بر اساس خبری که در فرودین ماه در یکی از کانال‌های خبری منتشر شد، هزینه‌های مجلس در فروردین ماه امسال با احتساب روزهای تعطیل مبلغی حدود یک میلیارد تومان در هر روز برآورد شده است. جدای از بودجه‌ مجلس برای سال ۹۷، برخی نهادهای زیر مجموعه مجلس همچون مرکز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات نیز بودجه جداگانه‌ای برای خود دارند.

نمایندگان از بودجه و هزینه‌های واقعی مجلس می‌گویند

به گزارش قدس آنلاین، هزینه‌های جاری مجلس شورای اسلامی یکی از موضوعات بحث برانگیز و جالب توجه افکارعمومی بوده است. بر اساس خبری که در فرودین ماه در یکی از کانال‌های خبری منتشر شد، هزینه‌های مجلس در فروردین ماه امسال با احتساب روزهای تعطیل مبلغی حدود یک میلیارد تومان در هر روز برآورد شده است. البته برخی هزینه‌های مجلس از جمله افزایش حقوق، افزایش هزینه آب، برق و تلفن... و هزینه کارمندان نیز در افزایش میزان اعداد و ارقام هزینه‌های مجلس تاثیر داشته است.

همچنین دولت برای سال ۹۷ مبلغ ۵,۳۳۲,۹۰۰ میلیون‌ ریال به عنوان بودجه پارلمان پیشنهاد داد.

از سوی دیگر، مطرح شدن برخی موضوعات در چند وقت اخیر سبب شد تا حساسیت درباره هزینه‌های مجلس و منابع مالی مورد استفاده نمایندگان بیشتر شود که از جمله می‌توان به سفرهای خارجی برخی نمایندگان با هزینه مجلس، ساخت و ساز ساختمان‌های گوناگون برای مجلس، هزینه خرید خودرو و ... می‌باشد.

محمد جواد ابطحی نماینده مردم خمینی شهر در گفت و گو با قدس آنلاین، درباره بودجه سال ۹۷ اظهار داشت: بودجه مجلس شورای اسلامی برای امسال حداقل ۷۰۰ میلیارد تومان درنظر گرفته شده که به عبارتی هزینه هر روز مجلس حدود دو میلیارد  تومان می‌باشد.

ابطحی همچنین با اشاره به هزینه ۳۰ میلیون تومانی هر دقیقه جلسه علنی مجلس که چندی پیش در رسانه‌ها منتشر شد، افزود: باید هیئت تحقیق و تفحص برای بررسی هزینه‌های مجلس دست به کار شود و هزینه ۳۰ میلیون تومانی هر دقیقه جلسه علنی مجلس را با جزئیات آن منتشر کند. اگر این موضوع صحت داشته باشد به نوعی فاجعه است و باید دید خروجی این هزینه‌ها چیست.

وی همچنین ادامه داد: منابع مالی محدود است و اگر برای هزینه‌های مجلس از منابع عمومی کشور بودجه مشخصی اختصاص داده می‌شود باید بهترین نتیجه را داشته باشد. سوال این است که آیا مجلس با این میزان هزینه کارایی مناسبی دارد، درحالیکه چنین نیست و متاسفانه اقدامات مجلس با این میزان هزینه اثربخش نیست. باید جلوی ریخت و پاش‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله سفرهای خارجی گرفته شود. یکی از بحث‌های ما در تحقیق و تفحص بحث سفرهای خارجی نمایندگان است که بایستی ضرورت این سفرها و میزان تاثیر آن بر ارتقای کار قانونگذاری سنجیده شود.

اما در مقابل اظهارات ابطحی، عبدالرضا مصری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با دفاع از عملکرد مجلس در هزینه‌های آن اظهار داشت: مجلس روشن‌ترین هزینه را دارد. اینکه دولت هزینه روزانه مجلس را یک میلیارد تومان برآورد می‌کند، باید گفت این یک میلیارد تومان در مقابل هزینه‌های دولت عدد قابل توجهی نیست که شما بخواهید آنرا به حساب بیاورید و درباره آن گزارش تهیه کنید.

همچنین نکته قابل توجه این است که جدای از بودجه‌ مجلس برای سال ۹۷، برخی نهادهای زیر مجموعه مجلس همچون مرکز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات نیز بودجه جداگانه‌ای برای خود دارند.

بودجه مرکز پژوهش‌های مجلس با ۴۷۳,۸۶۶ میلیون ‌ریال، کتابخانه مجلس با ۳۱۲,۴۹۵ میلیون ‌ریال، دیوان محاسبات کشور با ۳,۷۵۷,۲۰۰ میلیون ریال و بخش تنقیح قوانین با ۸۰,۰۰۰ میلیون ‌ریال دارای ردیف‌های بودجه‌ای جداگانه هستند.

همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز با اشاره به همین موضوع اظهار کرد که دستگاه‌هایی همچون مرکز پژوهش‌ها هزینه‌های جاری خود را دارند و اعداد و ارقام آن در بودجه کلی مجلس آورده نمی‌شود.

وی در ادامه گفت: بایستی جلوی یک سری ریخت و پاش‌ها از جمله نحوه مباحث اداری، ساخت و سازها و نصب تجهیزات در مجلس گرفته شود.   این موارد هزینه‌های زیادی برای کشور در پی دارد و بایستی کاهش پیدا کند.

دلیگانی همچنین در توضیح اینکه علیرغم روزهای تعطیل مجلس برخی هزینه‌های ثابت مجلس برقرار است و تغییری ندارد، گفت: برخی هزینه‌های مجلس مرتبط به هزینه‌های ثابتی از جمله هزینه حقوق پرسنل، هزینه حقوق و دفاتر نمایندگان است. این قیبل هزینه‌های ثابت وجود دارد و تعطیل بودن یا نبودن مجلس تفاوت چندانی در هزینه‌های جاری ندارد و تنها ممکن است در روزهای تعطیل هزینه وعده‌های غذایی و برخی هزینه‌های جانبی حذف شود.

مهرداد بائوج لاهوتی نیز در تشریح هزینه‌های جاری مجلس، تصریح کرد: ادعای یک میلیاردی هزینه‌های مجلس صحت ندارد و مجلس نیز همانند سایر دستگاه‌ها پرداخت حقوق و مزایای مشخص دارد. گرچه همه باید برای کاهش هزینه‌ها تلاش کنند و مجلس نیز از آن مستثنی نیست اما باید گفت که در نحوه اختصاص هزینه‌های مجلس در مقابل هزینه دستگاه‌های دیگر دقت و توجه کافی صورت می‌گیرد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه بر این باور است که در حال حاضر دفاتر هر چهار نماینده در یک اتاق قرار دارد و کارکنان مجلس همه در ساختمان‌های مخروبه اسکان دارند. بهتر است درباره دفاتر نمایندگان قضاوت شود که آیا این دفاتر در شان یک نماینده مجلس است. در حال حاضر یک بخشدار در شهرستان کوچک برای خود اتاق مجهز و وسیعی دارد اما هر چند نفر از نمایندگان در یک اتاق اسکان دارند و مراجعات مردمی آنها با مشکل مواجه است. هزینه‌های مجلس روال عادی خود را دارد و در آن افراطی نیست.

نماینده مردم لنگرود همچنین بیان کرد: اتومبیل‌هایی که از سوی مجلس به نمایندگان اختصاص داده شده و با آن جابجا می‌شوند، اغلب ماشین پژو پارس چند سال کار کرده است درحالیکه همان اتومبیل نیز اکثر مواقع خراب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.