قدس انلاین – سعید کوشافر: هنوز وارد ماه سوم بهار نشده بودیم و بیش از دوهفته به تعطیلات نیمه خرداد مانده بود که خبرهایی از قیمت سرسام اور بلیت هواپیما درمسیرهای منتهی به مشهد گزارش شد...

غافلگیری مسوولان مشهدی ازورود میلیونی زائران شبهای قدر/ مواجه شدن انبوه زائران با هتلهای پر و رستورانهای خالی/ زائران بجای یک هفته، دوروز درمشهد ماندند

هنوز وارد ماه سوم بهار نشده بودیم و بیش از دوهفته به تعطیلات نیمه خرداد مانده بود که خبرهایی از قیمت سرسام اور بلیت هواپیما درمسیرهای منتهی به مشهد گزارش شد، شاید همانروز باید مسوولان مرتبط متوجه میشدند که مصادف شدن شبهای قدر امسال با تعطیلات نیمه خرداد ماه باعث خواهد شد تا بخش زیادی از محبان ائمه اطهار(ع) تصمیم  بگیرند تا شبهایی که بیش از هزارماه بها دارد درکنار بارگاه منور رضوی به صبح پیوند دهند.

این اتفاق رخ نداد ودرحالیکه میشد از این اتفاق مبارک و روزها وشبهای گرامی نهایت بهره را برده و زیارتی توام با آسایش وارامش برای زائران مشهد رقم زدو برنامه های جانبی فراوانی برای این حجم زائرتدارک دید اما مسوولان فقط غافلگیر شدند.

واقعیت این است که مسوولان ما تنها ایامی از سال را رصد میکنند که احتمال حضور زائران درمشهد قطعی است وتنها برای این ایام برنامه ریزی میکنند؛ درحالیکه خیلی راحت وبراساس حجم بلیتهای صادرشده و رزرو مکانهای اقامتی میتوان به حجم زائرانی که درراه هستند پی برد.

درعین حال حضور انبوه زائران از سراسر کشور نشان داد که میتوان برنامه های متنوعی برای گردشگری زیارت حتی برای گردشگران ایرانی هم تدارک دید که به طور قطعی میتوان گفت از دیدگاه  مسوولان مغفول مانده است. همه این موارد درحالی مطرح میشود که بسیاری از دست اندرکاران گردشگری مشهد از نبود برنامه لازم گلایه دارند و بر این باورند که سایه رکود تمام فعالیتهای انهارا تحت تاثیر خود قرار داده است.

***اشغال صددرصدی هتل‌های اطراف حرم

درهمین راستا، رییس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی گفت: طی روزهای اخیر و همزمان با شب‌های قدر اشغال هتل‌های اطراف حرم و خیابان‌های منتهی به حرم رضوی به صد درصد رسید.

محمد قانعی  اظهار کرد: به نظر می‌رسد اولین بار است که در ماه رمضان تا این مقدار مسافر به مشهد سفر کرده و هتل‌های مشهد اشغال شده است.

وی خاطرنشان کرد: اشغال هتل‌های اطراف حرم و خیابان‌های منتهی به حرم رضوی به صد درصد و سایر هتل‌های مشهد به ۷۵ تا ۸۰ درصد رسید که این میزان طی ۲۰ سال اخیر برای ما بی‌سابقه بود.

رییس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی بیان کرد: طی چند روز گذشته شکایت و تخلفی از هتل‌ها به دست ما نرسید و وضعیت خدمت‌رسانی به مردم مطلوب بود.

وی افزود: آمار رزرو هتل‌ها برای عید فطر امسال بیانگر آن است که در تعطیلات اخیر که همزمان با شب‌های قدر بود مسافر بیشتری نسبت به تعطیلات عید فطر به مشهد سفر کرده است.

***پیش‌بینی نکرده بودیم

درهمین حال، نائب رییس اتحادیه هتل‌آپارتمان‌داران مشهد با بیان اینکه در شب‌های قدر و تعطیلات اخیر حجم زیادی از مسافر به مشهد آمد، افزود: این رویه سفر به مشهد به ضرر جامعه میزبان و مهمان تمام خواهد شد.

مهدی آجیلیان، اظهار کرد: در این ایام بیش از ۹۵ درصد ظرفیت واحدهای اقامتی پر شد اما در مجموع می‌توان گفت این شکل از ورود حجم بالایی از مسافر طی چند روز، به ضرر هتل‌آپارتمان‌داران خواهد بود.

وی بیان کرد: از آنجایی که پیش‌بینی نمی‌کردیم این حجم از مسافر به مشهد سفر کند برای آن برنامه‌ریزی نیز نکرده بودیم، برخی از هتل‌آپارتمان‌داران در ایام ماه رمضان که جزو ایام غیرپیک به‌شمار می‌رود، در حال نوسازی و بهسازی واحدهای خود بودند.

نائب رییس اتحادیه هتل‌آپارتمان‌داران مشهد یادآور شد: زمانی که مسافر به یکباره وارد شهر مشهد و به‌یکباره از آن خارج می‌شود کیفیت خدماتی که ارائه می‌شود نیز کاهش می‌یابد و به نسبت آن، ماندگاری مسافر کم خواهد شد که این امر به ضرر مسافران و زائران هم هست،  مسافرانی که قصد داشتند در ماه رمضان ده روز به مشهد بیایند بیش از یک یا دو روز اقامت نکردند.

وی ادامه داد: پر شدن ظرفیت واحدهای اقامتی رسمی موجب می‌شود مسافران به سمت واحدهای غیررسمی و غیرمجاز بروند و در مواردی مشاهده شده است که دلالان این حوزه در مبادی ورودی شهر مبالغی نامتعارفی را از مسافران دریافت کردند.  

***درسی برای عید فطر

انچه دراین روزها رخ داد شاید درس عبرتی باشد برای مسوولان گردشگری که به هیچ عنوان برای تعطیلات نیمه خرداد برنامه ریزی نکرده بودند. کمبود مکانهای اقامتی با قیمت وکیفیت مناسب اولین دغدغه زائران درشهری بود که هیچ رستورانی فعالیت نداشت. بسیاری از زائران مجبور شدند فرزندان خودرا گریان از این مغازه به ان مغازه بکشند تا شاید کیکی و کلوچه ای برای انها تدارک ببینند و این درحالی بود که دادستانی مشهد فعالیت تمام رستورانهای مشهد را ممنوع کرده بود.

ازدیگر سوودرحالیکه توقع میرفت دادستانی مشهد نسبت به فعالیت دلالهای مراکز اقامتی غیر مجازورود کند اما فعالیت این دلالها از خیابانهای اصلی شهر به محل ورود زائران حتی فرودگاه و ایستگاه قطارو پایانه مسافربری هم کشیده شده بود. دراین میان دلالی بلیت درپایانه مسافربری مشهد بیداد میکردو گرفتاریهای بسیاری برای مسافران بوجود اورده بود.

مشکل تهیه غذا درمشهد باعث شد تا بسیاری از زائران که قصد اقامت بیش از یک هفته داشته اند؛ سفرشان به مشهد مقدس را درهمان یکی دوشب قدر خلاصه کرده و از شهری که باید نهارشان را همزمان با افطار میل کنند فراری شدند.

حال که دراستانه عید فطر قرار داریم واحتمالا دیگر دادستانی مقابل کار رستورانهای مناطق زواری مشهد قرار نمیگیرد بهتر است مسوولان به فکر باشند تا فرصتهای جذب زائر بیش از این هدرنرود و حداقل از تعطیلات اخراین هفته و اول هفته اینده که یکی از اعیاد بزرگ مسلمانان است بتوانند پذیرایی شایسته ای از زائران مشهد مقدس داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.