یزد - ماه مبار ک رمضان هم مانند دیگر ایام سال آداب و رسوم خاصی دارد و این آداب و رسوم به نوعی شناسنامه این ماه محسوب می شود.

آئین های سنتی شب بیست و هفت ماه مبارک رمضان در یزد

گروه استان ها - قدس آنلاین – سمیه شرف دینی - درشامگاه غروب شب بیست وهفتم ماه مبارک کودکان یزدی بانی بزرگترین وقدیمی ترین آئین این ماه هستند مراسم سنتی دوست دوست دوست علی را برگزار می کنند دراین شب بیشتر بچه ها وکودکان خردسال صورت خود را پوشانده و به درب منازل مراجعه کرده و با خواندن شعر دوست دوست دوست علی و امام اول علی ازافراد صاحبخانه تقاضای کمک می کنند.صاحب خانه در این شب با خرید آجیل نبات، شیرینی نخود، کشمش، خرما، تنقلات و خشکبار به استقبال بچه ها می رود و این مواد غذایی را به عنوان هدیه به بچه ها می دهد.

برگزاری مراسم سنتی شب دوست دوست دوست علی پس ازشهادت امام علی علیه السلام  و به یاد کمک هایی که آن حضرت برای یتیمان کوفه داشتند را انجام می دهند وعده ای از مردم براین باورهستند تحفه هایی که صاحبخانه به بچه ها دراین مراسم می دهد باعث خیر و برکت درمال و زندگی آنها شده و این مراسم باعث ترویج فرهنگ یتیم نوازی و نزدیکی دلها و کمک به ایتام در بین مردم شده وهمچنین کسانی که دارای حوائج هستند وجه نقدی را به بچه ها تقدیم می کنند و برگزاری مراسم دوست دوست دوست علی مهمترین آئین شب بیست وهفتم ماه مبارک است.

 برخی مردم استان یزد معتقدند که این مراسم تنها مختص کودکان و خردسالان نیست بلکه هرکسی که مشکل وحاجتی دارد می تواند دراین مراسم شرکت کند واین مراسم باعث فزونی مال و خیر و برکت در زندگی افراد شده. این مراسم دربیشترشهرها و روستاها  به قوت خود باقی مانده و خوشبختانه هنوز به فراموشی سپرده نشده است.

دوختن پیراهن مراد

یکی ازدیگر آئین ها یی که دراین شب برگزارمی شود دوختن پیراهن مراد است. کسانی که بیماری دارند و یا اینکه دختردم بختی دارند ازهفت نفر که اسامی آنها هم نام حضرت زهرا (س) یا نام ائمه اطهار باشد وجه نقدی را جمع آوری کرده و پارچه ای خریداری کرده و در روز ۲۷ماه مبارک با بردن چرخ خیاطی درمسجد جامع بوسیله تیغ پارچه را برش زده ودرهمان مکان لباس را بریده و دوخت می زنند و پس از آن لباس را به تن فرد بیمار کرده ومعتقد هستند فرد بیماربا پوشیدن این لباس شفا پیدا می کند و یا اینکه برای دختر دم بخت همسر مناسبی پیدا می شود و پس ازدوخت لباس شیرینی بین حضار تقسیم می شود.

مراسم شکستن گردو

یکی ازدیگرآئین هایی که دراین شب برگزارمی شود مراسم شکستن گردواست که این مراسم هم برای بازگشائی بخت دختران دم بخت است. افرادی که دختردم بخت دارند مقداری گردو تهیه کرده و ازپله های مسجد بالا رفته ودرهر پله یک عدد گردو را زیر پا می شکنند و زمانی که به بالای مسجد جامع می رسند برگنبد مسجد دعای خاصی می خوانند و هفت دور می چرخند و از پله ها پائین می آیند و به اولین نفری که جوان بود می رسند قفل را به وی می دهند  تا آن را باز کند و به وی شیرینی تعارف می کنند که معتقد هستند بخت دختر باز می شود.

پختن نان مراد 

 یکی از دیگر مراسمی که دراین شب برگزارمی شود پختن نان مراد است که این نان در یزد به نان سورک هم معروف است. آرد نان سورک را از ۷ نفر که اسم آن ها فاطمه است تهیه کرده و سراغ مغازه ای که رو به قبله بوده و صاحب آن فرد خوب ومومنی باشد می رفتند و پولی را می گرفتند و نان را می پختند و به برش هایی کوچکی تقسیم کرده و به مردم می دادند و معتقد هستند که اگر فردی باید به سربازی برود این نان را بخورند و از خدمت معاف می شود و یا اگردرزندان است آزاد می شود.

حلقه مراد

یکی از دیگر مراسمی که دراین شب برگزارمی شود تهیه حلقه مراد است پول این انگشتر نیز از ۷ نفر تهیه می شود که اسامی ائمه را داشته باشند و مقداری هم خودشان به آن اضافه می کنند و این انگشتر را برای ساخت به طلا ساز سفارش می دهند. این انگشتر از جنس طلا ونقره بوده و به اندازه دست فرد بیمارساخته و در روز ۲۷ماه رمضان حلقه را به دست فرد بیمار می کنند و اگر فرد بیمار پسربود حلقه را به گوشش آویزان می کنند به امید شفای بیمار.   

خواندن دعای نادعلی 

از دیگر دعاهای مهمی که در این شب برای رفع گرفتاری و شفای بیماران خوانده می شود دعای نادعلی است که در این شب سفارش شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.