قدس انلاین : یک کارگردان تئاتر گفت: توقع ما از مدیر جدید ارشاد سهولت کار برای هنرمند است و این‌که هنرمند بتواند در فضای آرامی کار خودش را انجام دهد.

انتظار اهالی تئاتر از مدیر جدید ارشاد
 
احسان روحی، در خصوص نقد و بررسی عملکرد مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: بررسی عمکرد ایشان صرفا در حوزه تئاتر با بررسی آن به صورت کلی در حوزه فرهنگ و هنر استان تا حدودی متفاوت است. عملکرد ایشان به صورت کلی در حوزه‌ی فرهنگی، دینی و هنری، با توجه به این‌که فکر می‌کنم آقای سرابی تحت تاثیر فضای فرهنگی و هنری‌ای که بر مشهد حاکم است هم بودند، اینگونه بود که هم کار دینی انجام می‌دادند و هم از اینگونه کارها حمایت می‌کردند.
وی ادامه داد: در حوزه فرهنگی هم قدم‌های خوبی برداشته شد؛ اما متاسفانه این‌ها به سرانجام درستی نرسید و غالبا همان کار روتینی که در دوره‌های گذشته انجام می‌شد، بود. از لحاظ نرم‌افزاری آقای سرابی در حوزه فرهنگ و هنر با عملکرد بدی روبرو نبودیم، اما از لحاظ سخت‌افزاری ایشان کارنامه قابل قبولی ندارند.
این کارگردان تئاتر تصریح کرد: در حوزه سینمایی و البته در بخش خصوصی حرکاتی صورت گرفت اما در بخش دولتی چه در بخش تئاتر و چه سینما عملا اتفاق مهم و بزرگی رخ نداد که ما به عنوان یک یادگاری از ایشان داشته باشیم، اما در حوزه نرم‌افزاری همان کارهای روتین انجام می‌شد و اگر به طور مشخص بخواهم در بخش تئاتر صحبت کنم، متاسفانه اهالی تئاتر از حمایت‌های مالی محروم بودند اما در زمینه حمایت‌های معنوی اتفاقات خوبی افتاد. به نظر می‌رسد آنگونه فعالیت ماندگاری که می‌توانست با استفاده از همین نیروهای هنرمند از لحاظ سخت‌افزاری مانند تجهیز سالن‌ها، آموزش و...  انجام گیرد، صورت نگرفت.
روحی خاطرنشان کرد: فرایندی که با هر مدیری پیش می‌رود، این است که اهالی تئاتر تولید، تمرین و اجرا می‌کنند؛ اما در دوره ایشان ما به شدت در بخش آموزش ضعف داشتیم و من نقطه ضعف عملکرد آقای سرابی را در بحث آموزش می‌بینم، چرا که در این چند سال ایشان عملکرد قابل دفاعی در حوزه آموزش نداشتند.
وی افزود: در حوزه سخت‌افزاری هم شاهد عملکرد چشم‌گیری از ایشان نبودم اما همین که گاها در کنار اصحاب هنر حضور فیزیکی داشتند، ارزشمند است و امیدواریم در دوره جدید با حضور آقای مروارید، بتوانیم تعامل بیشتری با مدیران داشته باشیم، چرا که دغدغه‌ هنرمندان همیشه مالی نیست و ما بیشتر حمایت‌هایی را می‌خواهیم که به ما اجازه ایجاد فضاهایی را دهد که بتوانیم در آن با آرامش و بدون دغدغه به تولید کار بپردازیم.
این هنرمند با بیان این‌که پنج یا 6 سالن تئاتر برای چهار میلیون جمعیت شهر، نمی‌تواند پاسخگوی نیاز جامعه ما برای آشنایی با تئاتر باشد، عنوان کرد: وقتی مخاطب برای تماشای تئاتر هست، فقر سالن‌ و نبود سالن‌های مناسب همواره به ما ضربه می‌زند. من فکر می‌کنم آقای سرابی آنچه در توانشان بود را برای اهالی تئاتر انجام ندادند، هر چند قدم‌های خوبی برداشتند اما توقع ما این بود که تعامل بیشتری در حوزه آموزش داشته باشیم اما عملکرد کلی ایشان در حوزه فرهنگ و هنر قابل دفاع بود.
روحی گفت: فضای شهر مشهد به خاطر وجود بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) شرایط خاصی را داراست و ما و همه هنرمندان، چون در این فضا کار می‌کنیم، این مسئله را درک می‌کنیم. قاعدتا عملکرد آقای سرابی در خصوص فضای شهر و سیاست‌های کلی مشهد، قابل قبول بوده و تاثیرشان در حوزه فرهنگ و اتفاقاتی که در جنبه‌های دیگر فرهنگی و هنری مشهد افتاد قابل دفاع‌تر بود از آنچه که می‌شد در هنر اتفاق بیفتد.
وی اظهار کرد: ما همواره حمایت‌های مالی و تبلیغاتی‌مان را به سمت ارگان‌های دیگر مانند شهرداری می‌بردیم،  چرا که عملا از سمت ارشاد حمایت نبود یا تعاملی بین این ارگان‌ها و ارشاد برای سهولت کار هنرمندان نبود و بیشتر ارتباطاتی بود که خود هنرمندان با این نهادها داشتند.
این نویسنده و کارگردان تئاتر افزود: بزرگ‌ترین تاثیری که ایشان بر فضای فرهنگی مشهد داشتند، حضور همیشگی ایشان در مراسمات بود و این‌که صحبتی صورت می‌گرفت اما این‌که تا چه حد این صحبت عملی می‌شد همان محل بحث ماست.
وی ادامه داد: بنده تاثیر هر مدیر در هر جایگاهی را در این می‌دانم که آن مدیر اگر کار خودش را به درستی انجام داده باشد، در نبودش نقصان‌هایی دیده می‌شود که باید این مسئله را به زمان سپرد و باید ببینیم در نبود آقای سرابی این فرایند فرهنگ و هنر در مشهد دچار نقصان می‌شود یا حرکتش روبه جلو پیش می‌رود. اکنون نمی‌توان قضاوت کرد و با گذشت زمان باید دید نقاطی را که ما به عنوان نقطه ضعف کارنامه ایشان می‌دانیم، با حضور مدیر کل جدید پوشانده می‌شود یا دچار ضعف می‌شود که این را باید به زمان بسپاریم.
روحی در تکمیل سخنان فوق اضافه کرد: توقع ما از آقای مروارید این است که جدای از حمایت‌های معنوی، حمایت‌های مالی در زمینه سخت‌افزاری و آموزش را با به‌کارگیری انسان‌های متخصص صورت گیرد، چرا که ضعفی که ما در دوره آقای سرابی داشتیم این بود که انسان‌هایی در بخش آموزش مشغول بودند که نتوانستند فرایند آموزش را به خوبی انجام دهند.
روحی ادامه داد: نمایشگاه شهرستان‌ها به دلیل شکاف تولیدی و تفکری که بین هنرمندان مشهد و شهرستان است در حاشیه قرار دارد و توقع ما از آقای مروارید و همکارانشان این است که به این بخش توجه ویژه‌ای داشته باشند چرا که از دل همین آموزش، نسل بعدی تئاتر شکل می‌گیرد، اتفاقات مثبت می‌افتد و تولیدات قابل دفاع شکل می‌گیرد اما اکنون در مورد ایشان هم نمی‌توانیم قضاوت کنیم چون کارشان آغاز نشده اما امیدواریم که ایشان در حوزه سخت‌افزاری تعاملی با نهادهای مختلف داشته باشند، چرا که ما سالن‌های زیادی در مشهد داریم که بدون استفاده است.
وی گفت: بحث دیگری هم که می‌تواند جزو توقعات ما از آقای مروارید باشد، استفاده از انسان‌هایی است که بتوانند در حوزه هنر تاثیرگذار باشند، چرا که خود مدیرکل شاید به تنهایی نتواند در تمام جهات دخل و تصرف داشته باشد و پرسنل می‌توانند خیلی از کارها را به پیش ببرند تا به تعالی تئاتر مشهد کمک کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.