۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۲
کد خبر: 605011

قدس آنلاین: سید محمد علی حسینی در یادداشتی که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد نوشت: بیانیه پایانی نشست اخیر سران کشورهای گروه هفت دارای بند مهمی در خصوص ایران بود که با توجه به روند مذاکراتی که میان جمهوری اسلامی و اروپا در جریان است، پرداختن به آن ضروری به نظر می‌رسد.

اروپا در حال فرصت سوزی است

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه با اشاره به این‌که آلمان، فرانسه، انگلیس و ایتالیا مهم‌ترین نقش را در تهیه و تصویب بیانیه پایانی داشته‌اند اظهار کرد: با وجود مواضع صریح و روشن مقامات کشورمان درباره ضرورت تعهد اروپا به عدم ورود به موضوعات توان دفاع موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران؛ اروپایی‌ها اما با چشم پوشی از فروش بی‌رویه سلاح‌های مرگبار خود به رژیم‌های متجاوز منطقه و نقش موثر و آشکاری که در ناآرامی، بی‌ثباتی و رشد افراط گرایی در منطقه و نهایتا تهدید صلح و امنیت بین المللی داشته اند، اتهامات بی اساس و مغرضانه خود را در هر دو زمینه متوجه کشورمان کرده‌اند.

این دیپلمات ارشد ادامه داد: اروپا همچنین با فراموشی اقدامات و ابتکاراتی که همراه با آمریکا در حمایت و تقویت پدیده تروریسم و گروههای تروریستی چون داعش داشته، جمهوری اسلامی را متهم به حمایت مالی تروریسم و گروه های تروریستی کرده و ایران را دعوت به ایفای نقشی سازنده و کمک به تلاش ها برای مقابله با تروریسم و یافتن راه حل های سیاسی و برقراری صلح در منطقه کرده است! این درحالی است که ایران بیشترین و موثرترین نقش رادر مبارزه علیه داعش و سایر گروه‌های تروریستی (تحت الحمایه مالی، سیاسی، تسلیحاتی و لجستیکی غربی، صهیونیستی، عربی) در عراق و سوریه داشته و برخلاف مدعیان غربی، همواره برحل و فصل مسالمت آمیز منازعات منطقه‌ای از جمله در سوریه و یمن تاکید داشته و در این مسیر، پیشگام و صاحب رای و ابتکار بوده است.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه اظهار کرد: این بیانیه حتی در باره موضوع هسته‌ای با مفروض دانستن اتهامات دروغین سال های گذشته، سخن از تضمین همیشگی صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران مطابق با الزامات بین‌المللی مبنی بر عدم دستیابی، توسعه و یا ساخت سلاح هسته‌ای می‌راند! گرچه اختلافات آمریکا در اجلاس اخیر با سایر اعضای گروه ۷ بویژه طرف‌های اروپایی پیرامون موضوعات مختلف، جدی، نمایان و غیر قابل انکار است و نهایتا منجر به پس گرفتن امضای آقای ترامپ از زیر بیانیه پایانی اجلاس گردید، اروپا اما زیر بیانیه ای را امضاء کردکه بند مربوط به جمهوری اسلامی آن صد در صد منطبق با خواست و رضایت عضو سابق، شرور و بدعهد برجام بوده است. از این رو به نظر می رسد در رابطه با برجام، متاسفانه اروپا نیز به دنبال آمریکا در حال فرصت سوزی است؛ چرا که کمترین پیامد موضع اخیر اروپا در ایران این است که اروپا برای نجات برجام نه عزم و اراده جدی دارد و نه صداقت و توان لازم و نه شایسته و سزاوار اعتماد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.