مسعود دانشمند کارشناس مسائل اقتصادی اظهار داشت: اکنون که کشورمان در شرایط خروج آمریکا از برجام قرار دارد و سرنوشت همکاری‌های جمهوری اسلامی با دولت‌های اروپایی مشخص نیست و با یکدیگر عملا ارتباطات نصف و نیمه دارند و آمریکا هم روابط خود با ایران قطع کرده است، به هر حال داشتن ائتلاف و ارتباطات اقتصادی با سازمان همکاری شانگهای راهکار موثری برای مقابله با تبعات این شرایط است و برقراری روابط دو یا چند جانبه با اعضای سازمان می‌تواند ایران را به اهداف اقتصادی و منطقه‌ای خود نزدیک و سلطه و تحریم‌های آمریکا را کمرنگ کند.

کمرنگ شدن تحریم‌های آمریکا در سایه برقراری روابط با اعضای سازمان همکاری شانگهای / لزوم بهره‌گیری از ظرفیت اجلاس شانگهای برای حضور در مجامع اقتصادی جهان

قدس آنلاین / مینا افرازه: مسعود دانشمند کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار «قدس آنلاین» درباره برگزاری اجلاس شانگهای و استفاده جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت این اجلاس برای گسترش روابط اقتصادی خود با دیگر کشورها و جایگاه اجلاس شانگهای در مبادلات اقتصادی کشورمان، اظهار داشت: در سال‌های آغازین تشکیل اجلاس شانگهای، جمهوری اسلامی ایران هنوز به آن ملحق نشده بود اما پس از تصمیم کشورمان تصمیم گرفت به عضویت دائم این سازمان در بیاید سازوکار و روند عضویت کمی مشکل و پیچیده شد و بدین ترتیب پذیرش هر عضو جدید با اجماع سایر اعضای حاضر در سازمان است. گرچه جدای این مسئله، در طی چند سال اخیر که ایران خواهان عضویت ثابت بوده تا از عضو ناظر به عضو دائمی تبدیل شود اما روسیه و تاجیکستان با عضویت کشورمان مخالفت کردند و ماجرای عضویت دائمی ما چندان روشن نیست.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران همچنین تصریح کرد: اکنون که کشورمان در شرایط خروج آمریکا از برجام قرار دارد و سرنوشت همکاری‌های جمهوری اسلامی با دولت‌های اروپایی مشخص نیست و با یکدیگر عملا ارتباطات نصف و نیمه دارند و آمریکا هم روابط خود با ایران قطع کرده است، به هر حال داشتن ائتلاف و ارتباطات اقتصادی با سازمان همکاری شانگهای راهکار موثری برای مقابله با تبعات این شرایط است و برقراری روابط دو یا چند جانبه با اعضای سازمان می‌تواند ایران را به اهداف اقتصادی و منطقه‌ای خود نزدیک و سلطه و تحریم‌های آمریکا را کمرنگ کند.

دانشمند ادامه داد: کشورهای عضو شانگهای همانند چین ظرفیت بالایی برای مبادلات اقتصادی دارند و ایران می‌تواند از ظرفیت این کشورها در حوزه بانکی، انرژی و ارتباطی بهره ببرد. اجلاس می‌تواند ظرفیتی برای افزایش صارات ایران نیز باشد و از طرفی هم می‌توانیم از طریق کانال ارتباطی این کشورها برای حضور در مجامع بین المللی بهره ببریم. به عبارت دیگر، حداقل منفعت عضویت در سازمان همکاری شانگهای این است که با چند کشور همسو و دارای منافع راهبردی مشترک می‌توانیم در جهت تامین اهداف و نیازهای خود گام برداریم.

این کارشناس اقتصادی افزود: ایران با کشورهای منطقه همچون افغانستان، تاجیکستان، پاکستان و ازبکستان در سازمان اکو همکاری‌هایی دارد اما می‌توان برای ارتباط با کشورهایی همچون چین که خارج از اکو قرار دارند، از ظرفیت این سازمان برای ائتلاف اقتصادی بهره برد. همچنین همزمان با مسائل اقتصادی می‌توان درباره سایر موضوعات همچون مسائل سیاسی به سمت روسیه نیم نگاهی داشته باشیم و جایگاه ویژه‌ای برای آن باز کرد.

وی بیان کرد: ایران برای تاثیرگذاری بیشتر در اجلاس و همچنین استفاده از امکانات آن باید تلاش کند تا به عضویت دائم در این سازمان در بیاید و در مرحله بعدی برای نقش آفرینی بیشتر در معادلات منطقه‌ای بتواند با اعضای سازمان ائتلاف‌های چند جانبه ایجاد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.