قدس انلاین : فرودگاه گناباد همچنان در مرحله صدور مجوز است و به نظر می‌رسد تا زمانی که اعتبارات کافی به آن نرسد وضعیت به همین منوال باشد.

حسرت پرواز بر فراز گناباد ۲۶ ساله شد

یک باند پروازی در حاشیه جاده گناباد به بجستان نخستین تصویر فرودگاه گناباد در قبل از انقلاب اسلامی است. پس از متروکه شدن این باند پروازی، مسئولان گنابادی پیگیری‌ها را برای احداث فرودگاه جدید آغاز می‌کنند.

نخستین‌بار پس از 25 روز از وقوع زلزله شهریور سال 1347 در شهر کاخک، طرح احداث فرودگاهی در منطقه گناباد با توجه به موقعیت استراتژیک جغرافیایی گناباد و نقش بسزای فرودگاه در امر امدادرسانی در دستور کار قرار می‌گیرد. در این مدت هر نماینده و مسئولی تا جایی این پروژه را پیش می‌برد و نقشی در این مسیر ایفا می‌کرد.

نماینده اسبق مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی در این زمینه اظهار داشت: مجوز فرودگاه گناباد در سال 1371 صادر شده و تا بحال باید ساخته می‌شد که به دلایل مختلف که مهمترین آن کمبود اعتبار بوده طولانی شده است.

وی افزود: در زمان بنده مشکل زمین، نقشه‌ها و بحث فرودگاه اضطراری نیز مطرح بود و حتی در مقطعی به مجوز ساخت فرودگاه هم اشکالاتی وارد کردند. حساسیت موضوع و اهمیت آن سبب شده تا ساخت فرودگاه گناباد در اولویت برنامه‌های نماینده‌های ادوار گناباد باشد.

در آذرماه 90 محسن اسماعیلی مدیرعامل وقت فرودگاه‌های کشور در بازدید از فرودگاه گناباد با اعلام این که این فرودگاه برای پروازهای فوکر100 ساخته می‌شود خبر فرودگاه مسافری بودن را تایید کرد.

پروژه فرودگاه گناباد که با گذشت زمان به یک مطالبه مردمی تبدیل شده همچنان در دستور کار نماینده‌های مجلس و مسئولان گناباد قرار دارد تا جایی که ساخت و تکمیل فرودگاه به شعار تبلیغاتی کاندیداهای ورود به مجلس در این شهر است.

80 میلیارد تومان بودجه مورد نیاز فرودگاه گناباد

مدیرکل فرودگاه های خراسان‌رضوی در شهریورماه 95 با اعلام این که بودجه‌ای 80 میلیارد تومانی برای ساخت فرودگاه نیاز است خبر از زمان بر بودن این فرودگاه داد.

محمدباقر قاسم‌زاده اظهار کرد: باند فرودگاه گناباد به طول 2700 متر تکمیل شده و مراحل احداث ترمینال در حال برنامه‌ریزی است.

مدیرکل فرودگاه‌های استان خراسان‌رضوی با بیان اینکه بعید می‌دانم سال 96 ساخت فرودگاه به پایان برسد، تصریح کرد: احداث این فرودگاه به اعتبارات زیادی نیاز دارد، برآورد می‌شود ساخت آن به بیش از 70 تا 80 میلیارد تومان اعتبار نیاز داشته باشد.

وی با اشاره به مشکلاتی از قبیل آب‌رسانی در گناباد افزود: باید سایر زیرساخت‌ها همچون آب‌رسانی، برق، گاز و فنس‌کشی فرودگاه و تحویل زمین‌هایی که نیاز است با همکاری فرمانداری صورت گیرد، همچنین با اعتباراتی که باید پرداخت شود واحد آتش‌نشانی و ایمنی فرودگاه و ساختمان حفاظت نیز تاسیس شود.

قاسم‌زاده تاکید کرد: تا زمانی که ساختمان‌های فرودگاه ساخته نشود و امکانات پرواز مستقر نشوند، قطعا فرودگاه گناباد تکمیل نخواهد شد.

بودجه‌های قطره چکانی

مردادماه سال گذشته حمید بنایی نماینده مردم گناباد در مجلس با حضور رحمت‌الله مه‌آبادی مدیرعامل فرودگاه‌های کشور در گناباد وی را در جریان ساخت فرودگاه گناباد گذاشت و خواستار اختصاص بودجه‌ای مناسب برای این فرودگاه شد.

در این بازدید مه‌آبادی به مردم گناباد نوید اعتبار10 میلیارد تومانی برای فرودگاه گناباد داد تا این پروژه سرعت بیشتری بگیرد.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی در زمینه آخرین پیگیری‌ها برای فرودگاه گناباد و اهمیت ساخت این فرودگاه اظهار داشت: در گذشته به دلیل دور بودن از مرکز استان و از سویی زلزله خیز بودن منطقه فرودگاه گناباد دارای اهمیت بوده است.

حمید بنایی افزود: در حال حاضر 12 هزار دانشجو در دانشگاه‌های گناباد در حال تحصیل هستند و ثبت جهانی قنات قصبه و افزایش ورود گردشگر به این شهرستان از دلایل اهمیت‌ ساخت فرودگاه در گناباد است.

بنایی تصریح کرد: پیگیری فرودگاه گناباد یکی از برنامه‌های اصلی بنده بوده و به مردم گناباد قول داده‌ام این موضوع را به صورت جدی پیگیری کنم که تاکنون ده‌ها جلسه برای آن در استان و کشور برگزار و دیدارهای زیادی داشته‌ام.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس اظهار داشت: پس از بازدید مدیرعامل فرودگاه‌های کشور از این پروژه پیگیر تخصیص اعتبار در نظر گرفته شده بودم که خوشبختانه به استان ابلاغ شده و ساخت ترمینال فرودگاه نیز مناقصه آن انجام شده است.

وی بیان داشت: هفته گذشته برای شروع و تسریع روند ساخت و سازها در فرودگاه گناباد جلسه‌ای در استان برگزار شد که تاکید کردم پیمانکار هرچه سریع‌تر شروع به کار کند که در این مرحله 2 هزار مترمربع بنای ترمینال و ساختمان‌های جانبی ساخته خواهد شد.

بنایی خاطرنشان کرد: مبلع یک میلیارد تومان نیز برای تسطیح رمپ باند در نظر گرفته شده که همزمان با ساخت ساختمان‌های اداری و ترمینال انجام می‌شود.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی یکی از مشکلات فعلی این پروژه را نبود زیرساخت‌ها دانست و افزود: در حال حاضر پیگیری‌ها را برای انتقال زیرساخت‌ها مانند آب، برق و گاز به فرودگاه را پیگیری می‌کنیم.

حال باید صبر کرد و دید بعد از گذشت سال‌ها از شروع پیگیری‌ها برای ساخت فرودگاه گناباد چه زمانی مردم این شهرستان شاهد فرود اولین پرواز در این فرودگاه خواهد بود. آنچه به‌نظر می‌رسد در راه رسیدن و تحقق این آرزوی مردم گناباد موانع زیادی قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.