مهناز خجسته نیا: دومین دبیرستان انرژی اتمی کشور در حالی در مشهد آغاز به کار کرده که با حواشی فراوانی همراه شده است

سایه رانت بر دبیرستان انرژی اتمی مشهد

این مرکز آموزشی که با معماری خاص و تشکیلاتی پرطمطراق با تخریب دو مدرسه باسابقه دولتی در یکی از بهترین مناطق کلانشهر مشهد ساخته شده این روزها به سوژه‌ای داغ در موسم ثبت نام مدارس تبدیل شده است.

اغلب اولیایی که برای پایه‌های هفتم و دهم مقطع متوسطه با دغدغه انتخاب مرکز آموزشی برای فرزندان خودشان روبه رو هستند، حتماً با نام «دبیرستان انرژی اتمی» کاملاً آشنا هستند.

دبیرستانی که حالا به عنوان جایگزین دو مدرسه دولتی در زمینی به مساحت ۲۵۰۰ و زیربنای ۴۴۶۰ مترمربع در خیابان فلسطین قد علم کرده است.

*استقرار مدارس غیرانتفاعی در اماکن دولتی

شماری از اولیای دانش آموزان پایه هفتم و دهم مقطع متوسطه در گفت‌وگو با خبرنگار ما خواستار پاسخگویی صریح مسئولان درخصوص این مدرسه شدند.

آن‌ها بر این باورند که فرزندان آن‌ها در حالی مراحل گزینش این مدرسه را طی می‌کنند که اطلاعات صریحی در خصوص این مدرسه ندارند.

به گفته یکی از اولیا ثبت نام دانش آموزان دبیرستان انرژی اتمی در حالی آغاز شده که هنوز سهم سازمان انرژی اتمی و آموزش و پرورش در این مرکز آموزشی برای اولیا مشخص نیست.

وی با بیان اینکه عنوان این مدرسه زمینه‌ای برای کسب درآمد بخش غیرانتفاعی فراهم آورده است، می‌گوید: عنوان «غیرانتفاعی» برای مدرسه ای که در زمین آموزش و پرورش ساخته شده به ابهام‌های اولیا افزوده است.

پدر یکی از دانش آموزان متقاضی تحصیل در این مدرسه به گزارشگر ما می‌گوید: در حالی این دانش آموزان در قالب دو مرحله آزمون و سنجش مورد ارزیابی قرار گرفته اند که هنوز خیلی از مسائل ریز و درشت این مدرسه مبهم است.

وی با اشاره به اینکه میزان شهریه این دبیرستان هنوز مشخص نیست، می‌افزاید: تعیین کادر مدیریتی و آموزشی آن هم در حال بررسی است.

یکی از اهالی محل نیز که از تخریب دو مدرسه دولتی بشدت گلایه دارد، می‌گوید: در حالی که آموزش و پرورش با کمبود شدید فضای آموزشی روبه روست، معلوم نیست چرا با تخریب دو مدرسه در بهترین منطقه شهر و واگذاری آن به شکل غیرانتفاعی موافقت کرده است.

وی با بیان اینکه ساخت این دبیرستان شاید در زمین خالی یکی از مناطق کم برخوردار بیشتر قابل قبول بود می‌افزاید: با این تصمیم فقط شائبه نگاه درآمد زایی آموزش و پرورش جدی شده است.

*به نام انرژی اتمی به کام آموزش و پرورش

گزارشگر ما برای واکاوی این سوژه به سراغ مدیران این مرکز آموزشی می‌رود.

در دفتر مدیریت این آموزشگاه فردی برای پاسخگویی به مراجعین حضور دارد که وظیفه اش غیر مرتبط با امور آموزشی است.

او در پاسخ به پرسش‌های مطرح شده، می‌گوید: این دبیرستان مطابق ضوابط و مقررات همه مراکز آموزشی غیرانتقاعی دایر شده است.

وی با بیان اینکه دبیرستان انرژی اتمی مشهد بعد از تهران دومین شعبه در کشور است، می‌افزاید: طبق تفاهمنامه انجام شده سازمان انرژی اتمی فقط سازنده و مؤسس این دبیرستان است و فعالیت‌های آموزشی مطابق همه مدارس غیرانتفاعی با نظارت آموزش و پرورش است.

وی با رد همه شایعات مبنی بر درنظر گرفتن سهمیه جذب دانش آموزان این دبیرستان در سازمان انرژی اتمی کشور اظهار می‌دارد: هیچ سهمیه‌ای برای این دانش آموزان حتی در کنکور سراسری وجود ندارد.

وی درباره شایعات مطرح شده مبنی بر شهریه‌های چند ده میلیونی این دبیرستان هم می‌گوید: شهریه طبق مصوبه وزارت آموزش و پرورش برای مدارس غیرانتفاعی است.

به گفته وی شهریه‌ها با توجه به کلاس‌های فوق برنامه متغیر است، اما آنچه مشهود است، حتی برای پایه دهم زیر ۱۰ میلیون تومان است.

*کاربری‌های آموزشی

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی هم در گفت‌وگو با گزارشگر ما می‌گوید: هر مدرسه ای که در ساختار نظام آموزشی کشور مورد بهره برداری قرار بگیرد، زیر نظر آموزش و پرورش است، اما برخی از مدارس با حمایت سازمان و ارگان‌های خاصی بنا می‌شوند که این سازمان‌ها مؤسس مدارس به شمار می‌آیند.

به گفته صابری در این گونه مدارس کادر آموزشی توسط خودشان انتخاب می‌شوند، اما صلاحیت آن‌ها توسط آموزش و پرورش تأیید می‌شود.

وی در پاسخ به چگونگی تخریب دو مدرسه دولتی و واگذاری زمین آن‌ها به سازمان انرژی اتمی برای ساخت این دبیرستان هم اظهار می‌دارد: تمام زمین‌هایی که کاربری آموزشی دارند در راستای فعالیت‌های آموزشی قابلیت واگذاری را دارند و مشکلی از این جهت وجود ندارد.

*رانت خواری از نوعی دیگر

این اظهارات در حالی مطرح است که حجت الاسلام پژمانفر نماینده مردم مشهد در گفت‌وگو با گزارشگر ما می‌گوید: متأسفانه بعضی کارها به دلیل وجود رانت برای جریانی خاص اتفاق می‌افتد که بعد معلوم می‌شود با چه عقبه‌ای بوده است.

وی با بیان اینکه ساخت و راه اندازی دبیرستان انرژی اتمی در مشهد نیز مصداقی از این نمونه کارهاست، می‌افزاید: این اتفاق یک رانت خواری کاملاً بی دفاع است.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تخریب و تجمیع دو مدرسه دولتی در بهترین نقطه شهر مشهد به بهانه واگذاری آن به یک مجموعه و انجام کاری غیر انتفاعی اظهار می‌دارد: کسب درآمد هنگفت از محل شهریه فعالیت آموزشی سوءاستفاده و رانتی است که نباید به سادگی از کنار آن گذشت.

وی با اظهار تأسف از بروز چنین اقدام‌هایی می‌گوید: متأسفانه این رانت‌ها فقط افزایش تبعیض و فاصله طبقات اجتماعی را در جامعه زیاد می‌کند.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر رانتی در کار نباشد چرا این امکانات در اختیار سایر مجموعه‌ها قرار نمی‌گیرد، می‌افزاید: الان حوزه علمیه به عنوان مجموعه فاخری که تاکنون بار سنگینی از دوش آموزش و پرورش برداشته، هنوز سهمی در این گونه مشارکت‌ها نداشته است.

حجت الاسلام پژمانفر خواستار ورود سازمان‌های بازرسی نسبت به این موضوع می‌شود و اظهار می‌دارد: باید مشخص شود پشت چنین اقدام‌هایی به چه جریاناتی متصل است!

وی در پایان نسبت به عقبه نگران کننده موجود در فضای آموزش و پرورش ابراز تأسف می‌کند و می‌گوید: قطعاً این اقدام‌ها به نفع نظام آموزشی نیست و ضرر و زیان زیادی به فرهنگ ما خواهد زد.         

*نامه سرگشاده مؤسسان و هیئت امنای مدارس غیر دولتی مشهد به مدیر کل آموزش و پرورش

  قدس: جمعی از مؤسسان و هیئت امنای مدارس غیر دولتی مشهد، در نامه ای به مدیر کل آموزش و پرورش استان، از تخریب مدارس دولتی  قدس و اختران انقلاب و واگذاری آن‌ها به بخش غیر دولتی انتقاد کردند و خواستار رسیدگی به موضوع شدند.

  در این نامه آمده است: با کمال تأسف، شاهد آن هستیم دو باب مدرسه دولتی به نام‌های قدس و اختران انقلاب در بلوارفلسطین تعطیل و تخریب و زمین آن به بخش غیر دولتی واگذار می‌شود، در حالی که مؤسسان این مجموعه هیچ گونه اولویت و سابقه ای در مشهد نداشته اند و صرفاً بر اساس یک پیشینه کاری در تهران، از این امکان بهره مند می‌شوند. این در حالی است که مجموعه‌های غیر دولتی با سابقه ای حدود ۳۰ سال خدمت در عرصه تعلیم و تربیت، سال‌ها منتظر واگذاری زمین در ازای وجه هستند تا بتوانند مدرسه بسازند و بارها به آموزش و پرورش پیشنهاد مشارکت و ساخت مدرسه در اراضی با کاربری آموزشی ارائه کرده اند. با این حال، با توجه به اینکه این مدرسه در زمین آموزش و پرورش با بودجه دولتی ساخته و تجهیز شده است، پیشنهاد می‌شود از دریافت هر گونه شهریه پرهیز و برای حذف واژه غیر دولتی در کتیبه سر در دبیرستان مذکور اقدام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.