قدس انلاین : دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: هشت هزار و 600 حلقه چاه آب غیرمجاز در استان وجود دارد که باید سیاست بستن آن با جدیت دنبال شود.

خراسان رضوی 8600 حلقه چاه آب غیرمجاز دارد

شهرام عیدی زاده، دوشنبه افزود: این در شرایطی است که تمام پهنه استان خراسان رضوی در سالیان اخیز با خشکسالی شدید و بسیار شدید مواجه بوده است.

وی ادامه داد: از کل مساحت تحت تاثیر خشکسالی استان خراسان رضوی، تا پایان فروردین امسال 51 درصد دچار خشکسالی شدید و 30 درصد دچار خشکسالی بسیار شدید بوده است.
دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: در میان شهرستان های استان، تایباد و خواف به ترتیب با 100 و 97.5 درصد خشکسالی بسیار شدید و داورزن و سرخس با 100 درصد خشکسالی شدید مواجهند.
عیدی زاده افزود: برای مقابله با چاههای آب غیرمجاز، سیاست انسداد این چاهها در پیش گرفته شده و به طور مثال در سال 1395، از محل این انسدادها 285.5 میلیون مترمکعب در مصرف آب خراسان رضوی صرفه جویی شده است.
وی ادامه داد: الگوی مصرف آب در خراسان رضوی با سایر نقاط کشور متفاوت است و میزان مصرف از محل آبهای زیرزمینی بسیار بیشتر از آبهای سطحی است و در حالی که به طور میانگین 38 درصد مصرف آب کشور از منابع سطحی و 62درصد زیرزمینی است این نسبت در خراسان رضوی بهع ترتیب 18 و 82 درصد است.
عیدی زاده افزود: 83 درصد منابع آبی سطحی خراسان رضوی در بخش کشاورزی، 12درصد در بخش آشامیدنی و پنج درصد در بخش صنعت و خدمات مصرف می شود.
وی ادامه داد: حجم کل آب مصرفی سطحی و زیرزمینی در خراسان رضوی پنج هزار و 114میلیون متر مکعب گزارش شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.