قدس آنلاین: احمدرضا سرحدی کارشناس حوزه مسکن با بیان اینکه عملکرد دولت را مستحق نمره صفر می‌داند، گفت: تنها هنر وزارت راه و شهرسازی گیر دادن به سازمان نظام مهندسی است.

نمره دولت در حوزه مسکن «صفر» است/ تنها هنر وزارت راه و شهرسازی گیر دادن به نظام مهندسی است

فرزانه غلامی: اصرار وزارت مسکن بر وجود تعادل در بازار مسکن باوجود نشانه‌های افزایش قیمت و تنش دربازار، این پرسش را به وجود آورده است که آیا اصولاً وزارت مسکن سیاست و تدبیر خاصی در این حوزه دارد یا نه؟ احمدرضا سرحدی‌ کارشناس حوزه مسکن، در این باره گفت: دولت یازدهم و دوازدهم را در حوزه سیاستگذاری مسکن، تأمین مسکن محرومان، احیای بافت‌های فرسوده، کنترل قیمت‌ها و رونق بخشی به بازار، لایق دریافت نمره صفر می‌دانم.

او اظهار داشت: در هر نظامی‌دولت‌ها مکلف هستند به مردم خدمات رسانی کنند. اصل ۴۳ قانون اساسی هم تأمین حداقل نیاز مسکن محرومان را بر دولت‌ها تکلیف کرده است. این دولت اما هیچ کاری نکرد. مدام به مسکن مهر به دلیل جانمایی اشتباه، تورم زایی و بی‌کیفیتی سازه‌ها ایراد گرفت و وزیر راه و شهرسازی آن را «مزخرف» توصیف کرد اما به جای آن چه کرد؟ بدون تعارف هیچ دستاوردی نداشت.

وی ادامه داد: مسکن اجتماعی که قرار بود ویژه محرومان باشد، روی کاغذ ماند. حتی می‌توان گفت آقایان اصلا معلوم نیست چه در سر دارند. ابعاد مسکن اجتماعی، نحوه اجرا و جزییاتش چیست. شخصا با مظاهریان معاون مسکن وزارتخانه حرف زدم و گفتم تصورتان از مسکن اجتماعی با تصور جهانی فرق دارد. در دنیا این گونه مسکنها مالک ندارد و بین محرومان دست به دست می‌شود و جنبه موقتی دارد.

سرحدی همچنین دولت را در آزمون احیای بافتهای فرسوده، «مردود» دانست و گفت: در این باره تاکنون فقط سمینار برگزار کرده و حرف زده‌اند. نهایتاً هم به این نتیجه رسیده‌اند که کاری نکنند بهتر است! گفتند محرومان و ضعفا را وارد بازار مسکن خواهیم کرد که این هم روی زمین ماند.

به باور این کارشناس مسکن، وزیر راه و شهرسازی بر عدم دخالت دولت در سیاست گذاری و ساخت و ساز تأکید و به نوعی «لیبرالیسم منحطّ» آمریکایی اعتقاد دارد بدان معنی که بازار یله و رها باشد و هر کس هم توان خرید نداشت برود بمیرد!

وی واگذاری بازار به مکانیزم آزاد را اجحاف در حق مردم و در تضاد با اهداف نظام دانست و افزود: وزارت راه و شهرسازی تنها هنری که دارد گیر دادن به سازمان نظام مهندسی است و مایل است این سازمان را که نظارتی بر ساخت و ساز دارد از وظیفه خود دور کند تا بازار بیشتر و بیشتر رها شود.

سرحدی ادامه داد: برای وزیر تنها سود بردن بساز و بفروش‌ها و مالکان مهم است و این تفکر به تشدید رکود و اضافه شدن تورم به این رکود منجر شده است.

سرحدی بخشی از گرانی شدید قیمت مسکن را نتیجه ناامنی روانی حاصل از نوسانات بازارهای سوداگری دانست و خاطر نشان ساخت:کاهش چشمگیر معاملات در این شرایط نشان دهنده تشدید رکود است و نه رونق‌زایی. در حالی که وزارتخانه هیچ برنامه‌ای در حوزه مسکن ندارد، گرانی را تنها به نوسانات بازارهای سوداگری نسبت می‌دهد. حتی یک فرد کم سواد هم می‌داند وقتی همه چیز گران شود، مسکن هم گران می‌شود لذا  باید پرسید شما آقایان چه کرده‌اید؟ چه سیاستی و چه تأثیری در بازار داشته‌اید؟

وی بر این باور است که دولت در این ۵ سال هیچ کنترلی بر بازار مسکن نداشته و همچنان نیازی به افزایش وام مسکن و افزایش دوره باز پرداخت هم نمی‌بیند ضمن اینکه در راستای حمایت از سازندگان و مالکان، سیاست دریافت مالیات از خانه‌های خالی را هم اجرایی نکرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.