قدس آنلاین/ صبا کریمی: حجت الاسلام امیر لهراسبی با انتقاد از بودجه ۱۰ میلیونی برای مرمت آثار موزه قرآن کریم گفت: با این بودجه هیچ مرمت کاری حاضر به همکاری نشد و نمی‌توان با این پول کار خاصی انجام داد و به سختی و با پیگیری مستمر توانستیم مرمت‌ آثار را در مرحله اجرا قرار دهیم.

بودجه مرمت آثار موزه ملی قرآن تنها ۱۰ میلیون تومان است/ هیچ مرمت‌کاری حاضر نیست با این مبالغ با ما همکاری کند

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام امیر لهراسبی، مدیر موزه ملی قرآن کریم در خصوص آسیب‌های سقف موزه و چکه کردن آن در زمان بارندگی عنوان کرد: موزه در عمق ۱۵ متری زمین واقع شده است و قاعدتاً رطوبت بسیار زیادی در آن محیط وجود دارد و تبعاً در زمان بارندگی سقف چکه می‌کند و باعث آسیب به آثار موزه می‌شود.

وی در ادامه افزود: در خبری آمده که ۸۰ درصد آثار براثر این چکه کردن‌ها آسیب دیده‌اند در حالی که واقعیت این است که ۸۰ درصد آثار به طور کلی نیازمند مرمت هستند و البته اغلب این آسیب‌ها از طریق رطوبت اتفاق افتاده است.

لهراسبی تأکید کرد: ما در موزه آثار را در دو بخش مخزن و نمایشگاه نگهداری می‌کنیم که البته مخزن خوبی هم داریم اما مشکل اصلی ما در بخش نمایشگاهی است که متأسفانه اصلاً اوضاع خوبی ندارد و مهترین دلیل آن هم رطوبت است و زمانی که وارد سالن می‌شوید کاملاً این رطوبت را احساس می‌کنید و بسیار محسوس است. ضمن این که ویترین ها هم بسیار غیراستاندارد است و در کل نمایشگاه فاکتورهای استاندارد لازم را ندارد.

وی تأکید کرد: ما  با عزم جدی در تلاش هستیم که این مشکلات را برطرف کنیم و مقداری اراده در سازمان میراث فرهنگی به وجود آمده است اما با این اوصاف بعید می‌دانم اتفاق خوبی بیفتد و این تلاش‌ها به نتیجه مطلوبی برسد.

لهراسبی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: بودجه‌ای که برای مرمت این آثار در نظر گرفته شده که ۱۰ میلیون تومان است که جزو بودجه‌های جاری محسوب می‌شود و واقعاٌ رقمی نیست که بتوان با آن کاری انجام داد و هیچ مرمت‌گری حاضر نشده با این پول کار انجام دهد. البته یک مقدار کار صحافی انجام شده و به قدری پیگیری مستمر کردیم که بودجه‌ای مصوب کردند تا بتوانیم مرمت عمرانی را در برنامه هایمان بگنجانیم.

 مدیر موزه ملی قرآن کریم در ادامه خاطرنشان کرد: رقم بودجه عمرانی مشخص شده و با پیمانکار هم قرارداد بسته شده اما فعلاً نمی‌توانم رقم آن را اعلام کنم. از سویی دیگر قرارداد مرمت نسخ خطی هم بسته شده و تا دو سه هفته دیگر انجام می شود و ۶ جلد از نسخه ها در حد آسیب شناسی و با توجه به بودجه محدودی که داریم مرمت جزیی‌می شوند.

لهراسبی در خصوص تعطیلی نمایشگاه در ایام مرمت موزه گفت: معماری موزه به نحوی است که چون ساختمان در گودی و عمق است باید بازسازی از بالای ساختمان انجام شود و رفع این رطوبت از بالای ساختمان است اما اگر این مرمت منجر به تعطیلی موقت نمایشگاه شود حتماً آن را اعلام می‌کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تا آخر ماه مبارک رمضان سه نمایشگاه در موزه ملی قرآن برپاست که به نمایش آثار اهدایی به موزه، نمایشگاه قطعات به خط کوفی و نمایشگاه نسخه کامل قرآن اختصاص دارد و دوباره آثار پس از نمایشگاه به مخزن بازگردانده می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.