قدس انلاین : مدیرکل ثبت احوال خراسان‌رضوی گفت: همچنان ۳۴ درصد شهروندان خراسان‌رضوی اقدامی برای ثبت‌نام کارت ملی صورت نداده‌اند.

۳۴ درصد شهروندان خراسان‌رضوی اقدامی برای ثبت‌نام کارت ملی انجام ندادند

صدور کارت هوشمند ملی در استان‌های سراسر کشور براساس اعلام قبلی تا آخر خردادماه ادامه دارد و در خراسان رضوی نیز این رویه دنبال می‌شود. برای اطلاع از روند صدور کارت‌ها گفت‌وگویی با سیدحسین نیری، مدیرکل ثبت احوال خراسان رضوی صورت داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

: تاکنون چه تعداد از شهروندان خراسان رضوی جهت دریافت کارت هوشمند ملی اقدام کردند؟

نیری: حدود 4 میلیون و 685 هزار نفر واجد شرایط برای دریافت کارت هوشمند ملی در استان هستند، اما تعداد مراجعه‌کنندگان به دفاتر پیشخوان و ثبت احوال جهت دریافت این کارت تا 15 خردادماه امسال حدود 3 میلیون و 110 هزار نفر است، به عبارتی 66 درصد جمعیت واجدین شرایط دریافت کارت هوشمند ملی، اقدامات مربوطه را انجام داده‌اند.

تاکنون هنوز 34 درصد از جمعیت مذکور اقدامی جهت دریافت کارت هوشمند ملی انجام نداده‌اند، با توجه به پیشروی کشور و به تبع آن شهر مشهد به سمت فضای الکترونیکی، باید تمامی افراد ساکن در شهر دست به این اقدام زنند تا مشهد نیز توانایی هم‌پا شدن با سایر شهرها را داشته باشد و در مسیر تکنولوژی گام بزرگی بردارد.

: آیا کارت‌ هوشمند ملی تمامی مراجعه کنندگان به دفاتر پیشخوان و ثبت احوال در دسترس آنها قرار دارد؟

نیری: خیر؛ 2 میلیون و 500 هزار نفر از جمعیت مراجعان به دفاتر پیشخوان و ثبت احوال در حال حاضر دارای کارت هوشمند ملی هستند، در واقع هنوز تعدادی از مراجعه کنندگان کارت مربوطه را دریافت نکرده‌اند که البته دلایل مختلفی دارد، یکی از علل عدم کارت این دسته از افراد، در مسیر صدور از تهران به مشهد هستند.

150 هزار کارت هوشمند ملی در مسیر صدور از تهران به مشهد بوده و سایر کارت‌ها موجود است، تنها دلیل عدم دریافت کارت‌های آماده و موجود در مشهد، عدم مراجعه مجدد عموم به دفاتر پیشخوان و ثبت احوال جهت دریافت کارت هوشمند ملی خود است، در حالی که باید پس از دو ماه کارت هوشمند ملی دریافت شود.

: کارت مذکور در جلسات مربوطه به چه نامی تأیید شده و عموم آن را با چه نامی بخوانند؟

نیری: در واقع بسیاری از عموم مردم این کارت‌ها را کارت ملی هوشمند می‌خوانند، در حالی که این کارت به عنوان کارت هوشمند ملی شناخته شده است، واژه مورد استفاده اشتباه بوده و باید به صورت صحیح خوانده شود، در واقع این کارت با نام کارت هوشمند ملی تصویب و تأیید شده و نباید دوگانگی در نام آن به وجود آید.

: هدف از جایگزینی کارت ملی پیشین با کارت هوشمند ملی چیست؟

نیری: جایگزینی کارت ملی پیشین با کارت هوشمند ملی چندین هدف مختلف را به دنبال دارد، نخستین نکته قابل توجه، وجود اطلاعات درون تراشه کارت مضاف بر اطلاعات دیداری آن است، با توجه به شرایط جهانی و کشوری، باید تمامی اطلاعات اشخاص به صورت الکترونیک ثبت شده تا افراد دارای امنیت خاطر، جانی و مالی بیشتری باشند.

کارت هوشمند ملی منبع اصلی امور الکترونیکی است، در واقع این کارت ابزاری برای هویت‌ سنجی و تایید اعتبار در بخش فرایندهای الکترونیکی است، کارت هوشمند ملی علاوه‌ بر ویژگی‌های الکترونیک نظیر قابلیت استفاده با دستگاه‌های کارتخوان الکترونیک در آینده‌ای نزدیک، هویت افراد را در فضای مجازی تأیید و از جعل شدن افراد جلوگیری می‌کند.

کارت هوشمند ملی هر شخص توسط دستگاه ویژه به صورت ملی در فضای سایبری تأیید می‌شود، بنابراین با دزدیده شدن کارت هوشمند ملی افراد، هیچ اقدامی توسط جعل‌کنندگان انجام نمی‌شود، همچنین امضای دیجیتال و یا امضای الکترونیک تعریف شده و همزمان با تحویل کارت هوشمند ملی به عموم فعال می‌شود.

کارت هوشمند ملی با تجربیات مسئولان مجرب کشور تهیه شده است، اطلاعات درون کارت الکترونیک بوده و تنها ظاهر آن قابل استفاده جعل کنندگان است، در واقع می‌توانند ظاهر آن را جعل کنند اما به محض نزدیک شدن به کارتخوان، جعلی بودن آن مشخص شده و کارت فاقد اعتبار شناخته می‌شود.

: شهروندان از چه سنی می‌توانند نسبت به دریافت کارت هوشمند ملی اقدام کنند؟

نیری: کارت هوشمند ملی برای سنین بالای 15 سال تعریف شده است، سایرین باید پس از رسیدن به سن مشخص شده نسبت به دریافت کارت هوشمند ملی اقدام کنند، چرا که در آینده‌ای نزدیک تمامی امور توسط این کارت انجام می‌شود، کارت هوشمند ملی یکی از مدارک هویتی بوده و بنای ارتباطات اجتماعی و اقتصادی است.

عموم در صورت فقدان کارت هوشمند ملی، در چند ماه آتی برای اجرای امور خود و دریافت خدمات اجتماعی با مشکل مواجه می‌شوند، در واقع تمامی امور اجتماعی و اقتصادی به صورت الکترونیکی انجام شده و ارائه خدمات در این حوزه‌ها برای افراد بدون کارت هوشمند ملی حتی در موارد خاص مقدور نیست.

اواسط امسال، این امر تحقق می‌یابد و امور مربوطه در سطح شهر انجام می‌شود، توسط این امر می‌توان پیشرفت تکنولوژی را در استان مشاهده کرد، پس از آن هیچ دستگاهی نمی‌تواند بدون کارت هوشمند ملی برای عموم امور مختلفی را به اجرا درآورد، در غیر این صورت دچار مشکل می‌شوند.

گفت‌وگو از ثمره نمازی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.