در حالی که آمارهای صندوق بین‌المللی پول از افزایش ۱۴۰۰ درصدی تورم در ونزوئلا خبر می‌دهد، این کشور ۲ راهکار استفاده از ارز مجازی و حذف ۳ صفر از پول ملی را دنبال می‌کند.

افزایش تورم ونزوئلا به ۱۴۰۰ درصد در سال ۲۰۱۸/استفاده از ارز مجازی راهکار این کشور برای مقابله

به گزارش قدس آنلاین،آمارهای صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد تورم در ونزوئلا در سال ۲۰۱۸ بسیار افزایش می‌یابد و شاخص قیمت مصرف کننده در این کشور به ۱۴ هزار درصد خواهد رسید.

در این میان ارزهای مجازی احتمالا به عنوان شکلی از پول یا مدلی برای سرمایه‌گذاری در کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه دیده شود.

کشورهایی مانند ونزوئلا که به شدت درگیر افزایش تورم هستند مدل‌های پولی این چنینی را برای غلبه بر تورم معرفی می‌کنند.

در استفاده از ارزهای مجازی گفته می‌شود هزینه نقل و انتقال پول بسیار پایین است و هیچ واسطی در این سیستم وجود ندارد. از سوی دیگر نرخ مبادله ارز با دلار هم در سیستم انتقال ارزهای مجازی حذف می‌شود که این نرخ مبادله با توجه به غلبه دلار به ضرر کشورها است.

نیکولاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا همچنین برای مقابله با تورم بیش از اندازه در این کشور حذف سه صفر از پول این کشور را مطرح کرده است. البته حذف صفر از پول این کشور تا ۴ آگوست به تاخیر افتاده و فرصتی را برای سیستم بانکی این کشور به وجود آورده تا زیرساخت‌های انجام این کار را فراهم کند.

به نظر می‌رسد دولت ونزوئلا هر کاری را برای کنترل دوباره وضعیت اقتصاد این کشور انجام می‌دهدکه راه‌اندازی دو ارز مجازی مربوط به این کشور است.

اگرچه برخی کارشناسان معتقدند در شرایط کنونی  مردم و سرمایه‌گذاران ونزوئلا به ارز مجازی این کشور توجهی نخواهند کرد اما برخی دیگر بر این باورند که ارزهای مجازی می‌تواند به عنوان نوعی پول جدید با رویکردهای تازه‌تر  باشد. به طوری که برخی از کشورها این رویکرد جدید را در حذف سلطه دلار در بازارهای جهانی، حذف سیستم نقل و انتقال ارزی با هزینه‌های بالا و داشتن ارزی مستقل دنبال می‌کنند.

طی چند ماه گذشته ونزوئلا دو ارز مجازی با پشتوانه نفت وگاز راه‌اندازی کرد و برای تولید کنندگان نفت هم پیشنهاد داده تا فروش نفت خود را با این ارزها انجام دهند.

ونزوئلا به تمام خریداران اعلام کرده است در صورت خرید نفت با ارزهای مجازی ونزوئلا از تخفیف ویژه برخوردار خواهند شد. ونزوئلا یکی از کشورهای عضو اوپک است.

منبع: فارس

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.