستندو اتهام جاسوسی بر انها زده شده ، درمقابل غرب و بویژه امریکا همواره زبان بسته اند.

اما مردم استان منتظر این نهادهای بی خاصیت درمقابل غرب ننشستندو اعتراض و شکایتشان ازوضع ننگین را به گوش مقامهای مسوول رساندند به گونه ای که حتی درخواست پاسخ از بالاترین مقام دولتی را مطرح کردند.

درعین حال پرسش دیگری هم ذهن مردم منطقه نیشابور را بخود مشغول کرده است که چرا نمایندگان آنها درمجلس شورای اسلامی که باید زبان گویای مردم منطقه باشند تاکنون واکنشی که نشان از همراهی انها با مردم باشد از خود بروز نداده اند.

*** سوال از رییس جمهور

در پی انتشار خبر مجوزهای 70 میلیونی برای دو آمریکایی برای شکار در منطقه حیدری نیشابور که به گفته مسئولان محیط زیست با مجوز رسمی صورت گرفته موجب اعتراض شدیدمردم منطقه ؛ مشهدو همچنین  نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی شد.

این دو شکارچی آمریکایی اوایل خرداد ماه سال جاری با پرداخت ۱۰ هزار دلار مجوز شکار در منطقه حیدری نیشابور را کسب کرده و به کمک مسئولان محلی در این محدوده به شکار دو راس قوچ اقدام کردند.

نصرالله پژمانفر در واکنش به این اقدام در شبکه اجتماعی خود از پیگیری موضوع خبر داد و نوشت صندوق ملی محیط‌زیست که طبق قانون وظایف مشخصی مانند حفاظت و مقابله با بحران‌های محیط‌زیستی و مراقبت از منابع بر عهده دارد، این مجوز را به‌صورت متمرکز اعطا می‌کند و از استان‌ها مجوزهایی از تهران برای شکار اخذ می‌شود.

وی تصریح کرد: این رفتار قجری با منابع ملی برای دستیابی به پول قابل دفاع نیست و باید با افرادی که مسبب این مسئله هستند برخورد شود.پژمانفر تأکید کرد: باید کمپینی از سوی مردم راه‌اندازی شود و نه به این رفتار سازمان محیط‌زیست صورت بگیرد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: حتماً در مجلس طرح سؤال از رئیس‌جمهور خواهم داشت و از این مسئله به‌سادگی عبور نخواهیم کرد.

***مجوزهای ننگین

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: دولت برای کسب درآمد و جبران برخی کم‌کاری‌های تیم اقتصادیش نباید مجوزهای ننگین در حوزه محیط زیست صادر نماید.

 حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر اظهار داشت: یک کشور باید از تمام منابع خود از جمله منابع محیط زیست و حیوانات خود به نحو احسن مراقبت کند و تنها برای چند دلار اجازه شکار به افراد بیگانه از کشورهای دیگر را ندهد.

وی تصریح کرد: متاسفانه طبق برخی مدارک در طول سال‌های گذشته بیش از 100 مجوز در این زمینه و موارد مشابه از سوی دولت‌های یازدهم و دوازهم صادر شده است که نیاز است از سوی مجلس و نمایندگان واکنش صریح و قاطع نشان داده شود و دولت و شخص رئیس جمهور در این رابطه پاسخگو باشند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اعطای مجوز شکار به دو آمریکایی در نیشابور، گفت: از این مسئله به سادگی در مجلس شورای اسلامی عبور نخواهیم کرد.

پژمانفر بیان داشت: در طول سال‌های گذشته در مسیر مراقبت و محافظت از حیوانات، تعداد زیادی از محیطبانان عزیز کشور جان خود را از دست داده‌اند و برخی نیز در این رهگذر دچار معلولیت‌های خاص گردیده‌اند، اما مزد زحمات این غیور مردان را نباید در ازای چند دلار به تاراج بیگانگان گذاشت.

وی ادامه داد: در رابطه با این مجوزهای ننگین، روز یکشنبه طرح سوال از رئیس جمهور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با محوریت این موضوعات مطرح می‌شود: برای به دست آوردن پول و منابع مالی دولت تا چه مرز و حدی پیش می‌رود؟، پنهان کاری و انجام کارهای محرمانه با چه اصول و ضوابطی و منطبق بر کدام مجوزها صورت می‌گیرد؟

***مشکلی نیست

اما درحالی که مردم واکنش های اعتراضی به شکار دو آمریکایی درنیشابور از خود بروز داده اند نماینده انها درمجلس بر این باور است که مشکلی بوجود نیامده است و با پول دو آمریکایی میتوان مشکلات نقدینگی محیط زیست را حل کرد.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی میگوید: اگر با شرایط قول داده‌شده این شکارها صورت بپذیرد، مشکل خاصی وجود ندارد و از این طریق می‌توان قسمتی از مشکلات نقدینگی حوزه حفاظت از محیط‌زیست را نیز حل کرد.

 حمید گرمابی با اشاره به شکار دو رأس قوچ اوریال در منطقه حیدری نیشابور اظهار داشت: طی پیگیری‌هایی که در مورد این موضوع انجام دادم و اطلاعاتی که کسب شد، طبق سرشماری‌هایی که مرتباً در منطقه حفاظت‌شده حیدری انجام می‌شود، مسئولین به این نتیجه رسیده‌اند که با توجه به جمعیت فعلی قوچ اوریال، امکان اجازه شکار محدود وجود دارد.

وی تصریح کرد: برخی شرکت‌ها که در زمینه توریست شکارچی و در سطح بین‌المللی فعالیت می‌کنند برای این موضوع ورود کرده‌اند.نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برای شکارچیان داخلی قیمتی حدود یک تا دو میلیون تومان و برای خارجی 18 هزار دلار برای شکار یک رأس قوچ هزینه دریافت خواهند کرد.

گرمابی بیان داشت: شکار تحت کنترل و نظارت است و قوچ‌های سن بالا از طریق دوربین برای شکار شناسایی می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین قول داده‌اند هزینه دریافت شده برای حفظ و حراست از محیط ‌زیست همان منطقه هزینه شود، اگر همه قول‌هایی که داده‌اند اجرایی شود، به نظر این شکار مشکل ندارد ولی اگر هرکدام از این شرایط نباشد قطعاً اوضاع فرق می‌کند.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اعطای مجوز شکار با هدف کنترل افزایش بی‌رویه تعداد قوچ‌های نر و یا حل مشکل کمبود آب در منطقه بیان داشت: این دلایل مطرح‌ شده را نشنیده‌ام ولی از آنجایی که قوچ اوریال در شرف انقراض نیست به نظر این اقدام مشکلی ندارد.گرمابی خاطرنشان کرد: حتی در منطقه رئیسی نیز به دلیل آسیب زدن به مزارع توسط برخی از این حیوانات، امکان دارد به‌زودی اجازه شکار نیز صادر شود.

وی افزود: اگر با شرایط قول داده‌ شده این شکارها صورت بپذیرد، مشکل خاصی وجود ندارد و از این طریق می‌توان قسمتی از مشکلات نقدینگی حوزه حفاظت از محیط‌زیست را نیز حل کرد.

*** شکار چهارپا در ۵ استان

درهمین حال مدیرکل دفتر حفاظت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: تعداد معدودی پروانه شکار چهارپا، در راستای کمک به حفظ و پویایی جمعیت برخی گونه‌ها، در بعضی از زیستگاه‌های کشور صادر شده است.

علی تیموری افزود: با توجه به استمرار خشکسالی و کاهش ظرفیت بُرد زیستگاه‌های طبیعی و نیز با عنایت به آنالیز نتایج سرشماری‌های حیات وحش که افزایش چشمگیر جمعیت گونه‌های چهارپا را تایید می‌نماید، صدور تعداد محدودی پروانه شکار، بهترین تصمیم ممکن در حال حاضر است.

وی ادامه داد: ترتیبی اتخاذ شده که منابع مالی حاصل از شکار گونه‌ها، در زیستگاه‌ها و مناطقی که شکار در آن‌ها انجام می‌گیرد، هزینه شود.مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید محیط زیست تصریح کرد: در همین راستا تعداد معدودی پروانه شکار چهارپا در پنج استان کرمان، یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و البرز صادر شده است.

تیموری با اشاره به اظهارات برخی مدیران شرکت‌های گردشگری مبنی بر دریافت 70 میلیون تومان بابت هزینه صدور هر یک عدد مجوز شکار برای گردشگران خارجی گفت: هزینه صدور پروانه برای شکار هر یک رأس قوچ اوریال، برای شکارچیان داخلی حدود 1 میلیون تومان و برای اتباع خارجی چندین برابر این مبلغ می‌باشد که بخش اعظم درآمد حاصل از این مجوزها نیز در همان منطقه حیدری هزینه خواهد شد.

وی با یادآوری این موضوع که سازمان حفاظت محیط زیست کشور، تنها برای شکار گونه‌های نر جانوری پروانه صادر می‌کند، افزود: شکار در این شرایط هیچ استرسی برای ماده‌های زایمان کرده و بره‌های آن‌ها ایجاد نمی‌کند و شاید بتوان گفت که بهترین زمان شروع شکار از حیث کاهش استرس برای جمعیت زایا، نورَس و جوان گله‌ها، بازه زمانی تعیین شده در دستورالعمل مذکور یعنی از اول خرداد به بعد است.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: مردم عزیز کشورمان مطمئن باشند که سازمان حفاظت محیط زیست هرگز تنوع زیستی و حیات وحش کشور را فدای مصالح زودگذر نکرده و نخواهد کرد.

***بازنشستگی غافلگیرانه مدیرکل

اما خبر رسید که درهمین زمان یعنی پس از صدور مجوزشکار برای دو آمریکایی بخاطر 10هزار دلار، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی بازنشسته شد و مدیرکل سابق این سازمان در قم، جانشین وی می‌شود.

بنا براین گزارش طی روزهای  گذشته خبری کوتاه منتشر شد که حکایت از عزل حمید صالحی، مدیرکل محیط‌زیست خراسان رضوی داشت ؛ مدیر روابط عمومی اداره کل محیط زیست خراسان رضوی اظهار کرد: عزل آقای صالحی صحت ندارد، در واقع وی بازنشسته شده است.وی از حضور مدیرکل محیط‌زیست قم در سمت مدیرکلی محیط زیست خراسان رضوی خبر داد و افزود: اوایل هفته آینده، آیین تکریم و معارفه این مدیران برگزار می‌شود.

نکته قابل توجه آنکه در شرایطی که پیش از تغییر هر مدیرکل در سطح استان، خبرهایی درباره این موضوع منتشر می‌شود، اما خبر بازنشستگی صالحی و تغییر مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی، فعالان محیط‌زیست و اصحاب رسانه را غافلگیر کرد.

معصومیان درباره این موضوع گفت: در هر صورت آقای صالحی 30 سال خدمت خود را تمام کرده‌ است، اما چون مدیرانی که مدرک کارشناسی ارشد به‌بالا دارند، با نظر رئیس سازمان می‌توانند تا چند سال دیگر هم به‌خدمت خود در این سازمان ادامه دهند، ما پیش‌بینی این تغییر را نمی‌کردیم. مدیرکل پیشین این اداره کل در خراسان رضوی نیز با 37 سال سابقه بازنشسته شده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.