تب سفر خارجی بین نمایندگان نه تنها فرو نمی‌شیند بلکه شدت هم می‌گیرد. با وجود انتقاداتی که نسبت به سفر خارجی برخی نمایندگان در اواخر شهریور سال گذشته و بازدید این هیات از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از موزه لوور پاریس مطرح شد اما رسانه‌ای شدن سفر چندی از نمایندگان به روسیه نشان داد که این مسئله نیازمند ورود جدی هیئت نظارت مجلس به این موضوع است تا علل و دستاوردهای سفرهای خارجی نمایندگان مشخص شود.

ادامه سریال سفرهای غیر ضروری نمایندگان این بار با جام جهانی روسیه

قدس آنلاین / مینا افرازه: ماموریت‌های خارجی نمایندگان چندی وقتی است که باعث جلب توجه افکار عمومی شده و برخی از نمایندگان نیز خواستار بررسی سفرها و ماموریت‌های خارجی  نمایندگان شده‌اند.

اعزام نمایندگان به جام جهانی روسیه نیز با واکنشهای تند مردم و برخی از نمایندگان مواجه شده است. چنانچه اخیرا فاطمه حسینی نماینده مردم تهران درباره این مساله گفته است که اعزام نمایندگان مجلس به جام جهانی تاکنون چه دستاورد نظارتی و اصلاحی داشته که امسال هم ۱۱ نماینده به روسیه اعزام کنیم؟ هیئت رئیسه مجلس باید ساز و کاری تدوین کند که با پرهیز از سفرهای بی نتیجه، کمیسیونها ملزم به ارائه گزارش شفاف عملکرد نمایندگانی شوند که به ماموریتهای خارجی می فرستند.»

چندی پیش نیز حسن کامران نماینده ناظر مجلس در کمیته نظارت بر سفرهای خارجی مقامات و مسئولان از افزایش سفرهای بی حساب و کتاب نمایندگان انتقاد کرده و گفت: اغلب سفرهای خارجی مسئولان و مقامات سه قوه بی حساب و کتاب بوده و غیر ضروری و مغایر با اقتصاد مقاومتی است.

البته این نماینده مجلس اخیرا در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین خبر داد که در ادامه بررسی ماموریت‌ها و سفرهای خارجی نمایندگان قرار است طرح جدیدی برای تحقیق و تفحص از سفرهای خارجی نمایندگان به هیئت رئیسه تقدیم شود.

شفافیت عملکرد مالی و هزینه‌های نهادهای عمومی و رسمی کشور از جمله وزارتخانه‌ها و مجلس شورای اسلامی، مطالبه جدی جامعه است و در حالی که با توجه به شرایط اقتصادی کشور به اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از ریخت و پاش‌ها  تاکید می‌شود چنین اقداماتی از سوی نماینگان موجب نارضایتی مردم و گسست بدنه جامعه با مسئولان می‌شود.

به نظر می‌رسد تب سفر خارجی بین نمایندگان نه تنها فرو نمی‌شیند بلکه شدت هم می‌گیرد، چنانچه  با وجود انتقاداتی که نسبت به سفر خارجی برخی نمایندگان در اواخر شهریور سال گذشته و بازدید این هیات از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از موزه لوور پاریس مطرح شد اما رسانه‌ای شدن سفر چندی از نمایندگان به روسیه نشان داد که این مسئله نیازمند ورود جدی هیئت نظارت مجلس به این موضوع است تا علل و دستاوردهای سفرهای خارجی نمایندگان مشخص شود.

پرداخت روزانه ۱۳۰یورو به نمایندگان به‌عنوان حق ماموریت 

در شرایطی که بحث اقتصاد مقاومتی و مسئله ارزی در جامعه وجود دارد بدون شک چنین سفرهای خارجی نمایندگان نه تنها موجب خروج ارز از کشور می‌شود بلکه در اغلب موارد چنین سفرهایی ضرورت چندانی هم ندارد.

حضور یک هیأت ۵نفره از نمایندگان مجلس در مسابقات پارالمپیک سال۹۵ برزیل و یک سال بعدتر سفر ۵نماینده عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به فرانسه، پرتغال و لهستان و بازدید از موزه لوور دو نمونه از همین سفرهای خارجی بود که دستاوردهای آن برای مجلس و جامعه مشخص نیست و انتقادات جدی بر آن وارد است.

 بهروز نعمتی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس و عضوکمیته نظارت بر سفرهای خارجی نمایندگان مهرماه سال۹۶ در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا گفته بود: «سقف ماموریت نمایندگان ۵ روز است که روزانه ۱۳۰یورو به‌عنوان حق ماموریت به آنها پرداخت می‌شود.»

اما نکته قابل توجه این است که در سال ۹۱ طرحی به صحن مجلس آمد که حق ماموریت نمایندگان را به نصف کاهش می‌داد اما این طرح با مخالفت نمایندگان رای نیاورد.

محمد جواد ابطحی عضو فراکسیون ولایی مجلس در مصاحبه با قدس آنلاین با انتقاد از سفرهای خارجی نمایندگان، اظهار داشت: سفرهای خارجی نمایندگان در قالب ماموریت‌ها و بازدید از مراکز فرهنگی و گردشگری کشورهای خارجی افزایش بی سابقه‌ای داشته است. هیئت نظارت باید با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی جلوی اقدامات برخی نمایندگان را بگیرد.

البته حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز به قدس آنلاین خبر داد که این سفرها ممکن است به تعداد ۸ سفر در ماه نیز برسد. وی افزود: باید برای سفر خارجی نمایندگان، قوانین مشخصی تصویب شود و از سفرهای غیر ضروری جلوگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.