محدودیت داروهای خارجی برند موجب سوء استفاده برخی افراد سود جو و ترغیب بعضی بیماران به بازار غیررسمی دارو شده است.

عوامل بازدارنده قانونی در برخورد با بازار سیاه دارو جدی نیست!

به گزارش قدس آنلاین، محدودیت داروهای خارجی برند موجب سوء استفاده برخی افراد سود جو و ترغیب بعضی بیماران به بازار غیررسمی دارو شده است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان این مطلب به خبرنگار ما می‌گوید: داروهای قاچاق عمدتاً داروهایی است که از مبادی غیر رسمی وارد کشور می‌شود و با توجه به اینکه اغلب جعلی و تقلبی است به جای اینکه عامل بهبودی و سلامت باشد، مضر و آسیب رسان خواهد بود. ضمن آنکه دارو کالایی است که زنجیره آن از محل تولید تا محل توزیع نیازمند شرایط خاص برای حفظ و نگهداری است و در خصوص داروهای قاچاق این موارد رعایت نمی‌شود.  

کیانوش جهانپور می افزاید:اغلب داروهای قاچاق که در بازار سیاه دارو عرضه می‌شوند، داروهای مصرفی بیماران خاص است که جعلی و یا تاریخ مصرف گذشته است که به جای درمان دارای عواقب جبران ناپذیر متعددی است.

وی می‌گوید: ما وجود بازار سیاه دارو را در کشور انکار نمی‌کنیم، اما سازمان غذا و دارو یک سازمان اجرایی است که در خصوص برخورد با داروهای قاچاق، اختیار انتظامی و قضایی ندارد، با این حال به عنوان جزیی از نظام سلامت و اهمیت موضوع در زمینه مقابله با این معضل اعلام آمادگی می‌کنیم.

به اعتقاد وی عوامل بازدارنده قانونی در برخورد با بازار سیاه دارو در کشور به حد کافی جدی نیست و ما نیازمند تشدید برخوردهای انتظامی و امنیتی برای شناسایی منابع و عوامل اصلی واردات داروهای قاچاق به منظور برخورد قضایی با آن‌ها هستیم که البته ممکن است در این مورد خلاهایی در قانون وجود داشته باشد که می‌توان با تصویب قوانین جدید آن‌ها را برطرف ساخت.

وی تصریح می‌کند:البته نباید تنها به سطح نظارتی اکتفا کرد، بلکه باید در راستای ارتقای فرهنگ و آگاهی‌های عمومی گام برداریم زیرا تا زمانی که متقاضی دارو قاچاق در کشور باشد، همچنان با پدیده بازار سیاه دارو مواجه خواهیم بود. دکتر جهانپور تاکید می‌کند: نخستین گام برای مبارزه با بازار سیاه دارو، آگاهی دادن به مردم در خصوص تبعات مصرف داروهای قاچاق است و اگر هدف از مصرف دارو بهبود و سلامتی است، باید از محل‌های مجاز ارائه دارو یعنی داروخانه‌ها داروهای دارای لیبل تهیه و مصرف کنند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو می‌افزاید: برخی مواقع ممکن است بعضی از همکاران پزشک یا داروساز نام تجاری داروی خاصی را برای بیمار تجویز و یا توصیه کنند و یا اینکه بیماران مزمن به دلیل بی اطلاعی از نظام دارویی ژنریک کشور چون سال‌ها از برند دارویی خاصی استفاده کرده‌اند و تصور کنند فقط همان برند تأثیر مثبت در بهبود و سلامت آن‌ها دارد در نتیجه به جست و جوی داروی مورد نظر با برند توصیه شده می‌پردازند که در صورت توجیه نشدن ممکن است سر از بازار سیاه دارو درآورند. همچنین گرایش نادرست بیماران به استفاده از داروهای خارجی نیز موجب می‌شود عده‌ای افراد سودجو هر داروی تقلبی، برچسب گذاشته شده جعلی و یا تاریخ مصرف گذشته را به نام برند تجاری به خورد بیماران دهند.

دکتر جهانپور در این خصوص نیز می‌گوید: دارو در تمام کشورها به لحاظ علمی دارای ویژگی‌های تعیین شده است و اگر دارویی به لحاظ مطالعات دارویی از استانداردهای لازم برخوردار نباشد، تولید آن متوقف و حتی از سطح بازار جمع آوری می‌شود.

وی می‌افزاید: کشور ما با پیشینه ذهنی منفی در خصوص داروهای تولید داخلی روبه روست در حالی که واقعیت موضوع متفاوت است و ما در تولید و توزیع مواد اولیه دارو وارد بازار جهانی شده‌ایم و به رغم اینکه ۹۶ درصد داروها تولید داخل است آمار ریکال و جمع آوری داروهای داخلی با داروهای برند خارجی برابر است و این نشان می‌دهد که داروهای داخلی از کیفیت و ایمنی لازم برخوردار است و آنچه موجب تفاوت داروهای داخلی با داروهای برند خارجی می‌شود، شامل طعم و بسته بندی آن هاست که این موضوع در اغلب کشورها و شرکت‌های دارو سازی مطرح است و تأثیری در کیفیت دارو ندارد.

 به گفته این مسئول بازار سیاه دارو شامل داروهای بیماران خاص و بیماران مزمن (با نام تجاری مخصوص)، داروهای دوپینگ، هورمون‌های غیر مجاز و داروهایی که خارج از فهرست دارویی کشور است می‌شود.

جهانپور تصریح می‌کند: خوشبختانه قاچاق دارو در مقایسه با قاچاق سایر کالاها و حتی کالاهای پزشکی بسیار محدود است، اما با توجه به اهمیت دارو و عوارض جبران ناپذیر داروهای قاچاق و جعلی، تمرکز بیشتری را بر این موضوع می‌طلبد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.