یزد - مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد گفت: کتابخانه‌های عمومی استان یزد در ۵ شاخص عضویت، امانت کتاب، تعداد کتاب، زیربنای کتابخانه‌ای و تعداد کتابخانه، جایگاه نخست کشور را کسب کرده است.

کتابخانه‌های استان یزد جایگاه نخست کشور را کسب کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد، رقیه دوست فاطمی‌ها، اظهارداشت : هم‌اکنون ۱۱۱ باب کتابخانه در استان یزد فعال است که از این تعداد ۹۸ باب نهادی، ۱۲ باب مشارکتی و ۱ باب نیز مستقل است.

وی افزود: کتابخانه‌های استان با تلاش همه کارکنان ستادی و کتابدار خود توانسته است در شاخص‌های مهم عضویت، امانت کتاب، تعداد کتاب، زیربنای کتابخانه‌ای و تعداد کتابخانه جایگاه نخست کشور را به خود اختصاص دهد که در برخی از این شاخص‌ها حتی جایگاه استان بسیار فراتر از میانگین کشوری است.

وی افزود: هم‌اکنون حدود ۲ میلیون و ۹۴ هزار نسخه کتاب در کتابخانه‌های استان موجود است که در سال ۹۶ بیش از یک میلیون مورد امانت از این کتاب‌ها صورت گرفته و در حال حاضر ۹۹ هزار و ۲۳۰ نفر از جمعیت استان عضو کتابخانه عمومی هستند که این میزان، حدود ۹ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با بیان اینکه کتابخوانی یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی جامعه‌ها است، گفت: در سال‌های اخیر تلاش شده است تا همه زیرساخت‌های لازم برای جذب مردم به مطالعه و بهره‌مندی از منابع کتابخانه‌ها فراهم شود که در این راستا بخش زیادی از کتابخانه‌های غیراستاندارد استان بهسازی شد و در کنار این امر نیز زیرساخت‌های عمرانی، فناوری اطلاعات، تجهیزات کتابخانه‌ای و امکانات بخش کودک برای کتابخانه‌ها تأمین شد.

دوست فاطمی‌ها تصریح کرد: در سال ۹۴ با تشکیل تیم کارشناسی در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، بیش از ۶۰۰ مورد بازدید از همه کتابخانه‌های استان طی سه سال گذشته صورت گرفت و نقاط قوت و ضعف، کمبودها و نیازهای هریک از کتابخانه‌ها جمع‌آوری شد و پس از آن و در طول سه سال برای رفع نقاط ضعف، تقویت نقاط قوت و تأمین نیازهای کتابخانه‌ها در بخش‌های فناوری، تجهیزات کتابخانه‌ای، سیستم‌های گرمایشی سرمایشی و امکانات بخش کودک تلاش شد.

وی همچنین به طرح‌های مختلف کتابخانه‌ها برای جذب مخاطبان به کتابخانه و مطالعه اشاره کرد و گفت: برگزاری بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ نشست کتاب‌خوان، برگزاری نشست‌های رونمایی و نقد و بررسی کتاب و همچنین برنامه‌های ویژه بخش‌های کودک نظیر قصه‌گویی، نمایش‌نامه‌خوانی و کلاس‌های نقاشی از جمله برنامه‌هایی است که به جذب اعضا و مخاطبان به ویژه قشر کودک و نوجوان به کتابخانه‌ها، کمک کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.