قدس آنلاین: روزنامه ساوت چاینا هنگ کنگ از نگاه تحلیلگران جهانی نوشت با توجه به حضور رییس جمهوری اسلامی ایران در اجلاس شانگهای و روابط نزدیک کشورهای عضو این سازمان با تهران، کشورهای چین، هند و روسیه پایبندی و پشتیبانی خود را در این اجلاس از برجام اعلام خواهند کرد.

چین، هند و روسیه در شانگهای از برجام حمایت می کنند

'سیرکان کاناداپالی' کارشناس امور چین در موسسه جواهر لعل نهرو هند در گفت و گو با این روزنامه می گوید: یکی از مسایل مهم اجلاس سازمان همکاری شانگهای، برجام است که در این نشست درباره آن رایزنی و از آن حمایت می شود.
وی گفت که کشورهایی نظیر چین و هند عمدتا با مسایل مرتبط با انرژی دست در گریبان هستند و نقض برجام از سوی آمریکا می تواند مشکلاتی را برای آنها در تعامل با ایران فراهم کند و برای همین این کشورها می خواهند به هر شکل از توافق هسته ای پشتیبانی کنند.
این تحلیلگر هندی می افزاید که حامیان برجام از هر فرصتی از جمله اجلاس سران برای نجات این توافق استفاده می کنند و در بیانیه پایانی اجلاس 'چینگ دائو' نیز به وضعیت خاورمیانه و این نگرانی ها اشاره خواهد شد.
وی تصریح کرد که چین و روسیه دو کشوری هستند که خیلی زود نگرانی شان را بابت اقدام دولت آمریکا در نقض برجام اعلام کردند و حالا هند به آنها ملحق شده است و با توجه به اینکه ایران تامین کننده بزرگ انرژی برای هند و چین است طبیعتا باید از توافق هسته ای حراست شود.
'آلکساندر گابوف' از مرکز کارنیه روسیه نیز می گوید که همه کشورهای حاضر در اجلاس سران شانگهای می خواهند از این فرصت برای حراست از برجام و ایجاد اتحاد بر ضد آمریکا استفاده کنند.
وی افزود که برای ایران هم این حس انسجام بسیار مهم است و برای همین این یک فرصت ایده آل خواهد بود تا همه کشورها بر حمایت از توافق هسته ای تاکید کنند.
'جانگ شین' کارشناس چین از دانشگاه نورمال نیز می گوید: نقض برجام توسط آمریکا چیزی نبود که کشورها می خواستند شاهد باشند آنها رفتارهای آمریکا را نسنجیده می دانند نقض برجام ناامید کننده بود.
وی گفت که در کنار طرح موضوع برجام در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای ایران احتمالا تلاش می کند تا در باره عضویت رسمی خود نیز رایزنی هایی انجام دهد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.