اهواز_ مدیر عامل شرکت آبفا خوزستان با بیان اینکه حدود ۴۰ درصد آب شرب تولیدی استان هدر می رود گفت: بیش از نیمی از شبکه های توزیع آب و فاضلاب استان خوزستان فرسوده است که این امر باعث افزایش هدر رفت آب می شود.

۴۰درصد آب شرب به دلیل فرسودگی شبکه هدر می‌رود / وضعیت آب شرب خوزستان بحرانی شده است

به گزارش قدس آنلاین، صادق حقیقی پور شنبه در دیدار استاندار خوزستان با مهندسان و عوامل اجرایی طرح های عمرانی شرکت آبفا استان با اشاره به اینکه در روزهای گذشته وضعیت آب شرب استان خوزستان بحرانی شده، گفت: میزان شوری آب در رودخانه بهمنشیر به ۱۱ هزار و ۳۰۰ میکروموس بر متر مکعب و شوری آب کارون در محدوده شهرستان خرمشهر به۱۸ هزار میکروموس بر متر مکعب رسیده است.

وی ادامه داد: میزان شوری آب شرب در شهرستان های آبادان، خرمشهر و شهرهای پایین دست کارون بیش از سه برابر حد استاندارد است.

حقیقی پور با تاکید بر اینکه بهداشتی بودن آب شرب خط قرمز ما است و آب توزیع شده به لحاظ بهداشتی مورد تایید است یادآور شد: اما ما درخصوص مطلوبیت کیفی آب شرب نگرانی هایی داریم.

وی در بخشی دیگر تصریح کرد: از ۶۳ شهر استان خوزستان تنها برای ۱۶ شهر ردیف اجرایی طرح های فاضلاب در نظر گرفته شده بود اما با پیگیری های صورت گرفته شهر مسجدسلیمان نیز مشمول این طرح شد و فاز نخست این پروژه به زودی اجرایی می شود.

حقیقی پور اظهار داشت: بیش از هشت هزار کیلومتر شبکه توزیع و یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر خط انتقال در شرکت آب و فاضلاب خوزستان وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان ادامه داد: در یک برنامه سه ساله باید هدر رفت آب به ۲۵ درصد که استاندارد کشوری است، برسد.

به گفته وی ۴۴ پروژه در شهرهای مختلف استان در بحث اصلاح شبکه توزیع و ۲۱ پروژه اصلاح و بازسازی شبکه تولید آب شرب فعال است و در مجموع امسال ۴۶۰ کیلومتر از شبکه های زیرسازی اصلاح می شود.

وی در بخشی دیگر درخصوص لزوم توسعه آب شیرین کن ها گفت: درحال حاضر احداث آب شیرین کن در چوئبده، آبادان، رامهرمز، شادگان و دارخوین، بندر امام و ماهشهر در دست ساخت هستند که با وارد مدار شدن آنها کیفیت آب شرب در بسیاری نقاط استان بهبود می یابد.

حقیقی پور تصریح کرد: درحال حاضر سالانه ۳۰۰ میلیون متر مکعب فاضلاب خام وارد محیط های آبی استان می شود. از سویی دیگر کل نیاز صنعت خوزستان به آب نیز حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعب است.  

وی ادامه داد: سرانه بهره برداری از شبکه های جمع آوری فاضلاب در خوزستان حدود ۳۸ درصد است درحالی که متوسط کشوری ۵۰ درصد می باشد. تا پایان سال ۹۹ این رقم در خوزستان نیز باید به ۵۴ درصد برسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان یادآور شد: در استان خوزستان روزانه یک میلیون و ۲۰۰هزار مترمکعب آب تولید می شود اما ظرفیت تصفیه خانه ها حدود ۱۲۰هزار متر مکعب است از همین رو توسعه تصفیه خانه ها در شهرهای آبادان، خرمشهر، ماهشهر، بندر امام و شادگان در دستور کار قرار دارد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه ۷۴ درصد تاسیسات تولید آب شرب استان به دیزل ژنراتورها مجهز شده است اظهار داشت: به دلیل مشکلاتی نظیر قطعی برق باید تا پایان امسال این رقم به ۹۰ درصد برسد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.