قصه تکراری تغییر نام و نام‌گذاری خیابان‌ها و بوستان‌ها در مشهد باز هم در شورای شهر جنجال آفرید.

جدال اعضای شورای شهر مشهد بر سر تغییرنام خیابان‌ها

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، یکی از دستورکارهای بیست‌وششمین جلسه علنی شورای شهر مشهد که امروز در تالار شهر برگزار شد، لایحه‌ای در خصوص نام‌گذاری و تغییرنام برخی از خیابان‌ها و همچنین یک بوستان جدید در مشهد بود. کلیات این لایحه در جلسه گذشته تصویب شده بود و امروز درخصوص هر کدام از تغییرنام‌ها و نام‌گذاری‌های جدید  به صورت جداگانه رای‌گیری شد. تغییر نام یک خیابان در این لایحه اظهارات جنجالی   موافقین و مخالفین را در پی داشت. در ادامه به بررسی هر کدام از موارد تغییر نام و نام‌گذاری‌ها می‌پردازیم و نظرات موافقان و مخالفان را بیان می‌کنیم.

1.نام‌گذاری فاز1 بوستان‌های واقع در شهرک نیکروز و نوکاریز به نام بوستان لاله(نوکاریز)

2.نام‌گذاری فاز 2 بوستان‌های واقع در شهرک نوکاریز و نیکروز به بوستان نرگس (نیکروز)

محمدرضا حیدری، رئیس شورای شهر مشهد در خصوص نام‌گذاری این بوستان‌ها این  پرسش را مطرح کرد که «ما 6 پارک به نام نرگس و یک پارک به نام لاله در مشهد  داریم. آیا تعدد این نام‌ها مانعی ندارد؟»

احسان اصولی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد  در پاسخ به این پرسش عنوان کرد: بر اساس مصوبه‌ای که وجود دارد، نام‌گذاری پارک‌ها الزاما باید به نام گل‌ها و سایر موارد طبیعی همچون ابر و اسمان و...باشد. همچنین در پرانتز نام روستاهای این منطقه که پارک در آنجا واقع است نوشته می‌شود و این موضوع این پارک‌ها را از سایر پارک‌های مشابه قابل تمییز می‌کند. همچنین لاله و نرگس هر کدام دوفاز یک پارک هستند.

هادی بختیاری، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد هم عنوان کرد: در منطقه 4 که این پارک‌ها احداث شده‌اند، پارک‌هایی به نام لاله و نرگس نداریم.

حیدری: در نام‌گذاری پارک‌ها از اسامی تکراری استفاده نکنیم

اصولی در پاسخ به توصیه  حیدری، مبنی بر اینکه «نام گل‌های زیادی وجود دارد که می‌توانیم از انها استفاده کنیم»، اظهار کرد: برخی گل‌ها تداعی‌کننده برخی نام‌ها هستند که جنبه ارزشی دارد. مخصوصا در آن منطقه به این مبنا علاقه زیادی وجود دارد.

در نهایت نام‌گذاری این بوستان‌ها که در منطقه 4 مشهد قرار دارند با 12 رای موافق به تصویب رسید.

3.تغییر نام بلوار کوشش حد فاصل میدان حافظ تا انتهای بلوار کوشش واقع در اراضی خلج به نام شهیدان علی، حسن و حسین سلطانی  در منطقه 8

اصولی، عضو شورای شهر مشهد در خصوص این تغییر نام اظهار کرد: این تغییرنام به درخواست خانواده این شهیدان و بنیاد شهید انجام می‌شود و مربوط به بخش جنوبی خیابان  کوشش است.

ریاضی: نام خیابان‌ها باید یک هویت را تداعی کند

مسعود ریاضی، عضو کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد در مخالفت با این تغییرنام عنوان کرد: تصور می‌کنم نام یک منطقه باید یک مفهومی را در ذهن متبادر کند و زنگی را به صدا درآورد و یک هویتی را تداعی کند.

وی ادامه داد: در سال‌های انقلاب و جنگ همکلاس‌های ما شهید می شدند و ما با فرهنگ شهادت بزرگ شده‌ایم. این موضوع  با پوست و گوشت ما عجین شده است اما باید گفت که  ما شأن شهید را در نام‌گذاری‌ها در حد یک شماره پایین می‌آوریم. اگر اسم یک خیابان را شهادت، ایثار و.. بگذاریم بسیار زیباست اما اگر اسم یک راسته خیابان را شهید 1، شهید 2 و... بگذاریم کاری برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت انجام نداده‌ایم.

ریاضی تصریح کرد: ما «کوشش» را که سه سال است توسط رهبر در مفهوم شعار سال گنجانده شده برداریم و اسم شهیدی را بگذاریم که برایمان خاطره‌ای را تداعی نمی‌کند. عذرخواهم که می‌گویم اما من این شهید را نمی‌شناسم و نام او زنگی را در ذهن من به صدا در نمی‌آورد.

فیضی: اگر یک معبر به نام شهیدان سلطانی نباشد، چطور نامشان را زنده نگه داریم

رمضانعلی فیضی، عضو شورای شهر مشهد در موافقت با این تغییر نام گفت: من با مادر این شهیدان دیدار کرده‌ام. این شهدا دیدار در سنین کم رفتند تا ما بمانیم، زن و فرزند نداشتند، تنها یادگار آنها یک دست کتاب دبیرستانی است، اگر یک معبر به نام آنها نگداریم چطور می توانیم نام آنها را زنده نگه داریم. بیاییم با مادری که تنها یک آرزو دارد و ان آرزو هم نام‌گذاری یک معبر به نام فرزندانش است، همراهی کنیم .

وی با اشاره به اینکه «شورای پنجم شورای ایثارگران است»، عنوان کرد: حرف‌های آقای ریاضی به معنای مخالفت با این مسایل نیست. نام‌گذاری فقط مربوط به بخشی از خیابان کوشش است.

حسینی‌پویا: برای تغییر نام بزرگراه میثاق هنوز داریم جواب می‌دهیم

محسن حسینی‌پویا، عضو کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد در مخالفت با این تغییر نام اظهار کرد: مردم با این اسامی خو  گرفتند. با تغییر نام‌های قدیمی موافق نیستم. برای تغییر نام بزرگراه میثاق هنوز داریم جواب مردم را می‌دهیم. انها با این موضوع مخالف هستند. بلوار جدیدی  بسازیم و نام آن را شهید سلطانی و... بگذاریم. بلوارهای قدیمی که اسم آنها خوب است را چرا عوض کنیم. مردم با این موضوع موافق نیستند در این زمینه جواب مثبتی تاکنون نگرفته‌ایم

اصولی در پاسخ به مخالفان عنوان کرد: بخش اصلی خیابان کوشش همچنان سرجای خود است در بخشی  که  تغیرنام می‌یابد اتفاقا در آدرس دادن‌ها اشکال ایجاد می‌کرده است. ما هم به این موضوع توجه داریم که نامی که  در ذهن مردم جا افتاده است را  تغییر ندهیم.

اصولی خطاب به ریاضی: رفتارهای دوگانه از دید مردم پنهان نخواهد بود

وی خطاب به  مسعودریاضی اظهار کرد: آقای ریاضی  در نام گذاری میدانی به نام پهلوان  احمد وفادار اصرار می‌کردند. در آنجا هم تغییر نام  داشته‌ایم. این رفتارهای دوگانه از دید مردم پنهان نخواهد بود.

هادی بختیاری، معاون فرهنگی و ااجتماعی شهردار مشهد هم در ادامه اظهار کرد: بنای ما هم برای نام‌گذاری در مناطق جدید است. ما هم از نام گذاری شهدا به مفهوم شهادت ودگراندیشی نگاه می‌کنیم نه صرفا نام یک شخص را بگذاریم.

مهدی‌نیا: در نام‌گذاری‌ها از مردم نظرسنجی کنیم

همچنین محمدهادی مهدی‌نیا، عضو کمیسیون عمران وشهرسازی شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: در نام‌گذاری‌ها جای نطر سنجی از مردم خالی است. مشارکت مردم در راس امور است.

در نهایت این تغییر نام با6  مخالف و 4 موافق به تصویب نرسید.

4.نام گذاری بلوار تازه تاسیس واقع در خیابان بهار بین بهار 48 و 50 به نام شهیدان حسن و علی عامل در منطقه 9

5.نام‌گذاری خیابان شهید صارمی 22 واقع در بلوار شهید صارمی  با حفظ شماره به نام استاد محمدجعفر یاحقی  در منطقه 11

این دو مورد نام‌گذاری هم با حداکثر آرا تصویب شد.

6.تغییر نام خیابان میرزا کوچک‌خان واقع در بلوار وکیل‌آباد به نام شهید مهدی باکری

اصولی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد  در خصوص این تغییر نام گفت: این تغییر نام را جهت بررسی بیشتر به کمیته نام‌گذاری عودت داده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.