۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۱
کد خبر: 604544

طی روزهای گذشته جمعی از کامیونداران خراسان رضوی و البته بعد درکل کشور نسبت به شرایط کاری خود اعتراضاتی را مطرح کردند. اعتراضاتی که با بی توجهی مقامهای مسوول روبرو شد ورفته رفته رنگ دیگری بخودگرفت ودرنهایت به اعتصاب برخی از کامیونداران منتهی شد.

گرانی کاذب درخراسان رضوی ونقش جدی نهادهای نظارتی

دراین میان مانند همه اعتراضها واعتصابهای صنفی گروهی سودجو وارد ماجرا شده و گاه صحنه هایی ناخوشایند از برخورد رانندگان با هم صنفان خود را بوجود اورد که اصلا شایسته این قشر زحمتکش نبود ، رانندگانی که به هردلیل قصد نداشتند به صف معترضان یا اعتصاب کنندگان بپیوندند با برخوردهای خشن و زشت برخی افراد مواجه شدند که قطعا راننده نبوده و سودجویانی هستند که همیشه خود را درلباس معترضان صنفی جا میزنند.

دست از کارکشیدن برخی از رانندگان جاده ای تنها چند روز طول کشید و مقامهای مسوول درخراسان رضوی و کشور با حضور درجلسات مداوم و کاربردی به مشکلات این صنف پرداخته وراه حلهایی مناسب هم ارایه شد که باعث شدتا رانندگان دست ازکارکشیده دوباره سوار بر کامیون شده وراهی جاده ها شوند. اگرچه برخی از این مشکلات مربوط به بخش خصوصی وبخشی ازشرایط جاری کشور بود اما یک بخش از مشکلات که مورد توجه رانندگان قرار گرفته بود هم مربوط به تعهدات دولت درباره بیمه رانندگان بود که انهم مورد رسیدگی قرارگرفته ودستورات لازم صادر شد.

اما درهمین مدت چند روزه اعتصاب رانندگان مشکلات زیادی برای مردم بوجود امد که بخشی از ان شامل همه مردم وبخش دیگری اصناف وتولید کنندگان را دربرگرفت. مشکلاتی که شاید اگر رانندگان ازآن اگاه بودند اینگونه دست ازکار نمیکشیدند.

درهمین مدت کوتاه قیمت برخی از کالاها و بویژه میوه وتره بار افزایشی چند ده برابری را طی کرد و باعث شدتا گروه زیادی از مردم و بویژه قشر کم درامد از مصرف بسیاری از میوه های فصل محروم شود. به عنوان مثال هندوانه که به قیمت 500تومان رسیده و به خانه کم درامدها هم وارد شده بود با افزایش قیمت تا 2000تومان از سفره انها پرکشید بماند که قیمت عمده میوه های فصل از 10هزارتومان هم فراتر رفت.

این درحالی بود که مشکلات شدید وحادتر درجای دیگری رخ داد که دور از چشم مردم بود و بخشی ازتولید کنندگان را به خاک سیاه نشاند. کشاورزی که محصولش را برداشت کرده بود و منتظر بود تا بار کامیون کرده و راهی بازار نماید . این کشاورز که کامیونی برای انتقال محصولش نمیافت باید با چشمانی اشکبار نظاره گر فاسد شدن ثمره یکسال زحمتش زیر افتاب سوزان ماه پایانی بهار می ماند.

از انسو درنظر بگیرید دامدار و مرغداری که موجودی انبارش پایان یافته است و علوفه ودانی ندارد که به گاو وگوسفند ومرغش بدهد . این حیوانات زبان بسته که نمیدانند رانندگان کامیون تا به هدفشان نرسند بارجابجا نمیکنند یا باید گرسنه بمانند و ضرر به تولید کننده بزنند یا مانند مرغداری باید با وزن اندک راهی کشتارگاه شده وضرر مضاعفی به مرغدار تحمیل کنند.

گذشته از تمام این خسارتها که مشابه ان دربخشهای دیگر تولیدی و بازارهم فراوان است را کسانی رقم زدند که راهی غیر معمول برای دستیابی به انچه حقوق از دست رفته خود میدانستند انتخاب کردند. رانندگان کامیونی که تحت تاثیر برخی القائات دست به اعتصابی همگانی زده و با کسانی که این اعتصاب را برای کمک به تولید کنندگان یا موارد ضروری میشکستند برخوردهایی خشن داشتند.

اما یک فقط یک بخش ماجرا است . درکشور ما قیمتها خیلی زود و راحت و به هر دلیل موجه یا غیر موجه بالا میرود . اتفاقی که طی روزهای گذشته بهانه اش اعتصاب کامیونداران بود. تقریبا بر قیمت تمام کالاهایی که نیاز به جابجایی داشت اثر گذاشت و باعث کمبودی کاذب وگرانی بی دلیل شد. ماجرا تاجایی پیش رفت که برخی از بازاریان حتی کالای موجود خودرا هم برای فروش عرضه نمیکردند تا بتوانند انرا با قیمت جدید فروخته وسود بیشتری ببرند.

بر اساس منطق باید با پایان اعتصاب واغاز بکارکامیونداران قیمتها به حال قبلی برگرددو وفور کالا باعث شود تا همه چیز به روال سابق برگردد مگر تاثیر اندکی که افزایش 15درصدی کرایه ها بر کالای نهایی دارد که انهم مطابق محاسبات کمتر از 5درصد خواهد بود . این همان جایی است که مشکل اصلی شروع میشود وکمتر فروشنده ای را میتوان یافت که بخواهد کالایش را باقیمت قبل به فروش برساند وعملا این گرانیها نهادینه شده است .

شاید اگر نظارتی جدی یا رقابتی واقعی درخراسان رضوی وجود داشت میتوان تصور کرد که طی هفته جاری بسیاری ازقیمتها به کانال چند هفته قبل بازگردد اما انگونه که ازشواهد پیداست و طی روزهای اخیر مشاهده میشود نه تنها قیمتها کاهش نیافته که حتی برخی توقع دارند افزایش کرایه ها راهم بر قیمتهای گران شده اضافه کرده وقیمت نهایی را محاسبه نمایند.

اینجاست که عمق فاجعه ای که اعتراض نادرست کامیونداران بوجود اورد مشاهده میشود که البته خود انها نیز از این بلیه درامان نخواهند بود چرا که انها هم عضوی از همین جامعه هستندو این گرانی کاذب بر زندگی انها هم تاثیر خواهد گذاشت .اما اکنون وظیفه نهادهای نظارتی خراسان رضوی است که از حقوق مصرف کنندگان حمایت کنند و با برخورد جدی وصدور اطلاعیه واخطاریه به تمام کسانی که قصد دارند از دوهفته گل الود بازار ماهی مقصود صید کنند هشدار دهند و باانها برخوردی جدی داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.