اراک -مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: ۶ اثر تاریخی استان شامل بازار تاریخی اراک ، محوطه خورهه محلات، منظر فرهنگی سنگ نگاره های تیمره، بافت تاریخی نراق، آتشکده آتشکوه محلات و همچنین مسجد جامع ساوه در نوبت ثبت موقت جهانی قرار می گیرند.

۶ اثر تاریخی استان مرکزی در نوبت ثبت موقت جهانی قرار می گیرند

به گزارش قدس آنلاین ،به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی  سیدمحمد حسینی در جمع خبرنگاران افزود: آثار تاریخی به عنوان ستاره های سپهر فرهنگی ایران اولویتی اساسی در فرهنگ سازی نسل های جدید و عامل توسعه صنعت گردشگری هستند از این رو اداره کل میراث فرهنگی عزم خود را جزم کرده تا در سال ۹۷ ، گام های اجرایی جهت ثبت و معرفی جهانی آثار تاریخی ارزشمند خود را بردارد تا شاهد افقی جدید در تاریخ، هنر، فرهنگ و به خصوص گردشگری استان باشیم.

وی افزود: پژوهش تخصصی در حوزه هر اثر تاریخی جهت تکمیل پرونده برای ساختاری مستند و اغنا کننده برای سازمان جهانی یونسکو و برجسته کردن قابلیت های هر اثر را، ثبت موقت می گویند که در صورت تایید سازمان و کمیته کارشناسی یونسکو، پرونده جامع هر اثر برای داوری در این سازمان جهانی تهیه می شود.

حسینی با بیان اینکه پرونده تمام این اثار در سال ۹۷ تهیه می شود، در معرفی این شش اثر، گفت: مجموعه تاریخی بازار اراک نمونه بسیار ارزشمندی از هنر شهرسازی اوایل قرن سیزدهم است که در دوره فتحعلی شاه قاجار احداث شده است. این بنا را که باید شاکله اصلی شکل گیری شهر دانست دارای ارزش های منحصر به فردی همچون راستا ترین گذر ها در بین بازار های ایران دانست.

وی اظهار کرد: قطع به یقین در صورت مرمت و ساماندهی این مجموعه تاریخی بیشترین پتانسیل ثبت جهانی در استان متعلق به همین بنای فاخر است از این رو اداره کل در سال های گذشته مرمت های اضطراری و اصولی متناوبی را در بازار انجام داده که آخرین نمونه ی آن هزینه کرد ۲۴ میلیارد ریالی در سال ۹۶ است.

او افزود: آتشکده آتشکوه محلات یکی از مهم‌ترین آثار بجا مانده از دوران باستان در ایران است که در نزدیکی شهر نیم‌ور قرار دارد. مورخان قدمت این بنا را به دوره ساسانیان مربوط می‌دانند. این بنای تاریخی با مصالح بوم آورد، سنگ تراورتن و ملات گچ همراه با مقداری ماسه و سنگریزه ساخته شده و نیز نمای بنا با استفاده از سنگ های تخت در اندازه های بزرگ و کوچک تزئین شده است. این اثر در آبان ۱۳۱۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان در ادامه، مسجد جامع ساوه را بنایی منحصر بفرد در کشور عنوان و اظهار کرد: بنای این مسجد با توجه به مصالح و سبک شناسی دارای چند دوره ساخت بوده که می توان به ادوار ساسانی، سلجوقی، ایلخانی و صفوی اشاره کرد. مسجد اولیه از نوع شبستانی بوده که با توجه به آرایه های معماری آن می توان گفت مربوط به اوایل دوره ی اسلامی است. مصالح به کار رفته در این بنا شامل آجر، خشت، ملات گچ و گل بوده که با تزیین گسترده گچ بری در محراب با نقش گره های هندسی کتیبه ها و آیات قرآنی در دو ردیف چشم نواز شده و همینطور دور تا دور گنبد با کاشی شش ضلعی به رنگ فیروزه ای تزیین شده است. این مسجد را می توان با مساجد دوره ی اول اسلامی در شهر های یزد، شوش و خراسان مقایسه کرد.

حسینی افزود: سنگ نگاره های تیمره با قدمتی بین ۱۰ تا چهل هزار سال با نقوش اولیه بشری و همچنین حروف پهلوی، عربی و فارسی در دره ای در چهل کیلومتری جنوب شرق شهرستان خمین واقع شده است این سنگ نگاره ها را شاید بتوان عمیق ترین ریشه تاریخی استان نامید.

مدیر کل با اشاره به اهمیت ستون های سنگی عمارت خورهه در تاریخ معماری استان گفت: این ستون ها که باقی مانده ای از عمارتی سترگ در منطقه بوده را شاید بتوان متفاوت ترین نوع معماری در سراسر استان دانست چراکه شباهت ستون های باقی مانده به بنای جهانی تخت جمشید یکی از جاذبه های منحصر به فرد این بنای تاریخی است. این بنا که به احتمال قوی متعلق به دوره ی اشکانیست یکی از آثاری است که اداره میراث فرهنگی در تلاش برای جهانی کردن آن است.

حسینی در پایان گفت: همانطور که در سال ۹۳ قنات ابراهیم آباد را به عنوان نخستین اثر جهانی استان به ثبت رساندیم در نظر داریم تا آثار بعدی استان را در این فهرست جهانی ثبت کنیم تا بر پتانسیل های فرهنگی، گردشگری و اقتصادی استان اضافه کنیم از این رو جهت تهیه پرونده ثبت موقت جهانی این ۶ اثر اقدامات لازم به منظور اعزام مشاور ذیصلاح را انجام داده ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.