قدس انلاین : مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: از بقایای بجای مانده یک شهر تاریخی در روستای دامسک از توابع بخش مرکزی تربت حیدریه، ۱۲خمره سفالی کشف شد.

کشف ۱۲ قلوهای سفالی در تربت حیدریه

به گزارش قدس آنلاین ، ابوالفضل مکرمی فر در حاشیه بازدید از این بنای تاریخی  افزود: تاکنون کار حفاری به وسعت نزدیک به ۱۰ هکتار انجام شده و احتمال شناسایی تعداد بیشتری خمره نیز وجود دارد.

وی زمان کشف شهر باستانی را زمستان پارسال عنوان و اظهار داشت: کار بررسی و کاوش با مشارکت این اداره و گروه باستان شناسی دانشگاه تربت حیدریه از اوایل خرداد ماه جاری آغاز شده و طبق اعلام اولیه کارشناسان، قدمت این شهر تاریخی احتمالا به دوران ساسانیان باز می گردد.
مکرمی فر افزود: در بررسی های ابتدایی مشخص شد خمره ها محل ذخیره آذوقه بوده، اما وسعت دقیق شهر باستانی هنوز مشخص نشده و این بدان خاطر است که عملیات حفاری همچنان ادامه دارد و با هر حفر جدید ابعاد تازه ای از این معمای تاریخی گشوده می شود.
وی با بیان اینکه این آثار ارزشمند حین شخم زدن زمین کشاورزی کشف شدند، گفت: یکی از وظایف انجمن های میراث فرهنگی روستاها حفاظت و شناسایی محوطه های تاریخی می باشد که این منطقه تاکنون توسط اعضای انجمن نگهداری و حفاظت شده است.
مدیر گروه باستان شناسی دانشگاه تربت حیدریه نیز گفت: حدس اولیه ما بر اساس فرم لبه، طرح داخلی و جنس خمره ها حاکی از آن است که مربوط به دوران ساسانیان بوده و مشابه آن در منطقه مرو نیز پیدا شده است.
مهدی فلاح افزود: در عین حال تا زمان بیرون کشیدن خمره ها از دل خاک، انتقال آن ها به آزمایشگاه و انجام کارهای مطالعاتی و بررسی های علمی، نمی توان به طور قطع نظری ارایه کرد.
تاکنون از مجموع ۲۰۰ اثر تاریخی و گردشگری شناسایی شده در منطقه تربت حیدریه، ۴۷ بنا و محوطه تاریخی و ۲ اثر معنوی و ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.